Gå til innhold
Arkivverket

[#43947] Oppslag k.bok Kråkstad 1802-1813. Sebille Bertelsdatter eller Pedersdatter?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

I Ås gårdshistorie II s 471 står det at Sebille, f 1772 (g 1792 m Jon Olsen på Einarstua u Bjørnebekk) er datter av Bertel Hansen Kaksrudødegården. De har mange barn og fire av dem finner jeg dåpen for i IGI, men her er moren oppgitt som Pedersdatter. De jeg finner dåpen for er Ole Jonsen døpt 11.7.1802, Baltzer Jonsen døpt 8.5.1805, Andrea Jonsen 22.11.1807 og Hans Jonsen 11.6.1813 alle Kraakstad.Er det noen som har mulighet for å slå opp i kirkeboken for Kråkstad på en av de nevnte datoene for å se om moren er en Bertelsdatter eller Pedersdatter? Trolig er det feil i IGI og Bertil er blitt til Peder, men Trygve Vik kan jo også ha tatt feil.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Berit! Ut fra lenkene dine er det klart at kona til Jon var Sibilla Bertelsdatter og at det er feil i IGI.Jeg har funnet 11 barn av dem forskjellige steder, men dåpen bare på fire. Jeg har funnet familien knyttet til fire forskjellige husmannsplasser i Ås og Kråkstad og her dukket en femte og sjette opp. Min link er min kones tippoldemor Andrine (Andrea) Jonsdatter, døpt i Kråkstad 22.11.1807 g 1835 m Svend Olsen (Tittut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retveddt

Ski slektshistorielag har gjort døpte i Kråkstad 1786-1814 tilgjengelig i Digitalarkivet. Der fremgår det at det i denne perioden fantes to Joen Olsener gift med Sibilla hvorav den ene var datter av Peder og den andre av Berthel. Andrea - født 1807 - var datter av Joen og Sibilla Berthelsdatter på Tømtplass. Ingen av ekteskapene sees inngått i Kråkstad 1786-1814. Joen og Sibilla Pedersdatter ble viet i Kråkstad i 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Andrea Joensdatter ble konfirmert 1823 fra Stønnerudplassen i Kråkstad. Fra Stønnerud er det ikke langt til Bjørnebekk i nabokommunen Ås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Øystein for den korreksjonen! Da har kanskje også IGI sitt på det tørre og det forklarer hele 11 barn med Jon/Sibille-foreldre. Jeg må ta en gjennomgang av basen min og se om jeg kan få skilt de to familiene. Det er godt jeg har notert referanser og kan få slått opp litt raskt.Kråkstad hadde forøvrig svært mange søkbare kirkebøker som jeg ble oppmerksom på som følge av opplysninger ovenfor. Synd ikke nabokommunene har det samme, men her har det kommet mange scannede kirkebøker etter hvert, men det tar jo en uendelighet av tid å bla.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.