Gå til innhold
Arkivverket

[#43992] Hvem var prest i Bykle 1849?


Gjest Jan Kåre Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

En kvinne født 22/2-1850 som jeg har i mitt slektsregister hevdet at hun var u.e. barn av presten i Bykle. Mora skulle ha hatt tjeneste i prestegården. Hvem var denne Bykle presten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Bykle var anneks til Valle prestegjeld i Setesdalen, og har aldri vært eget prestegjeld. Derimot kan jo en kapellan kanskje ha holdt til i Bykle. Sognepresten 1844-1856 hette Johan Nikolai Frantzen, men det var ingen kapellan i den perioden. Med andre ord: Det fantes ingen prest i Bykle i 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Blant de døpte i Valle prestegjeld i tiden fra februar til 13. oktober 1850 er det heller ingen med betegnelsen «uægte» som er født 22. februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk for svar. Da må man vel gå ut fra at den som gikk under betegnelsen 'Bykle-presten' 1849 var Frantzen, siden det i perioden ikke var noen kapellan? Vedkommede barn ble ikke døpt i Valle.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Må skynde meg å legge til at dette ikke beviser at Johan Nikolay Frantzen har hatt et barn u.e. Dette er noe som har gått litt på 'folkemunne', og Frantzen behøver jo ikke å være inne i bilde i det hele tatt. Lurer på om andre har hørt rykte?Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har en parallell overlevering i min slekt. Vi slekter fra en prestemann, men vår linje kan ikke dokumenteres.I min tanke må dette regnes som usannsynlig inntil det eventuelt kan dokumenteres. Men siden tjenestejenta ikke fødte i prestens eget sogn, har jeg tenkt at det kanskje var like greit for prestemannen at hun ble sendt bort for å føde. Og da leter vi kanskje etter nåla i høystakken... I alle fall er det vel da lettere å se om avkommets videre liv gir indikasjoner på hvor man kan finne fødselen.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.