Gå til innhold
Arkivverket

[#43983] Anders Danielsen død på Dystvolleie i Vang


Gjest Thor Böhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Böhmer

Det er en del Morten på Hedemarken, så her er det nok å lete etter. Jeg leter bl a etter sammenhengen mellom Morten på Bjønnrud og den yngre Morten på nabogarden Øksenset (Ykset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Dette blir ren gjetning, Men den Mari Mortensdtr som passer best er kanskje født i Løten?Ellers har jeg registret ei Oliv Danielsdatter Kåtorpeie f ca 1815? Kommer hun inn på noen som helst måte her?Jeg har ei Magnhild Andersdtr f 1764 på Bakstad i Romedal. Er det noen som vet å hen det vart ta henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Danielsen er jo ikke et vanlig navn. Men jeg har også notert Anders Danielsen f på Ingebergeie i Vang 1745. Jeg har ingen ting om doreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 28: Den Marte NIELSDATTER som står oppført som mor til Oliv Danielsdatter (FS-kilden) ved dåpen/fødselen 08.02/05.03 1815 er jeg tilbøyelig til å tro at hun er idenisk med den Marte PEDERSDATTER du nevner i innlegg 19. I begge tilfeller er gemalen DANIEL OLSEN !!- Og det ville være underlig om det skulle være to DANIEL OLSEN i Vang på denne tiden. (Daniel Olsen kunne selvsagt ha satt barn på ei annen Marte omtrent på tiden for ekteskapsinngåelsen i 1814 ! – men det er vel tvilsomt ).Men med riemelig sikkerhet tror jeg man kan si at HAN (Daniel) har forbindelser til Osen. Detaljer vedr. dette finner man i Trysilboka bind 8 på to av de samme brukene som nevnes i innlegg 23.Forts. innlegg 28. Den Magnhild du nevner her burde jo vært identisk med hun her: Lenke -og som var mor til ”vår” Andres Danielsen. Men vi ser jo at alderen hennes ikke harmonerer. Likevel, - så tror jeg det vi skal holde døren på gløtt for at det er den samme, inntil noen klarer å få tak i originalteksten for ekteskapsinngåelsen mellom Daniel Olsen og Magnhild Andersdatter i Romedal 16.april 1790. (Innlegg 16)IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg har ikke tenkt å blande meg så veldig borti denne affæren, men hvis det er de personene som jeg kanskje tror det er ( særlig etter å ha klikket på denne lenken ), så vil jeg anbefale å se etter i bygdebok for Søre Osen, i Trysil, bind I. ( egen bygdebok ), side 181, Bråten, og på side 221, - Gjevaldshaugen Nordre. Jeg anbefaler denne bygdeboka, fremfor Trysilbok nr. 8. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei igjen. Hvis det skulle vise seg at det er disse personene jeg har henvist til her, så er det av mine forfedre. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg har ikke tenkt å blande meg så veldig borti denne affæren, men hvis det er de personene som jeg kanskje tror det er ( særlig etter å ha klikket på denne lenken ), så vil jeg anbefale å se etter i bygdebok for Søre Osen, i Trysil, bind I. ( egen bygdebok ), side 181, Bråten, og på side 221, - Gjevaldshaugen Nordre. Jeg anbefaler denne bygdeboka, fremfor Trysilbok nr. 8. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Denne anbefalningen har Torbjørn helt sikkert meget rett i !! (-Fant bare Trysilboka på biblioteket.)Vi vet at den Anders Danielsen dette temaet dreier seg om, kommer fra Osen (Søre Osen). Ut fra dette er han rimelig sikkerhet identifisert. Da gjenstår denne hovedproblemstillingen som jeg ikke klarer å la være å spørre Torbjørn om før jeg får bladd i bygdeboka for Sør Osen:Vet du om Daniel Olsen (1764-1798) og Magnhild Andersd (1758-1837) som vi kjenner fra Søre Osen (Bråten) inngikk sitt ekteskap i ROMEDAL i 1790 ? --- Og hadde Magnhild Andersdatter slektrelasjoner til Trysil/Osen før hun inngikk dette ekteskapet ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Ja jeg har nok lurt på hvor denne Magnhild Andersdatter kom fra, men ettersom jeg ser at de har drevet og rotet nede i Romedal, da lurer jeg nok på om hun ikke er derfra. Kan ikke skjønne hvor ellers hun hører hjemme. Med Daniel Olsen Dybsand, er det greit. Hans foreldre: Ole Halvorsen og hustru Marit Danielsdatter, var første brukere på ( Djupsanden ) Dypsand, se bygdebok for Søre Osen, side 171, men for å finne deres barn, så må vi se på Bråten ( se - bruker III ). Hvorfor jeg anbefaler bygdeboka bind I. for Søre Osen, er at jeg tror at de nye trysilbøkene starter mye senere, i såfall, så må du ha den gamle Trysilboka, bind III, som bl.a. omfatter Søre Osen. Men når det gjelder Magnhild Andersdatter, - undersøk i Romedal. Kunne vært moro å høre om du finner henne der. Folketellingen for Romedal, i 1801, er vel for sent ? Ellers så finnes det en folketelling for 1789. Folketellingen for 1762, tar for seg bare dem over 12. år. Jeg får bare si lykke til. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei igjen. Vet desverre ikke hvor Daniel Olsen og Magnhild Andersdatter giftet seg ? kanskje da i Romedal, men det må vel ha skjedd rundt 1790, ettersom deres første barn er døpt 27.06. 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Thor Bøhmer

Til innlegg 28/29 og 30. En Morten Danielsen er nevnt i Vang bb gnr 178-194 på 1700-tallet, men jeg husker ikke hvor det sto. Vil anta at han også er fra Buruldberget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg kan bare for moro skyld nevne, at Daniel Olsen Dybsand og hustru Magnhild Andersdatter, var mine tipp-tipp- oldeforeldre. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.