Gå til innhold
Arkivverket

[#43985] Utskrift av skanna kyrkebøker i 100 pst størrelse


Gjest Erling Diesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Diesen

Jeg har prøvd å skrive ut ei side av ei kirkebok i liggende utskrift og med 100 prosent størrelse. Selv om jeg forskyver skjermbildet slik at høyre halvdel synes, er det likevel bare venstre halvdel som blir skrevet ut. Jeg mener å ha sett en løsning på problemet her i Digitalarkivet tidligere, men kan ikke finne det igjen. Kan noen løse problemet for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Det er litt kronglete å få utskrifter av de skanna kirkebøkene, men det fins metoder: Først høyreklikker du på bildet og velger Skriv ut... Du vil da få alt på en side ved å ha bildet i 60% størrelse og velge liggende A3 på skriveren (ev. 40% og liggende A4). Ulempen er at bildene kan bli i minste laget da.Ellers så går det også an å kopiere bildet over i et bilderedigeringsprogram, og der velge hvilke deler du vil ha skrevet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

HeiSpiller ingen rolle hvilken størrelse bildet er lasta ned i, berre å velge under utskrifts alternativer: Tilpass til 1 side, eller Fit to page.Mvh Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Hei igjenVil berre gjere merksam på at eg laster ned sidene som bilder og bruker eit bilderedigeringsprogram for å skrive dei ut.Mvh Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Bruker du et bildebehandlingsprogram etter å ha lagret siden, så kan du dele bildet i to. Dermed kan du skrive ut en dobbeltside på to stående A4-ark. Gir best lesemulighet, synes ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.