Gå til innhold
Arkivverket

[#43953] Teodor Olsen Aaserud, ektemake.


Gjest Knut Skjånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skjånes

Teodor Olsen Aaserud, f. 21. november 1832 i Aurskog, Akershus, meldte utflytting til USA i 1854, og vel ankommet endret han navnet til Theodore Olson Berg. Theodore giftet seg i 1858 med Mary Danielson f. 1829. Hun skal ha vært datter av Daniel og Andrina Magnussen, og skal være født i eller nær Christinia, trolig skrivefeil for Christiania. Hun skal ha emigrert i 1853 eller 1854. Jeg er på jakt etter aner og nær familie til Mary Danielson, men Oslo Byarkiv har ikke opplysninger om denne familien. Kan noen andre hjelpe meg? Jeg har god oversikt over etterkommerne til dette ekteparet, så der trenger jeg ikke hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I VRI finner jeg et ektepar som heter Daniel Magnussen og Andrea / Andrine Andersdatter. De er registrert med 4 barn født i Vestre Aker, men ingen av dem heter noe som kan minne om Mary, for eksempel Marie, Maria, Maren… Grethe er eldst, f. 4.10.1824, så følger Hans, f. 16.12.1826, Thea, f. 26.5.1829 og Martin, f. 11.4.1831.I 1853 (s. 167) ser jeg at det er en Andreas Fredrik Gulbrandsen med kone Grethe Danielsdatter på 28 ½ år som flytter fra Nydalen til Amerika. De har tre barn med seg (utflyttede fra Vestre Aker). Vet jo ikke om denne Grethe er identisk med Grethe ovenfor, eller om de opplysningene jeg har funnet, har noe med din Mary å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser (s. 168) at det er en Martin Danielsen som flytter fra Bakkemøllen (?) i Vestre Aker til Amerika i 1853. Han er 23 år gammel, hvilket gir fødselsår 1830.Så i 1854 (s. 181) finner jeg at Christian Larsen Altenborn (?) emigrerer til Amerika med sin kone Thea Danielsdatter og tre barn. Thea er 25 år gammel.Da faller vel hele denne familien bort…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Jeg tror du Grethe har funnet familien. Mary er født 26. mai 1829, altså samme dato som Thea. Går det an å hete Thea i Amerika? Min vesle språkfølelse sier meg at det kan føre til praktiske problemer, og at hun derfor har skiftet navn. Theodore og Mary giftet seg i Illinois der de også ble boende. De fikk mange etterkommere deriblant et oldebarn ved navn James (Jim)Berg, han er nå min svigersønn. Jeg har lovet ham å prøve å skaffe opplysninger om norske slektninger til Mary, kan noen hjelpe meg med det? Jeg vil takke for all god hjelp jeg har fått til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.