Gå til innhold
Arkivverket

[#43955] Hjelp til å søke emigranter til USA og kanskje slekt i USA ?


Gjest Arve Lauritsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arve Lauritsen

Min far; som fortsatt lever; hadde 5 onkler og tanter som utvandret til USA; og hvor det siden er kun 1 av dem som vi hadde kontakt med og besøkte. Har følgende info på de 4 : Peder Alfred Lauritsen, f.16.06.1882 finnes i emigrantprotokoll fra Trondheim for 1901. Anna Marie Lauritsen, f.27.02.1886., finnes i protokoll fra Trondheim for 1912. Hun har vi også info om at hun visstnok ble gift med en tysker og fikk datteren Rosmarie; mulig hun fikk etternavnet Nelson. Døde visstnok ung av magekreft. Marius Lauritsen f. 25.03.1887. utvandret i 1907 med båten Salmo. Det skal visstnok også være en Johannes Lauritsen f. 25.12.1894. som også utvandret til Amerika, men har her ingen flere opplysninger. Alle finnes i folketellingen for Vemundvik i 1900. Er svært takknemlig for hjelp. Har vært noe innom Anchestry, men mye av det det er låst så jeg kommer ikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg finn i WW1 draft registration:Peder Alfred Lauritsen, f. 16.6.1882, dansk(!) statsborgar, sauegjetar (sheepherder), busett (1918) i Rock Springs, WY, næraste pårørande: Normen Lauritsen, Superior, WI.Bortsett ifrå at han var danske, so passa jo denne personen heilt framifrå...!?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Lauritsen

Ja det må det være !! Nærmaste pårørende er nemlig den eneste av søskene som reiste til USA som vi har hatt kontakt med; nemlig Norman Lauritsen, som bodde i Poplar, Wisconsin. Tusen takk for hjelpa. Har du info om han videre i livet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg er jo enig med Lars i at arkivkortet WW1 draft ser lovende ut. Men ved å lete mer etter denne 'dansken' ser det ut til at han også er notert som dansk i 1920; dette er selvsagt kun en indiksasjon på at det kan være feil mann. Image'n er vanskelig å tyde; legger derfor bare ved indexe'n. Name: Peter Laursen Jr. [Peter Larssen Jr.] Home in 1920: Rock Springs, Sweetwater, Wyoming Age: 36 years Estimated Birth Year: abt 1884 [abt 1874] Birthplace: Denmark Relation to Head of House: Head Spouse's name: Marie Father's Birth Place: Denmark Mother's Birth Place: Denmark Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1901 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 901 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Peter Laursen 36 Marie Laursen 42 Alma Andersen 16 Ethel Andersen 13 Julius Laursen 4 8/12 tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Lauritsen

Også årstallet for når han reiste til Amerika stemmer, det var i 1901; iflg emigrantprotokoll for Trondheim. Ref også dette med nærmeste pårørende. Hva betyr de navnene som ser oppført til slutt, Alma Andersen osv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Lauritsen

Dette ble så interessant at jeg nettopp bestilte fullt medlemsskap på Anchestry, og har nå funnet vedkommende selv, det var ikke enkelt, selv om jeg hadde mange søkemuligheter, men finner ikke ut hva Tor Rustad har gjort når han har lett mere etter denne dansken som han sier ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Lauritsen

Ja, nå går det fremover. Er sikker på at denne Peder Alfred Lauritsen; ikke er danske som anført i WWI, men er min fars onkel. Har også funnet Marie Lauritsen i passasjerlista for Galvestone; hvor en Charles Johnson er oppført som venn. Fant også Johannes Lauritsen i passasjerlista for New York, ankomst 03.06.1919. Marius Lauritsen (Marius Peders. Laurits.)finner jeg kun i emigrantprotokollen fra Trondheim i 1907, men ikke i passasjerlister i USA. Nå får jeg bare forsøke å komme videre. Svært interessant og morsomt. Som nybegynner er jeg svært takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Arve;flott!Om du 'arbeider' mye med USA er ancestry.com verdt pengene!(håper jeg ikke blir arrestert for reklame...)Da ser det ut til at du er nærmere mål.Til ditt spørsmåli (6): Poenget mitt var at han jeg fant ser ut til å være samme mann som i WW1 Draft; og denne er også oppgitt å være dansk.Men; samme 'feil' kan jo være gjort to ganger. Likevel er det verdt å huske at opplysningene i census er gitt av personen selv. Det jeg gjorde (og som du som oftest må gjøre) var IKKE å søke med det eksakte navnet; men f.eks. fornavn Pet*/Ped* etternavn lau* født 1882+/-2 årOfte er 'imagene' vanskelige å tyde; dessuten er de såvidt jeg vet ofte avlest av folk fra et eller annet lavkosnadsland som heller ikke kjenner alle mulige fremmedartede navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Arve;beklager; jeg svarte ikke på spørsmålet 'Hva betyr de navnene som ser oppført til slutt, Alma Andersen osv ? ':Svaret er 'Household members'= medlemmer av husholdningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Begge har adresse Rock Springs; WY (som det fremkommer av innleggene nr 2 og 4)Jeg påstår ikke at det helt sikkert er samme mann; men jeg har ikke funnet andre som 'passer' Hadde 'min mann' vært notert som født i Norge hadde det i hvert fall vært et indisium på at mannen fra WW1 Draft kunne være den samme; men feilaktig oppgitt å være dansk.Poenget mitt er fortsatt at det jeg har funnet gjør at du bør være litt skeptisk; selv om jeg også er enig i at mye kan tyde på at du har rett mann.Kanskje finner vi noe mer??hilse tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Lauritsen

Takk skal du ha. Er nok rett mann ja i WWI Draft, underskrevet med fullt navn Peder Alfred Lauritsen, men kommer ikke videre foreløpig hverken for han eller andre av hans søsken som dro til USA.Dette registreringskortet WWI Draft i 1918 ? Var det når vedkommende gitt inn i militæret at det ble skrevet under på dette kortet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arve Lauritsen

Nå har jeg funnet et søskenbarn av min far; i Texas Birth Index. Det er fullt mulig at også hun lever da hun er født i 1929. Har noen tips om hvordan jeg kan finne henne ? Jeg har fornavn, etternavn som barn og eksakt fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Om du er heldig finner du henne her:[url="http://www.genlookups.com/texas_marriages/>http://www.genlookups.com/texas_marriages/Om ikke pikenavnet er alt for vanlig så kan du jo sjanse på at hun hadde yngre søstre; søk i så fall på etternavnet.Fortsatt under forutsetning av et ikke alt for vanlig navn; kunne det være brødre også? Søk i så fall hos f.ks USsearch Lenke for så å sammenholde søkeresultatet med White Pages

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arve Lauritsen

Hei TorKunne du ha gitt meg din e-mailadresse. Har jo mange facts om vedkommende og familiemedlemmene bortsett i fra at hun nå mest sannsynlig har et annet etternavn; såfremt hun har giftet seg. Men, kommer ikke videre foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.