Gå til innhold
Arkivverket

[#43990] Anders Olsen f. 1828, Oppdal?


Gjest Randi Solstrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Solstrand

Anders Olsen f. 1828 ble gift med Lorentse Pedersdtr i 1878 i Lenvik, Tromsø. I lysningsprotokollen for Lenvik 1878, står han oppført som født i Oppdal og med Ole Halsethaunet som far. Har sjekket kirkebøker for Oppdal, men finner ingen Anders Olsen døpt og heller ingen Ole Halsethaunet. Finner heller ingen Ole Halsethaunet i noen folketellinger.Men jeg fant en Anders Erichsen Brænden født 1828. Dennes far døde i 1836. Finner senere ikke igjen hans mor, mulig hun også døde tidlig.Kan denne gutten ha blitt satt bort til andre, evt til sine faddere og fått dennes etternavn? Kan Anders Erichsen Brænden ha blitt til Anders Olsen i voksen alder? Kan guttens fadder; Ole Olsen ha blitt til Ole Halsethaunet?Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Solstrand

I 1865 skal han være i Lenvik/Tromsø området. Han fikk i 1849, 1850 og 1851 uekte barn med 2 forskjellige kvinner i Lenvik. Han ble tydeligvis ikke gift før i 1878. Og han fikk da en sønn i 1881, Martin Peder Meyer Andersen, konf. i 1896. Med fødested Lanes/Lanæs, hvor er det? Men klarer ikke å finne ut opphavet til Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Solstrand

I 1865 skal han være i Lenvik/Tromsø området. Han fikk i 1849, 1850 og 1851 uekte barn med 2 forskjellige kvinner i Lenvik. Han ble tydeligvis ikke gift før i 1878. Og han fikk da en sønn i 1881, Martin Peder Meyer Andersen, konf. i 1896. Med fødested Lanes/Lanæs, hvor er det? Men klarer ikke å finne ut opphavet til Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lanes er vel gårdsnavn, bl a i Lenvik, ser det ut til av FT.Jeg var inne og så i lysningsprotokollen for Lenvik. Under navnet til Anders Olsens far står det vel 'Omvandrende'?Man må tro at Anders Olsen er født i 1828, men da et annet sted enn Oppdal. Men jeg vil tro han må ha hatt tilknytning til Oppdal, i hvert fall ha bodd der. Kanskje ble han konfirmert der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Solstrand

Ser det står noe under Anders Olsens far, men jeg klarer ikke å tyde det. Slektninger mener han kommer fra Oppdal. Men klarer ikke å finne han som døpt i kirkebøkene fra Oppdal. Men hvor er han da født, kan jo være hvor som helst. Og om han er konfirmert der så finner ikke jeg ut om det er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Solstrand

Det tyder jo på at Anders er fra Oppdal området. Hans far het Ole Halsethaunet og det navnet kommer tydeligvis fra en gård i Strinda. Men hvorfor er det ingen personer som heter Halsethaunet (uansett stavelse)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Bare litt tankespinn: Dersom en reisende/omvandrer fikk ett barn i Oppdal 1828, så kan han jo ha vært på 'gjennomreise.' Barnet kan jo ha blitt døpt i en helt annen bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Mere tankespinn: I lysningsprotokollen under fødested Oppdal står anført b (bosted?) Maalsnes.Det var forholdsvis stor utvandring fra Oppdal til Målselv-/Barduområdet. Halsetaunet kan vel også være et navn hentet derfra? Navn fra heimdistriktet ble ofte brukt på den nye plassen de kom til. Jeg kjenner ikke til at Halsetaunet er brukt som navn i Oppdal i dag. Men mange plassnavn er forsvunnet, og Halsethaunet kan være brukt tidligere. Bl.a. har jeg i mitt slektstre navnet Halsetgjelan, et navn som ikke finnes verken i kirkebøker eller folketellinger.Vi finner også noe utflytting fra Oppdal og Rennebu til Byåsenområdet (O. Tverdal, Rennebu til Halset i 1830-åra, Sivert Jacobsen Halsæth til Byåsen (Halsetaunet??) i 1828) hvor vi finner Halsetaunet som navn i dag. Jeg vet at noen av disse som flyttet til Byåsen for å drive gård, kunne bli kort tid der før de dro videre. (O. Tverdal i ca 1 1/2 år, deretter til Hemne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Solstrand

Anders skal ha oppholdt seg i området Maalsnes, Tromsø, Lenvik allerede fra 1849. Da han fikk sitt første uekte barn. Og hele tida står han som oppført med fødested Oppdal. Er det Oppdal noe flere steder da?Anders skal ha blitt forvist fra Lenvik området en gang etter 1881. Uvisst av hvilken grunn. Hverken Anders eller kona Lorentse Pedersen er å finne i folketellingen 1900. Hvor ble de så av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Solstrand

Nei det er ikke de som du har lenke til. Både Martin og broren Leonhard Kristian som var født i 1878 vokste opp hos pleieforeldre. Så Anders og Lorentse har blitt 'borte' etter 1881 en gang.Men hvor Anders opprinnelig kom i fra, hvis det ikke er Oppdal, forblir fortsatt et mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg finner denne Lorentse Olsen født 1849 i Lenvik i FT 1900 for Vardø: LenkeDet eneste er at hun står oppført som ugift. Jeg finner ingen Lorentse Olsen/Olsdatter i Lenvik 1865. Ar det står ug for g, skjer av og til i FT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Solstrand

Da har altså Anders og kona blitt forvist dit da!? Men hva har fått dem til å bli forvist...??Prøvde å finne konfirmasjonen til Hans Olai som du sikter til, men fant den ikke. Så han må kanskje ha dødd før 1900 tellinga? Kanskje Anders og Lorentse også. Hvis dem ikke flyttet utenlands!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant ham heller ikke konfirmert. Men jeg tenkte at det kunne være den samme Hans Olsen som bodde hos mora i Vardø i 1900. Han er riktignok født 1889 ifølge FT, men alder og fødselsår i folketellinger er ikke alltid å stole på. Jeg lette jo først blant døpte 1889 og 1890 i kirkebok for Vadsø, men fant ingen der. Dermed gikk jeg frem i tid og fant denne Hans Olai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Solstrand

Har nå funnet ut at Anders Olsen døde 28.10.1895 i Vardø. Der står han med født år 1836. Og med fødested Oppdal. Er det normalt å rote så mye med fødselsåret da? Men jeg kommer tydeligvis ikke noe lenger med opphavet til Anders, bortsett fra at hans far skal hete Ole Halsetaunet. Men han fantes tydeligvis ikke....??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. (2) Gårdsnavnet Halsæt finnes faktisk i Opdal. Var for opptatt av Halsetaunet. I 1801 finnes det mange Ole Olsen i Opdal som kan ha vært faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Solstrand

Det kan jo være hvilken som helst av de Ole Olsen som kan være Anders sin far. Men det er jo ikke lett å finne ut av. Eller om noen av dem er det.Har sett litt tilbake på innleggene her, og det stemmer nok med innlegg nr. 3, med lenken der. I 1865 satt Anders fengslet i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Krokann

Da Anders var på slaveriet i 1865, var han oppgitt med etternavnet Furunes, som er et Oppdalsnavn. Finner ingen døpte som passer i Oppdal, men han kunne f.eks. bodd og arbeidet på Furunes før han havna på straffarbeid.Det er riktig som flere er inne på at Halset er Oppdalsnavn, men Halsetaunet har jeg aldri hørt om.Kan det være lurt å se i justisprotokollene og se om det finnes noe om denne personen?Knut Krokann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

I lysningsprotokollen (lenke i innlegg 3) kan det se ut som det har blitt foretatt rettelser der? Halseth og aunet skrevet med to penner? Og legg merke til ektefellen! der er både navnet hennes, fødselsår, fødested og farens fornavn endret/rettet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.