Gå til innhold
Arkivverket

[#43942] Mari Pedersdatter og sønnen Peder begge født på Lesja


Gjest Thor  Böhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor  Böhmer

Mari Pedersdatter f 1838 utvandret fra Lesja til Østre Toten og er nevnt under Båkind i 1865. Hun kom nok tilbake til Lesja og fikk en sønn, Peder født utenfor ekteskap i 1868. Peder er antatt født på Lesja Er det noen som kan hjelpe med tilleggsinformasjon. Hvem var Peders far og evt opplysninger om Mari Pedersdatters slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Er du sikker på at navnet er Mari og ikke Marit ? Kirkebøkene fra Lesja (Arkivnett Oppland) gir ingen Mari Pedersdatter f. 1838, men opptil flere Marit Lenke . Jeg søkte også på konfirmerte i Lesja. Der fant jeg heller ingen Mari, men iallefall et par Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Nei, i denne saken har jeg lite informasjon, men mye tydet på at det var Mari. I hvertfall står det Mari i folketellingen 1865 for Østre Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Mari, f. 1834, var frå plassen Øvre Sillihågån i Lesja (Bygdebok for Lesja bd. 3 s. 314). Ho fekk 2 barn utafor ekteskap døypte i Lesja: Marit f. 1855 m. Hans Olsson Brenna frå Oppdal og så Peder f. 1868 med Peder Olsson 'Baakind af Østre Toten' (bygdeboka bd. 3 s. 369-70).http://tilsett.hivolda.no/ak/Lesja/Index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.