Gå til innhold
Arkivverket

[#43951] Opphav til Ole Nilsen Myklebust , ca 1662-1731, Jølster


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Ole Nilsen Myklebust giftet seg 1697 i Jølster med Marte Torgersdatter Berg. Jeg går ut fra at han bor på Myklebust i 1701: [url="http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=1701nba&gardpostnr=4338&merk=4338#ovre>LenkeFamilysearch forteller at O.N. er sønn av Nils Colbensen og Brite Knudsdatter. Det fremgår fra skifte etter Nils Kolbensen at han hadde en sønn Ole, men den bodde på Årdal: (Yngve Nedrebø, SAB / DA, 14.11.2006 08:10 (2) Skiftet er datert 23. oktober 1695 og nevner barna Knud Kielsta, Jeremias Førde, Ole Ørdall, Niels Giesdal, Colben Møklebust, Agate Myren og Helge Dvergsdal)Jeg finner Ole Nilsen Ørdal i 1701-manntalet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Kjellaug, takk for svar.Egentlig har jeg utelukket tjeneren Ole Nilsen fordi han har ingen barn i 1701. Jeg har opplysninger fra skiftet etter 'min' Ole Nilsen Myklebust:Skifte 6. juni 1731 etter Ole Nilsen Myklebust, til enke Marte Torgeirsdatter (fra Berg), og barn Torgeir, 25 år, Ole, 19, Nils, 17, Bendik, 14, Marite, gift med Hans Hansen Dvergsdal, Kristi, 26, eldste Helge, 20, yngste Helge, 10.Familysearch viser en Torger til, f. 1699. Han er vel identisk med 2 år gammel Torger i 1701. Han og den 1 år gammel Bendix døde sannsynligvis som barn. 6 år gammel Ole Olsen passer ikke med vielsen i 1697, men i Lensmann jens Nielsen Nærrebø's dagbok står det på side 227:(16)96 den 2. JANUARIUS Døde Marite Olle Nielssøn Myckebust quinde paa Barnseng Oc bliff icke forløst gud glæde Hindis SiæleDet ser ut som om Ole Nielsen hadde vært gift tidligere. Stakkars Ole Olsen døde vel også ung; han er ikke med i O.N.'s skifte.Nile Kolbensen Myklebust er i hvert fall far til 'Ole Ørdall' (og til min forfar Nils Gjesdal). Jeg finner ingen skifte etter en Ole Nilsen Årdal. Så jeg har mistanken at han kunne være identisk med Ole Nilsen Myklebust.Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

En Oluf Nilsen Ordal giftet seg 1713 med Ellen Jakobsdatter Befring LenkeHan kan umulig være identisk med Marte Torgersdatters mann.Noen som kanskje har Joleiks Soga um Jølst tilgjenglig? Hva sier denne boka om Ole Nilsen Myklebust's foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Joleik nemner ein Olav Nilsson Myklebust som det vart halde skifte etter kona til den 13. sept. 1696. Kona heitte Marit Olavsdotter og dei hadde berre sonen Olav som var 3 år gammal då. Olav Nilsson hadde ein halvbror som heitte Nils Bendiksson.25. juni 1700 vart det halde tvangsskifte i buet til ein Olav Nilsson Myklebust. Han hadde rota seg borti 'it løst quindfolch' enda han var gift, og kongen ville no ha halve buet. Dette kan godt vera sama mannen som miste kona si i 1696 og som gifta seg på nytt med Marte Torgeirsdotter Berg i 1697. Namnet på kona til Olav står nemleg ikkje i 1700. Kvinna som Olav hadde lege med heitte Marite Jacobsdotter.Det kan elles sjå ut til at Olav vart frikjend frå skuldingane frå Marit. Ho vart nemleg bøtelagd i 1701 for ulovlege skuldingar mot Olav.I 1701 i manntalet står nemnd ein Olav Nilsson med sønene, Olav 6 år, Torgeir 2 år og Bendik 1 år. Dette høver jo godt med at Olav Nilsson først hadde vore gift med ei Marit Olavsdotter for sidan å verta gift med Marthe Torgeirsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Jeg har Knud Nilsson Førde i min anerekke, og han kan være bror til Ole. Om Knud har jeg notert følgende: Født ca. 1651 på Førde i Jølster, gift (1) ca. 1675 med Synneve Crispinusdotter Sandes (1645-1684), gift (2) ca. 1685 Anne Torgeirsdotter Berg, † 1741 Førde. Gårdbruker på Myklebust i Jølster ca. 1675-1696 som han fikk etter morfaren. Deretter gårdbruker på Førde. Når han flyttet til Myklebust ga han Førde til sitt søskenbarn Jeremias Kolbeinson Myklebust som var født på Myklebust. I 1696 byttet de igjen slik at Knud overtok Førde og Jeremias Myklebust igjen. Knuds foreldre var Nils Rasmusson Førde (1622-1665) og Agate Jeremiasdatter Myklebust (1625-1712). Kanskje et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, da skjönner jeg at den andre Ole Nilsen ikke passer.I prestemantalet 1666 finner du ihvertfall en husmann som heter Nils (40 aar) på Myklebust: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=bd21MT60&gardpostnr=954&personpostnr=5112&merk=5112#ovre>Lenke Den andre som du nevner, Nils Colbensen, ser ikke ut til å komme fra samme plassen,men fra Aalhus sokn: LenkeDerimot er det en gardmann Nils (35 aar):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Joleik seier ingenting om kven som kunne vera foreldra til Olav (Ole) Nilsson Myklebust. I 1666 var det ein Nils Kolbeinson som hadde ein son Olav som var 1 1/2 år den gongen. Sjølv om Olav Nilsson er sagt å vera 40 år i 1701, så er ikkje dette større avvik at det godt kan vera den same.Dette er neppe rett likevel. Det er nemleg skifta etter Nils Kolbeinson i 1695. Då vert sonen, Olav kalla Olav Yrdalin (Ørdal?). Den halvbroren til Olav som vert nemnd i 1696, Nils Bendikssøn er 31 år i 1701, noko som får oss til å tru at han var født omlag 1670. Om dei var halvbrør på farsida, så kunne sjølvsagt ikkje far til Olav leva til 1695. At dei var halvbrør på morssida er vel også tvilsamt då Olav er eldre enn Nils Bendiksson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oscar Berghiem

Jeg har bl.a. registert følgende om foreldrene til Olav Nilsson Myklebust: Far: Nils Nilsson Dversdalin, død 1667 Mor: Helge Nilsdtr Leirgrovbakke Barn 1: Nils Nilsson Barn 2: Anders Nilsson Sunde Barn 3: Olav Nilsson Myklebost Barn 4: Jo Nilsson Ytre Dversdalin Barn 5: Lisbet Nilsdtr Kjelsnese Barn 6: Randi Nilsdtr SygnesandForeldrene til Helge: Nils Anderson Leirbrovbakkjen og Lispet Joansdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for opplysningene til dere alle.Hvis det ikke hadde vært noen Ole Nilsen på Årdal i 1701, hadde jeg gått ut fra at Ole Nilsen fra Myklebust bodde på Årdal i 1695 og flyttet tilbake til Myklebust etter farens død. Det kunne jo være slik, men halvbror Nils Bendiksen gjør saken komplisert igjen.I sin artikel 'Slektshistorie fra Førde, gnr 75 i Jølster' skrev Yngve Nedrebø at Jeremias Nilsen Myklebust, f. 1662, var sønn av Nils Kolbeinsen Myklebust og Brite Jeremiasdatter Myklebust. Familysearch nevner en 'Brite Knudsen' som mor til Ole Nielsen. Det kan være tull, men hvis det var riktig at Nils Kolbensen var gift to ganger, var Nils Bendiksen kanskje sønn av den andre konens tidligere ekteskap med en Bendik.Til Arvid (innlegg 6) I samme artikel av Y.N. står det at Nils Rasmussen Førde og Agate Jeremiasdatter Myklebust hadde bare to barn: Knut Nilsson og Marte Nilsdatter.Nils Kolbensens hadde forbindelser til Førde i Breim. Det finnes en gard Årdal i Breim. Jeg var også inne i den tanken at Ole Nilsen bodde kanskje der i 1695, men det er vel lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Oscar, det gikk om hverandre. Jeg tok mye tid til å skrive innegget mitt.Det ser ut som om du har rett. Nå finner jeg opplysninger fra skifte hos Bendix Annesen og Helge Nilsdatter Leirgrovbakke i en gammel tema:Skiftet er datert 31. oktober 1701 og ble holdt hos ektefellene Bendix Arnesen og Helge Nilsdatter Dvergsdal. Det var 8 barn. Seks var fra hennes første ekteskap, de yngste to var felles: Niels Nielsen, i Bergen, Anders Nielsen Sunde, Olle Nielsen Møklebust, Joen Nielsen Dvergsdal, Niels Bendixen Dvergsdal, som skulle få bruket etter foreldrene, Lisbet Nielsdatter Kjelsnes, Randi Nielsdatter Søgnesand og Anne Bendiksdatter Møklebust. (Bendix Arnesen var trolig fra Sandalen i Jølster, Helge Nielsdatter var fra Leirgrovbakken. Hun hadde først vært gift med Niels Nielsen Dvergsdal (død ca. 1665).)Her finner vi halvbroren Nils Bendiksen!Tusen takk for hjelpen. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.