Gå til innhold
Arkivverket

[#43924] Etterlysning : Julius Anton Johannessen


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Carola Kleven

Jeg er på leting etter min Oldefar Julius Anton Johannessen. Er det noen som har noen tips eller forslag?Jeg vet ikke noen årstall eller noe. Han fikk en datter i 1934, min bestemor. Han fikk han uekte med Ragnhild Antonie Karlsen (f.1899).Han har blitt min enhjørning jeg ikke klarer å finne noe ut av. Og hadde satt stor pris på hjelp.Av rykter sies det at han var ordfører i Borge, men dette viser seg etter nærmere undersøkelser ikke å stemme. I kirkeboken står han oppført som Veivokter. MVH Carola K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Du skriver at han står oppført som veivokter i kirkeboken. Er det ved din bestemors fødsel? Hvor er hun født? Det er kanskje greit å starte der når du ikke har noen årstall eller steder å gå ut ifra. Det står vel kanskje hans bosted i kirkeboken?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Hun er født 27-06-1934 i Østre Fr.stad. At han er veivokter har jeg fått fra kirkeboken når hun ble døpt. Det står ingenting om bosted....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!I Ft 1900 finn eg ein ein Julius Anton Johansen f. 1876 i Østfold. Kanskje noko gamal...men kan vel kanskje ikkje heilt utelukkast?Lenkemvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Har helt gitt opp her jeg, finner ingenting...Vi begynner å misstenke at han kan ha oppgitt feilaktig navn, da min oldemor far funksjonshemmet og kanskje lett kunne la seg lure...Det sies at han skal ha vært ordfører i Borge, så lurer litt på å sjekke ut de som har vært det rundt denne tiden.. Om det kanskje er noen som har lignende navn der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Det er jo en mulighet, men kan også være helt på villspor da... hmm... takk for tipset..Jeg har også sendt en mail til Fredrikstad kommune i håp om at de kan finne noe informasjon ang mormor når hun var på barnehjemmet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Siden du forteller at han var gammel når din mormor ble født prøver jeg meg med et par forslag fra familysearch. Julius Anton Johannesen,f.27/6-1875,Vaale,Vestfold. Foreldre:Anton Johannesen og Maren Lovise Rasmusdatter.Julius Anton Johansen,f.9/7-1876,Botne,Vestfold. Foreldre:Johan Olsen og Helle Andrine Tollefsdatter.Lykke til. Håper du snart får et gjennombrudd her.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Carola, i inlegg nr 9 sier du....fant dette nå...Har du en kopi av dåpen? (Jeg regner med at vi ikke finner dåpen i di utlagte kirkebøkern da dette er så nytt). Står det noe om han var gift eller ungkar?mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Anita: Takk for tips, jeg har aldri vært noe flink med familysearch så har ikke funnet noe der. Men disse to skal jeg sjekke opp!Marita: Jeg kontaktet Østre Fr.stad meninghet og fikk disse opplysningene, har ikke kopi av dåpen hennes deseverre. Det sto ingenting ang hvor han holdt til eller om han var gift osv. Dette er hva jeg fikk oppgitt.Født 27/6-34 Døpt 16/12-34 Østre Fredrikstad KirkeFar Julius Anton Johannessen Født : 18/0? Mor Ragnhild Antonie Karlsen Født : 21/7-1899De skal ha bodd i Voldgaten, Gamlebyen Fredrikstad.Faddere Mary Graarud, Voldgaten Jan Henriksen Olaf OlavesenNavn på fadderne er litt usikre ettersom det var veldig vanskelig å lese den gamle skriften.. --------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Den Julius Anton på Jeløy i FT 1900,bør heller ikke glemmes(4). Da er det i såfall kirkebøkene for Moss Landssogn du må se i. Siden foreldrene er fra Våler så jeg raskt over der. Ingen Julius Anton født der i 1876,(årstall oppgitt i FT 1900).Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven
LenkeDer har vi dåpen til Julius Anton Johansen i Moss.Men problemet mitt er å få koblet en Julius Anton til min bestemor uten årstall eller noenting :/Har nå sendt mail til Fredrikstad kommune og ble henvist til Biblioteket hvor jeg nå også har endt mail i håp om at de har papirer på min Bestemor da hun var på barnehjemmet. Et sted må jo Faren hennes ha oppgitt når han er født...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Tenkte sette meg ned å gå igjennom Alle Julius Johannessen fra FT1900 da jeg har mest tro på at han heter Johannessen, da dette var noe mormor var veldig opptatt av. Johannessen med to n'er og to s'er.Sjekke alle mot kirkebøkene om noen av de har Anton som mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Å stole på at skrivemåten (Johannessen) med 2xS og 2xN konsekvent blir gjennomført over lengre tid er kanskje noe optimistisk, men Carola har et poeng i at sen-endelsen antakelig går ut fra en som kalte seg Johannes og ikke Johan !!Men også her skjer forandringer som for eksempel denne: Julius Anton Johannesen blir født i Vaale i Vestfold 27.juni 1875, og døpes 08.august. Hans foreldre er Anton Johannesen og Maren Lovise Rasmusdatter (FS-opplysning). Når vi skal gjenfinne denne Julius Anton Johannesen på FT 1900 kalles han (kun) Julius Antonsen og faren kalles Anton Johansen LenkePå toppen av det hele er det meget mulig at Julius på et senere tidspunkt kalte seg nettopp Anton Julius Johannesen (og kan derfor være en av våre kandidater).Men det kan kanskje bygdeboklitteraturen i Våle fortelle mer omIM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.