Gå til innhold
Arkivverket

[#43987] Johan Orlin. Los og kaptein, Bergen. Fødd ca. 1880-1890.


Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

Jeg forsøker å finne en av brødrene til min bestefar, Ole Olsen. Johan, for en eller annen grunn, tok etternavnet Orlin i stedet for Olsen. Min Oldefar, Andreas Olsen, og min bestefar, var begge fødd i Hedmark, (Helgøya og Vang) men Johan kan ha vært fødd i Trondheim da Andreas flyttet dit ca 1883. Han var bestyrer på Lysholm's spritfabrikk. Jeg vet at Johan var Los i Bergen og han var gift med Anna Harlow. De hadde minst to barn, Terje og Boyse. Jeg kan ikke finne Johan i FT 1900, men kanskje han var sjømann da og ikke i landet. Er det et spesielt register for sjømenn?Jeg finner i 'Døde i Bergen' en Johan Orlin som dødde 5 mars 1948, men vet ikke om dette er den riktige. Kirkebøkene går ikke så langt som til 1948 så vidt jeg kan se, så nå vet jeg ikke hvor jeg kan lete videre. Jeg ser det er 2-3 Orlin i telefonboken for Bergen, men er det noen som kanskje kan hjelpe før jeg setter meg ned med telefonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Legg inn en forespørsel i arkivforumet om oppslag vedr. dødsmeldingen til Johan Orlin 05.03.1948. Da kan du få svar på vilke etterkommere som er nevnt i dødsmeldingen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Johan var født på Kurud 05.09.1874 og døpt 25.10.1874. Foreldrene var Andreas Olsen Kurud (33år) og hustru Georgine (32år). De skal ha giftet seg i 1868. Her er det post nr.52 som gjelder.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Takk Rune, Dette gikk fort. Nå har jeg mye å arbeide med. Også takk for forslaget om å spørre i Arkivforumet. Det var interessant å se at Johan var fremdeles 'Olsen' da han ble gift. Vet du om det er noen registrering av navn forandringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er ikke sikker Svein, om det allerede på den tiden ble registrert i folkeregisteret. Men det kan kanskje andre svare deg på. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.