Gå til innhold
Arkivverket

[#43928] Dødsårsak; BEGAVING?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Det er mulig jeg ikke er 'begavet' nok, men hva i alle dager betyr det at BEGAVING er dødsårsak?Finner det ikke i ordlisten.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Arne, ja, ja, jeg som aldri har hørt det, til tross for arbeid med epileptikere i over 30 år. Tenkte litt på FØLING som brukes ved Diabetes, men her var det altså et gammelt ord for epileptisk anfall. Må vel ha vært Tonisk-Klonisk da, siden det var dødelig. Hvordan er ordets Etymologi, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Norsk Historisk Leksikon 2. utgave s. 33: BEGAVING, betegnelse på epilepsi, lånt fra holl. Navnet uttrykker at lidelsen er en Guds gave. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

epi-lepsis betyr vel an-fall. Mener å ha hørt nevnt en gang at begaving og epilepsi nevnes sammen fordi epileptikere i oldtiden ble betraktet som visjonære, de kunne se inn i fremtiden, var beGAVet med visjonens kraft. Men her finnes det sikkert en medisiner som kan bekrefte eller avkrefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Slik går det når en ikke oppdaterer siden for ofte - her kom det to imellom. Men jeg ser vi er enige, Finn og Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.