Gå til innhold
Arkivverket

[#43936] Adoptert bort på 1900


Gjest Cathrine Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Hansen

Hei. Jeg driver med slektsforkning og leter etter min morfars halvsøster/halvbror. Eneste jeg har av info om moren er fornavn og når hun er født. Er usikker på pikenavnet. Barnet skal ha blitt adoptert bort rundt 1899/1901. ( og etter info fra min tante skal barnet ha flyttet til Son.??) Har lett i digitalarkivet og prøvd å ringe rundt, men problemet er at de ikke førte inn alle som ble adoptert på den tiden. Noen som har noen ideer om hvordan jeg kan finne ut mere info om dette barnet?Har funnet ett etternavn som stemmer med fødselsdagen til moren, men dette er usikkert.Takk på forhånd Cathrine Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Adopsjon i den betydningen vi idag legger i det fantes ikke på den tiden.De ble stort sett 'bortsatt' Det finnes protokoller over såkalt bortleide fattige. Disse er i kommunearkivet og hørte under fattigforstanderen. I korthet var det slik at vertsfamilien fikk betaling av kommunen for å fostre opp fattiglemmer. De fikk minst for guttebarn, for disse kunne arbeide under oppveksten, litt mer for piker og mest for gamle som ikke kunne gjøre så mye. Det var stort sett på småbruk og gårder de tok imot fattige. Oslo brukte omkringliggende landkommuner. Navnet på oldemora di kan du finne via din morfars dåp. For det er vel ikke oldefar som har hatt et sidesprang, det ville du sannsynlig aldri ha hørt om. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Hansen

Takk Kåre. Dette var ett barn min oldemor fikk før hun traff min oldefar. Av det jeg har hørt så flyttet dette barnet til Son. (Dette er noe usikkert) Min morfar ble født 1903 men jeg vet ikke helt sikker på hvor. Mener det er Hvaler. Da dette ikke ligger på nett er det noe mulighet å evt ringe kirker og be om hjelp der.Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Opheim

Muligens litt utenfor temaet, men mange av de som ble 'bortsatt' den gangen, ble tilbakeført til sitt opphav igjen. Spesielt gjalt det barn av enkemenn, som ikke hadde mulighet til å ta seg av dem, pga at de var fiskere ol. Det fantes vel ikke så mange menn den gangen som drev med huslige sysler. Enkemannen måtte 'finne' seg en ny kone. Det var vel derfor det var så mange ekteskap den gangen.Regner også med at det ikke var så mange som hadde vært interessert i å adoptere, da de vel hadde mistet støtten for å ha disse barne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Du må først finne pikenavnet til din oldemor, dersom du kan finne ut når og hvor dine oldeforeldre/ besteforeldre gifter seg vil du ha ett bedre utgangspunkt. Dersom den du søker var i Son tror jeg ikke barnet var født på Hvaler, det var ikke uvanlig at de som kom i ' uløkka' dro til hovedstaden for å gjemme seg i steden for å bli hånet i hjembygda. Det ble født mange slike barn på rikshospitalet.Son ligger jo innenfor en naturlig radius fra Oslo, jeg kjenner tilfeller hvor fattiglemmer fra Oslo ble bortsatt her på Eiker.Adopsjon slik vi kjenner den idag,ble innført i 1935 og kalles sterk adopsjon, tidligere hadde man svak adopsjon, hvor barnet ikke hadde arverett etter adoptivforeldrene. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei CathrineHar du funnet din oldemor i 1900-tellingen? Vet du hvilket år dette barnet ble født? Hadde din oldemor noen som helst kontakt med dette barnet etter at det vokste opp? Hvis hun hadde det kan det tenkes barnet er oppført i dødsfallsmeldingen etter hennes død mht arv.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Hansen

Hei Marit. Har ikke funnet henne på 1900 tellingen da min oldefar og oldemor giftet seg på 1903. Men jeg vet at hun bodde i Stange/Ottestad. Og at hun hadde flere søsken. Har også fødselsdato samt dødsdato og hvor hun er gravlagt. Og da jeg søker på kirkebøker finner jeg 1 som har samme fødselsdato, fornavn og bor i Stange/Ottestad. Og de bodde på gården Veflen. (Har ett postkort fra broren hennes signert Peter Weflen, så det kan være henne) Men finner ikke noe info hverken om foreldrene som er notert der eller noe mer om henne. Vet også at dette barnet ble gitt bort før min morfar ble født da min oldefar ikke ville ha noe med det å gjøre.Det jeg vet om min oldemor: Navn: Lina Født: 7 februar 1873 Stange/Ottestad Død: 27 november 1945 (mener hun døde i oslo da hun er gravlagt der) Navn på søsken: Peter Weflen Polla (Alle postkort jeg har er undertegnet Din søster Polla, Hun bodde mange år i USA og giftet seg med en Bergenser som var urmaker) Mathea/Thea (Postkort er navnet Mathea nevnt) Mickael/Mikal/Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til LinaIGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree LINA EVENSEN FemaleEvent(s): Birth: 07 FEB 1873 Christening: 30 MAR 1873 Ottestad, Hedmark, NorwayParents: Father: EVEN LARSEN Family Mother: OLINE MARTINUSDR Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har litt problemer med å sortere informasjonen din: Bodde Lina mange år i USA, eller var det Polla? Hvem av dem giftet seg med urmakeren som var bergenser? Ble de gift i USA eller Norge? Hvem er Mathea og Michael?Vet du forresten hvor i Oslo (på hvilken kirkegård)Lina er gravlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Lina ble konfirmert 9. oktober 1887 i Ottestad (Stange):Lina Evensdtr. Født 7/2 1873 døpt: 30/3 1873 Fødested: Ottestad - Eie Bopæl: Veflen - Eie Foreldre: Ind. E. Larsen og Oline Martinusdtr. Koppevaksine: 16/12 1873 Kunnskap: Godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du noen anelse om Lina bodde i Oslo da hun fødte barnet ? Under Rikshospitalet har jeg faktisk sett at det har stått hvem som har 'adoptert/overtatt' barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Linas konfirmasjon i Ottestad nr 5 LenkeFinner Lina Severinsen født 7/2-1873 død 27/11-1945 begravet 3/12-1945 ved Gamle Aker kirkegård i Oslo under DIS-Norges gravminner.I samme grav Bernhard K.Severinsen født 26/2-1876 død 26/1-1967 begravet 1/2-1967, Angela Louise Severinsen født 26/11-1905 død 1/12-1977 og Ernst Sigurd Severinsen født 28/12-1903 død 2/9-1978. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Hansen

Begynner fra toppen.Odd Brede: Det var de jeg også hadde funnet, men satte ett spørsmålstegn bak siden jeg ikke hadde funnet noe mer om foreldrene eller søskene.Per Helge Seglsten: Det var søsteren Polla som giftet seg med en urmaker fra Bergen og de flyttet til USA og senere tilbake til Bergen. Mathea og Michael skal også være søskene til Lina. :) Det var den jeg også fant i kirkebøkene over konfimerte i Stange/Ottestad.Berit Knudsen: Er ikke sikker, men har hørt at min morfar skal være født i Hvaler. Men jeg vet at de bodde i oslo da min morfar var liten. Har postkort adressert i oslo. Ang Weflen vet jeg at det er Peter som har tatt det etternavnet etter gården Veflen. Peter Weflen skal ha vært gift med Julie Weflen(??) (Har postkort samt bibel hvor de navnene er nevnt)Marit Nyhus: Det stemmer. Bernhard Severinsen er min oldefar. Og de som står oppført der er også i familen. Hans far, søsken og deres barn.Takker for all hjelp :)Cathrine Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Hansen

En ting til.. Vet at min oldefar Bernhard og oldemor Lina giftet seg da hun var gravid med min morfar Ernst. Og at dette barnet hun skal ha hatt før skal ha vært født rundt 1900 tallet. Men om hun fødte dette barnet utenfor ekteskapet og blitt 'fryst' ut av familien og tatt etternavnet til faren sin? Jeg vet at etter min morfar ble født så skrev de mye postkort og besøkte hverandre. Har funnet denne linken og lurer på om dette kan være det adopterte barnet. Lenke Mor:Lina Larsen ug Forsørges i Fattighjemmet 1873 Sønn:Olaf Karlsen Søn Forsørges i Fattighjemmet født:02.08.1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.