Gå til innhold
Arkivverket

[#43954] Kjerschow Agersborg – Rødøy/Amerika


Gjest Trond Aakvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Aakvik

Helmer Pareli Kjerschow Agersborg (1881 – 1960) utvandret til Amerika i 1906. Han utga i 1936 boka A Future American, som for en stor del handler om hans barndom i Rødøy. I avisa Nord-Norge utgitt av Nordlandslaget i Amerika har han også flere artikler fra sin hjemgård.Hans bok er nå delvis oversatt, og sammen med artiklene og en biografi, vil dette bli lokalhistorisk utgitt. I denne forbindelse etterlyses det slekt i Amerika for utfyllende informasjoner og fotografier.Helmer Pareli von Wold Kjerschow Agersborg var professor i biologi bl. a. ved U.S. National Park Service, Washington, D.C.Mvh Trond Aakvik, E-post: taakvi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Jeg holdt foredrag om nettopp denne boken ved konferansen til the Society for the Advancement of Scandinavian Study i Oxford, Missisippi i begynnelsen av mai i år.I forbindelse med dette prosjektet tok jeg kontakt med Helmer Parelis to sønner, som begge fremdeles lever. Jeg hadde kontakt med en av dem senest for en måneds tid siden.Særlig denne sønnen er sterkt engasjert i familiens historie, og har en detaljert oversikt over farens liv.Agersborg etterlot seg også en stor del upublisiert materiale av både faglig og litterær karakter.Jeg kan forresten nevne at mitt hittil utrykte foredrag er det eneste som er skrevet om Helmer Pareli her i USA, og det ble mottatt med stor interesse på SASS-konferansen. Jeg skal sende deg det som vedlegg til mail sammen med en del andre ting jeg har vedrørende Agersborg.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Mange takk Jan Sjåvik for svar her og e-poster med vedlegg. Da anser jeg denne saken som løst her på Brukarforum. Det Agersborg har skrevet i utvandreravisa blir oversendt Sjåvik, slik at hans forelesningsmanus kan kompletteres. Og her i Rødøy kommer det med tiden en lengre artikkel eller et hefte om Agersborg. Gårdshistorie om hans barndoms tufter gjøres i samarbeid med Lurøy historielag, og i tillegg blir Meløy historielag koplet inn i saken. Så her blir det mange lokalhistorisk fornuftige folk involvert. Mange takk til Jan Sjåvik og Brukarforum. Mvh Trond AakvikOg her er rødøyfjerdingen som dro fra relativt fattige kår og ble professor i biologi. Her fotografert det året han utvandret:

bilete1595.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.