Gå til innhold
Arkivverket

[#43965] Paul Hjelm-Hansen (1810-1881) Berømt norsk-amerikansk avismann mv.


Gjest Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Inge Apesland

PAUL HJELM-HANSEN (1810-1881)var en relativt kjent norsk avisredaktør og politisk aktivist (Marcus Thranes arbeiderbevegelse) i 1860- og 1870-årene. Også svært kjent for sitt engasjement for å få norske nybyggere til Red River Valley i Minnesota / Dakota i USA. Han er omtalt i eldre utgave av Norsk Biografisk leksikon. Han døde 1881 i Minneapolis USA.Men før dette var han sakfører og fogd i Seljord i Telemark ca. 1838-1845 (eller noen år til).FT 1865 Oslo: Paul Hielm-Hansen, 'Examen Jur.' bodde i Nedre Vollgade i Christiania, logerende hos skipperenke Christiane Bøhm.I denne sammenheng er jeg interessert i å finne ut av hans kones skjebne - de ble skilt omkring 1850:ANNE CATHRINE (TRINE) HALLING Født 02.01. 1817 i Nannestad. Død troolig omkring 1880 ??Hun var søster av den relativt kjente prest og skolemann Honoratius Halling (f. 1819). Halling-slekten kom fra Ålborg til Kongsberg med hennes farfar i 1770-årene.Paul Hjelm-Hansen (1810-1881) og hans kone Anne Cathrine (Trine) Halling fikk minst 5 barn i Seljord i årene 1839-1844 (kirkebok fro Seljord).Men hva skjedde med Anne Cathrine Hallling etter 1845 ?? kAN DET VÆRE NEDENFOR NEVNTE tRINE hALLING JEG HAR FUNNET I 1865:Folketelling 1865 Aurskog: TRINE HALLING 46 år, (fødested oppgitt Nannestad) var da gift med ANDRIAS ALEXANDER SANDERSEN 37 år, Husmand med Jord og Sadelmager. Bodde på husmannsplassen Broberg i Aurskog. potet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Paul Hjelm Hansens datter Mathilde Karoline giftet seg i Halden. I fra boken: 800 Haldenprofiler av Edvin Haug på side 199 står flg:Redaktør Paul Hjelm Hansen f. i Bergen 10 des 1810 død i Minnesota 5 mai 1881. Hans kone Anne Knutsdatter f ca 1819 død 5 apr 1892. P. Hjelm Hansen var cand.jur fra 1834, og redigerte 'Amta' 1854-55. Var med og grunnla fredrikshalds tilskuer 1855. Forlot Halden i 1857.Det var datteren Mathilde Karoline f. ca 1856 død 19 jul 1928 somgiftet seg i Halden. Da med musikksersjanten Hans Karl August Hansen 1859-1908.Det som her er nevnt er vel ikke den konen du spør om og dette var på kanten av hva du spurte om, men jeg nevner det allikevel. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Anne Lene Hagen:Tusen takk for din infø om Paul Hjelm-Hansen. Han er en av forfedrene til mine nevøer - og jeg prøver å grave fram så mange opplysninger som mulig om denne familien også.Jeg visste lite om hans liv i Halden - så dette var fin info å få med. Han hadde en omflakkende tilværelse, så det er flott å få info fra ulike steder. Tusen takk. mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så fint. Om det er av interesse så nevner bl.a boken barna til Mathilde Karoline og Hans. I såfall kan du kontakte meg på alenehagen@hotmail.comDa kan jeg scanne siden og sende deg i mail. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei til Knut Inge Fra Jan O. Davidsen, tidligere Undelstadveien 74 Hvis du bor i kristiansand så er det langt fra Asker. Jeg lærer av det skriver om slekt og forhistorie. Du er kansje en kapasitet på området ? Holder du også kurs ?Vennlig hilsen Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hallo tidl. nabo Davidsen:Dette var jo artig. Først, nei, jeg driver ikke kurs, kun grafsing og graving på hobbybasis for moroskyld. Begynte med eget opphav, og fortsatte med slekt og venners + egne barns og onkelbarns slekt osv. Har lært masse underveis, mye selvlæring - som er en tålmodighetstest.Bor og trives på Palmekysten - kan også treffes på e-post : knut.apesland@losmail.no.Hils dine fra Knut Inge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg fann at Paul Hjelm-Hansen var bladstyrar i Drammens Tidende kring 1841. Han knytte mellom anna A.O. Vinje til bladet som Christiania-korrespondent. (Sjå heimesida til Drammens Tidende - og der bladets historie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.