Gå til innhold
Arkivverket

[#43982] omstreifere


Gjest Liv Løvtjernet
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Løvtjernet

Kobberslager Magnus Fredriksen, f: ca 1895 g. 1919 i Folldal med Johanna Larsdt. f: ca 1895. Magnus er av Rosenberg-slekten og Peder (hesteskjærer) Johannessen og Kari (Kari med kjeften) Andersdt., og de to bodde i Nystua, Namdalseid, No.-Trøndelag.Johanna Larsdatter, konen til Magnus har jeg ikke funnet forfedrene til. Er det noen som vet noe?----------------------------------------------Leter også etter:Laurits Martin Tønnessens forfedre. Laurits var f: ca 1880, g. 1918 med Anna Isaksdt., f: ca 1891. Hvor kom hun fra?Jeg mener Laurits's foreldre var:Blikkenslager Tønnes Larsen, f: ca 1834 i Time, Jæderen, Stavanger og Anne Jørgine Jørgensdt. Tastad øvre, hetland, f: ca 1843.Var disse omstreifere?Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Liv!Kan det være denne Magnus du leter etter: I Gjemnesboka bind 4, s. 119 står det at Magnus Fredriksen var gift med Johanna Larsdatter, og at Magnus var sønn til Fredrik Anderssen og Johanna datter til Lars som døde på Lesja(?). De hadde barna Fredrik, Wilhelm, Fredrikke, Lovisa, Magnus og Mina. Familien bodde på Flåbakken bnr. 4 under Flåberget i Øre under krigen. Boka er skrevet av Nils Tore Leivdal, bosatt i Batnfjorden, Gjemnes, så kanskje vet han noe mere enn det som er skrevet i boka, i alle fall hvor han har det fra at far til Johanna døde på Lesja.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Hei!Det stemmer at det er denne Magnus og Johanna jeg leter etter. Jeg får kirkebok over Folldal i morgen, og da får jeg se om jeg finner giftemålet, om hennes far står der. Jeg skal prøve å få kontakt med N.T. Leivdal, så kanskje han vet mer. Vet du eller andre mer så er jeg takknemlig! Tusen takk for tips, Kjell!Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Liv.Foreslår at du tar en henvendelse til v-kvenno@online.no. Hun har endel registrerte reisende slekter og kan sikkert hjelpe deg med begge spørsmålene.Evt kan jeg videresende spørsmålene til henne, om det er ønskelig.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei Liv,Jeg har en del på Tønnes Larsen Re og Ane Jørgine Jørgensdtr., som er mine tipp-olde-foreldre. (Via eldste datter Severine Bertine Tønnesdtr.)Tønnes Larsen Re, f. 3.10.1836 Re på Jæren, gift 30.10.1895 i Bergen med, Ane Jørgine Jørgensdtr. Tastad, f. 29.10.1843 i Stavanger. (Han var tidligere gift med Kristiane Ludvigsdtr. på Jæren)Har ikke funnet noen omstreifer-aner på noen av disse, men man kan jo aldri vite. Tror jeg har sett en plass at Tønnes står i en liste over omstreifere (Mydlands liste?) De fleste grener går tilbake til bondestand på Jæren, bl.a. til Rasmus Pedersen Fosse, f. 1708. Ane Jørgine's aner kan man bl.a. følge tilbake til presteslekten Friis i Suldal.Jeg har notert meg Laurits Martin Tønnessen, f. 15.11. og døpt 24. 11. 1880 i Sæbø, Hosanger. Gift 1. gang 23.12.1901 i Bergen med Johanne Emilie Jørgensen. Så med Anna Olsen får han sønnen Laurits Martin Tønnessen 24.3.1914 i Bergen. Har ikke fått med meg Anna's foreldre, men når du sier Anna Isaksdtr., er det vel mulig faren het Isak Olsen....Med hilsenJon Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Hei igjen!Til Terje: Takk for opplysninger ang. v-kvenno@online.no! Jeg har tatt kontakt med henne nå, og det er interessant!Til Jon Arne:Det er nok samme Tønnes Larsen og Ane Jørgine Jørgensdt. du har som jeg har. Det er ikke sikkert at det er noe omstreiferslekt her, men ene barnebarnet deres ble gift inn i omstreiferslekt, og de slektene pleide å holde sammen, men man vet jo aldri som du sier.Men jeg har fått et annet fødselsår på Tønnes Larsen fra en annen kilde. Det står:'Tønnes Andreas Larsen/Olsen Rud, f: 13.01.1848 på Kasaas, Herad, V-Agder, døpt 24.01.1848 i Herad kirke, Spind, V-Agder, (foreldre: Lars Tobias Tallaksen og Oline Tobine Jonasdt). Tønnes's yrke: blikkenslager og smed. Når et av hans barn gifter seg, står det Tønnes Olsen (?) omstreifer. Han var i lag/gift med Anne Jørgine Jørgensdt. Tosta, (ukjente foreldre). 8 barn på dem, deriblant Laurits Martin, f: 15.11.1880, døpt 24.11.1880 (vet ikke hvor)'. Vet ikke noe om Anna Isaksen her. Det må jo være samme personer dette skulle en tro, men det stemmer ikke helt med datoer/årstall. Eller det stemmer med Laurits Martin. Det skulle vært moro å funnet ut hva som er riktig!Jeg forsker dette for en kollega som også er tipp-oldebarn av Tønnes og Ane-Jørgine!Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei igjen Liv,Litt mer kjøtt på beina om Tønnes: Tønnes Larsen Re g. 9/12-1858 m. Kristiane Ludvigsdtr.- Laurits Tønnessen, f. 19/5-1859 Undheim, Jæren - døde samme år.- Laurits Tønnessen, f. 5/9-1862 Undheim, Jæren- Ane Kristine Tønnesdtr., f. 19/6-1869 Undheim, Jæren - død juni 1952. Tønnes Larsen Re g. 30/10-1895 m. Ane Jørgine Jørgensdtr.- Severine Bertine Tønnesdtr., f. 1866 Stavanger - g.m. Fredrik Olai Nilsen Wiborg. 13 barn. Til Bergen - Svanviken (Eide) - Langevåg (Sula) - Strømmen (Akershus)- Jonas Tønnessen Larsen, f. 2/2-1870 Skånevik - g.m. Karen Nilsdtr. Rødstein. Jeg har registrert 8 barn. Til Bergen- Martha Oline Tønnesdtr., f. 7/3-1872 Eivindvik - g.m. Ole Lunesand Larsen (Børrene). Har registrert 6 barn. Til Bergen- Johannes Tønnessen, f. 10/5-1874 Lavik - g.1.m. Ulrikke Fredrikke Ludvigsen (Vardal) - g.2.m. Martine Olsdtr. Isaksen - Ikke registrert noen barn- Ludvig Tønnessen, f. 1877 Gulen - g.m. Gunhild Marie Kristiansen. Har registrert 3 barn. Til Bergen- Ingeborg Marie Tønnesdtr., f. 14/10-1878 Fjelberg - g.m. Andreas Larsen (Børrene). Har registrert 3 barn. Til Bergen- Laurits Martin Tønnessen, f. 15/11-1880 Sæbø, Hosanger - g.1.m. Johanne Emilie Jørgensen - g.2.m. Anna Olsen. Har registrert 1 barn. Til Bergen- Jørgen Theodor Tønnessen, f. 1882 Flodøen, Hammer - g.m. Fredrikke Olsen. Har registrert 2 barn. Til Bergen. Tønnes har en merkelig og interessant historie. Rundt 1870 tok han med seg 'nykona' og min 4 år gamle oldemor Severine og begynte å seile som båtsplint i Vestlandsfjordene. Da neste barn Jonas blir født i Skånevik oppgis riktignok som du sier; jordarbeider Tønnes Olsen. Som du ser på resten av barna er ingen født på samme sted. På grunn av denne livsformen kom de nok mye i kontakt med andre båtsplinter, og de fleste av barna blir derfor gift med omstreifer-slekter. Om du likevel finner ut om Tønnes eller Jørgine er av omstreifer-ætt er jeg meget interessert i dette.Foreldre av Tønnes Larsen Re:- Lars Larsen, f. 1813 g. 17/11-1833 m. Berthe Larsdtr., f. 1811 LyeForeldre av Ane Jørgine Jørgensdtr.: (av og til kalt Georgine)- Jørgen Friis Jonassen, f. 1794 Vatland, Jelsø g.m. Anne Marthe Eriksdtr., f. 1814 Håland, Torvastad.Mvh Jon Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Hei igjen Jon Arne!Det var en interessant historie om Tønnes Larsen. Det kan nok være som du nevner at de traff mange omstreifere og at Tønnes ble nevnt som det fordi han 'reiste' rundt også. Tviler på at han og kona var av omstreiferslekt, men finner jeg noe om det får du høre det. Det er en arb.kollega av meg som er tipp-oldebarn av Tønnes og Ane-Jørgine, så dette blir artig for henne å vite! Min kollega er født i Telemark, men bor her nå. Jeg kan nevne mer opplysninger om Laurits Martin Tønnessen, hvis du vil vite det, men det blir av nyere dato, så da kan du heller få min mail-adresse: livtjern@online.noMvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Liv øvtjernet

Tusen takk for hjelpen jeg har fått av dere alle! Nå har jeg oppsummert en del, og vil gjerne vise dere hva jeg har nå: Når det gjelder Magnus Fredriksen (1. innlegget), så ble han gift med Johanna Marie Larsdt.født 27.11.1880, som jeg lurte på forfedrene til. Foreldrene hennes var Lars Nikolaisen (Fante-Lars), f: 18.11.1862 - 08.10.1942 g. 1892 i Tingvoll med Annika Nikoline Aleksandersdt.(Kalvene), f: 17.01.1866, (1864 el.1870)på Østre Toten, usikker på fødselsdato. Jeg har mere bakover hvis noen er interessert.PS: Er det noen som har mer opplysninger om Magnus og Johanna's barn, enn fornavnene deres? Dette blir på 1900-tallet, så den som vet noe kan gjerne få svar fra meg pr. mail hvorfor jeg lurer på dette. Kan godt sende meg det på min e-mail-adresse: livtjern@online.no ----------------------------------------------Neste gjelder Laurits Martin Tønnessen, f: 15.11.1880 i Sæbø, Hosanger g. 17.12.1918 med Anna Isaksen (Olsen), f: 17.03.1891 i Hetland, dp. Klepp.Laurits's foreldre var Tønnes Larsen Re, Time, f: 03.10.1836 - 24.08.1911, g: 30.10.1895 m. Ane Jørgine Jørgensdt. Tastad, Hetland, f: 29.10.1843.Tønnes's foreldre: Lars Larsen Re, f: 1813 øvre Håland, Time, g: 17.11.1833 m. Berthe Larsdt., f: St. Undheim, Time 1811 - 28.03.1880.Ane Jørgine's foreldre var: (fått det stadfestet av flere), Jørgen Jonassen (Friis?), Vatland, Jelsøe, f: 1794, var han sønn til Jonas Pederson Friis, f: 1760 (husbonde) og Siri Jonsdt., f:1760????? Jeg fant Jonas og Siri i ft. 1801, men ikke Jørgen som sønn, det kan jo være en skrivefeil i ft. Har ikke funnet mer bakover her.-------------------------------------------Neste gjelder Anna Isaksen (Olsen), f: 17.03.1891, Sveio. Foreldre: Ole Isaksen 'Stor-Ola' Songesand, Lysefjorden(?), f: 28.01.1828 - 01.11.1902, g: 28.10.1895 med Lovise Persdt. 'Lovise-Moll' (Abeland?), f: 26.02.1856, Hetland, dp. Klepp, (har ikke funnet dåpen på dig.ark. men fått det opplyst fra en annen kilde.)Ole Isaksen's foreldre: 'Isak' Olav Nottovsen, bondesønn, Kosa (Kaasa) Fione, Nissedal, Telemark, f: 1794 - 1847, slo seg sammen med omstreifer Lovise Pedersdt., f: ca 1794 Jølster - 1858 Hjelmeland. Hun er delvis omstreifer. Ble kalt 'Isaks-Lovise'.Ole Isaksen's hustru: Lovise Pedersdt. 'Lovise-Moll', foreldre: Omstreifer Andreas Olsen, f: ca 1834 (hvor?) og Martha Larsdt. 'dadda', Sæda, Bjerkrheim, Rogaland, f: 27.04.-05.11.1894. Det er rart Lovise kalte seg Pedersdt., for i dåpen står Andreas Olsen som far (????).Jeg har mer bakover hvis det er av interesse.Mvh. Liv Løvtjernet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest sandra larsen

Hei. jeg er etterkommer etter Tønnes sønn Jonas.og jonas sønn johannes.så kanskje det er noen slektninger her ute?SaLa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Hvis det er Johannes Mandius Lodfred Tønnesen, f.1-4-1900 du er etterkommer av, har jeg svært lite både på ham og søsknene. Ville derfor vært svært takknemlig for opplysninger her! Min meiladresse er jonny-m@online.no. Ta eventuelt en kikk på hjemmesiden min http://j-mydland.net. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

HeiSkal prøve å skrive ned her det som har stått ved dåpen til noen av barna til Tønnes og Anne:Severine, f. 14.08.1866, døpt 26.08.1866 i Helleland krk:Foreldre: Arbeider gift mand, Tønnes Larsen Ree av Thime sogn og prestgjeld og pike Ane Jørgine Jørgensdatter av Helleland pr. StavangerJohannes, f. 10.05.1874, døpt 14.06.1874 i Lavik krk. i Sogn og Fjordane:Foreldre: Omstreifende Tønnes Thorsen Harastad (35) og h. Anne Jørgine Jørgensdatter (39 1/2) gift i 1865Ludvig, f. 14.06.1876, døpt 06.03.1877 i Lavik krk. Sogn og Fjordane:Foreldre: Omstreifende Tønnes Thoirsen Tastad av Hetland sogn 38 år og hustru Anne Jørgine Jørgensdatter 42 1/2 år Barnet født i Svaberg i EivindvikIngeborg Marie, f. 14.10.1878, døpt 27.10.1878 i Fjeldberg krk., Hordaland:Foreldre: Enkemand omstreifer Tønnes Larsen Time sogn, ly prgj. og pike Anne Jørgine Jørgensdatter Forstad, Hetlands prgj. Begges 6 leiermaalLaurits Martin, f. 15.11.1880, døpt 24.11.1880 i Hosanger krk i Horaland:Foreldre: Omstreifende blikkenslager Tønnes Larsen, f. 1839 og Anne Jørgine Jørgensdatter, f. 1846. Barnet født på Lyseknappen pr. Asvold, Sæbo sogn. Attest 6/12-1916 til SvanvikenJørgen, f. 16.04.1883, hjemmedøpt 24.04.1883 og dåpen bekreftet den 24.06.1883 i Fjeldberg krk. Hordaland:Foreldre: Omstreifer, blikkensalager Tønnes Larsen Rud, f. 1839 og Anne Jørgine Jørgensdatter, f. 1846. Bopel: Intet vist oppholdssted Sender en mail til deg Liv med det jeg har på Magnus Fredrik Fredriksen HolanMvh.Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandra larsen

tusen takk for rask tilbakemelding!! vet noen hvor Tønnes sønn jonas er døpt? og hvorfor i all verden brukes det så mange ulike navn på Tønnes?og min oldefar Johannes Lodfred har selv hevdet å være børane-slekt. kan det være noe i det?SaLa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei Sandra,Jonas er døpt i Skånevik 27/2 1870 Lenke (nummer 22) og er vel født 2/2 1870 på Strandvik i Fusa. Foreldre oppgis her å være 'omreisende jordarbeider Tønnes Olsen fra Tasta u. Stavanger og kone Jørgine Jørgensdatter. Hun er født i Stavanger. Viede i Stavanger' Noe som ikke var sant. De giftet seg først borgerlig i Bergen 30/10 1895. Det står også noe om 'feilagtig opgit som hjemmedøpt' i margen ytterst til høyre.En årsak til at han brukte så mange forskjellige navn kan kanskje være at han fremdeles var gift på Jæren med Kristiane Ludvigsdatter og hadde reist fra henne og deres felles barn. Han ville kanskje være så anonym så mulig:-)Jeg er forresten etterkommer av Jonas' søster Severine Bertine 'Tina' og uten å vite noe sikkert om det, har du nok hundrevis av slektninger fra Tønnes-greina. Vet du om Jonas var han som ble kalt 'Stor-Jonas'? Vet du om eller har noen gamle bilder - av Jonas, ev. Tønnes/Jørgine? Jeg har kun ett bilde av min oldemor Severine Bertine - og der er hun veldig gammel. Er altså interressert i om noen i slekta som leser dette har noen gamle bilder.Varm hilsen fra Jon Arne Wiborg i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Sandra! Strengt tatt er vel ikke din oldefar Johannes i det hele tatt av reisende slekt, selv om foreldrene reiste omkring. Re-slekten er rotekte bønder der noen havnet på landeveien. Seks-syv av Johannes' tanter og onkler ble gift inn i reisende slekter, deriblant to tanter med menn fra Børe-slekten. Og det er nok i denne forbindelsen du har hørt om Bør'ane. Med andre ord: Johannes var ikke av Børe-slekt, men hadde tanter som var inngiftet. Re-slekten er ellers et glimrende eksempel på bønder som - stort sett på grunn av sosiale forhold - havnet ut på landeveien og blandet seg med reisende folk. I så måte er jo kona til Tønnes Larsen, Anne Jørgine Jørgensdatter, også et godt eksempel. Hun var datter og barnebarn av bønder, oldebarn til bonden og lensmannen Peder Friis på Galland i Suldal og tippoldebarn til presten Jørgen Friis til Suldal. Hvorfor hun 'innlatet' seg med Tønnes, er kanskje noe vi aldri får riktig klarhet i, men en skandale i samtiden må det ha vært. I første omgang ser det ut som et utenomekteskapelig forhold som resulterer i et barn med den gifte mannen i 1866. Så får han et barn med kona si i 1869, men deretter har nok Anne Jørgine 'danket ut' kona hans og reiser med Tønnes. Interessant historie vi gjerne skulle ha mer kjøtt og blod på! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandra larsen

JonArne: ja det stemmer nok at han ble kalt 'stor-jonas'. har desverre ikke bilder, men dersom det skulle dukke opp noen, skal jeg sørge for å dele=)Jonny: ja det er nok slik det har gått til tenker jeg...=)artig historie da...Tusen TAKK til dere begge to!!! setter stor pris på all hjelp jeg har fått på forumet her!SaLa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.