Gå til innhold
Arkivverket

[#43996] Møinichen


Gjest Ørjan Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Sara er datter av Jørgen Jacobsen (Harboe), sokneprest til Haus, n 1610-1638. Hun er søster til Susanna gm 1) Mogens Abelsen 2) Oluf Jonssen Torph Jampt. Sara var altså gm sin nevø, hvis dette stemmer. Sara og Susanna hadde også en bror, Jacob, men han vet jeg inge ting om, men skal lete.Susanna er siden n på Midt Mjelde 'enkesætet' i 1645. Hun hadde da tenerne Mikjel, Fabian og to jenter.Jeg kjenner ikke slektsskapet mellom Jørgen Jacobsen Harboe og Peder Nilssen Harboe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall må Oluf være født så tidlig som før 1575, for Barbara Trondsdatter, Jon Pedersen Jemt's enke, giftet seg vel da om igjen med Morten Nielsen og deretter i 1601 med Jørgen Erikssøn, den 3. evang. Biskop Stavanger.Og så gammel kan vel Oluf knapt være, han som ser ut til å ha fått barn (Jonas) så sent som ca. 1650-55.Forøvrig: Kan flg. være brødre, a) PEDER Harboe (farfar til Peder Nielssøn Harbo, g. Susanne Olufsdatter Jampt) og b) Hr. JØRGEN Jacobsen Harboe til Haus (død 1639, far til Susanna, Jacob og Sara) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ser i Prestehistorien at Oluf er nevnt Jensen:'Oluf Jensen Jempt SP Haus 1646 1674' Kanskje han kan være sønnesønn av kanniken. Der er en forgjenger i Haus, Jens Søffrensen, men det blir også for tidlig til at han kan være Olufs far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På min svigerfar, Alf Møinich Huglens anetavler har jeg noen opplysninger om Møinich-slekt.Hans ene oldemor Abel Beate Boy døpt 3.jan 1764, død 1811 var datter av Ola Knutsson Boy , fra Bø, Torvastad og Kristine MØINICHEN f. 13 feb 1743Kristines foreldre var : Henrich Von MØINICHEN f. 1710, d. 1.mai 1776 og Beate Lax f. 1727 ( datter av Marcus Lax og Christine Jensdatter)Henrich Von Møinichen var sønn av : Erik Bredal V. MØINICHEN f. 1672, d. 1728 og Abel Sofie Lem f. 1679 d. 1769Erik Bredal V.Møinichen var sønn av : Jens Mortensson V. MØINICHEN f. 9 mai 1642 og Margrethe BredalAbel sophie Lem var datter av Ludvig Pedersn Lem f. 1636 og Giertrud De Fine.Jens Mortensson V. Møinichen var igjen sønn av : Morten Sixsten V. MØINICHEN , f. 16 mai 1599, d. 1663 og Margrete Gabelsten d. 1677Margrete Bredal var datter av Erik Bredal og Johanne RogertLudvig Pedersen Lem var sønn av : Peder Nilsson Lem og Abel Sofie MuntheGjertrud De Fine var datter av : Arnoldus Hansson de Fine f. 1614 i Helsingør , d. 16 nov 1642 som Biskop i Nidaros og Maria Hofman( tavla er ført bakover i Møinichen -slekta til Sixtus MØINICHEN f. 1550 . d. 9.mars 1613, kirurg i Rostok og Barbara Grøde, datter av borgermester Grøde i Rostok. ) Med forbehold om feil i avskrift.Jeg har selv ikke fått undersøkt disse opplysninmgene, men men svigerfar, brukte store deler av livet sitt til slektsgransking i gamle arkivdokumenter.Vet ikke om dette har interesse. Jeg har også lest heftet om De Møiniiche Slekter, men har fått høre at en del opplysninger derfra ikke er pålitelige.Jeg har ellers mange gamle notater etter svigerfar denne slekta, men det er ganske mye arbeid å samle trådene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Tusen takk Gunn!Opplysingane dine i nr. 56 stemmer stort sett overeins med det eg etter kvart har greidd å samle saman. Eit par småting: Kona til Jens Mortensen von Møinichen har eg notert som Magdalena Bredal.Margrete Gabelsten er ofte i kjeldene notert med etternamnet Dabelsten, eller Dobbelste(i)n. Kva som er riktig veit ikkje eg. Eg har fødselsdato på henne 4/1 1608. Dette er berre noko eg har skrivi av.Da eg langt på veg fekk stadfesta opphavet til 'min' Møinichen, har det vori ganske greitt å finne fram, både her på forumet, og elles på internett. Det ligg ut ganske mykje på desse Møinichen-karane. Kanskje ikkje så rart når ein ser på kor stor denne slekta er, og korleis ho har gjort seg bemerka på ymse vis, innom kunst, kultur, samfunnsliv mm.Mitt utgangspunkt var ein fattig husmann på kysten av Nord-Trøndelag med 12 born, og eg har utan tvil funni mykje meir enn eg kunne ha drøymt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Kona til Jens Mortensen Von Møinichen har svigerfar også i sin håndskrift , Magdalena Bredal, mulig feil avskrift på et senere anekart. ( Avskrift av en av Alf Huglens sønner)I Svigerfar aneliste står Margrete notert som Dobbelsteen , her er kun notert dødsår 1677. Jeg har også sett i andre kilder at Gabelsteen er blitt brukt. Hva som er rett vet jeg ikke, dessverre. Skal se om jeg finner flere opplysninger. ( Jeg har fortsatt en god del papirer på loftet etter en flytting siste året) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En liten tilleggsopplysning om Jens Mortensen Von Møinichen . Var sogneprest til Brønnøy 1666, og til Nykirken i Bjørgvin 1696.Erik Bredal Møinichen var rektor i Bergen 1708, seinare sokneprest i Alværsund.Svigerfar har også skrevet at Morten Sixten Von Møinichen f. 1599, død 1673, kirurg i Kjøbenhavn.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bengt Mønnike

Jeg har i mange år arbejdet med Møinichen slekten, med slektninge fra Skandinavien og USA.Jeg sender gerne mit slektsdokument til interesserede.Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Bengt, jeg er interessert i å få verifisert:Sophie Dorothea Møinichen skal være født eller døpt i København (kirke?) 10.01.1687, datter av Hofmedicus og Assessor Henrich Møinichen og Sophia Charlotta Ribolt (når gift?). Hun skal ektet prokurator Lucas Kierulf (gift første gang Johanne Kirstine Lime, når/hvor?) 16.01.1726. Min interesse er knyttet til Christiania hvor Kierulf døde og ble begravet. Men Sophie vet jeg ikke sjebnen til, visstnok skal hun være død i Viborg 04.03.1775, jeg har bare sekundærkilder som forteller dette og øvrige opplysninger fra Danmark.Det er altså tilknytning til Christiania alene (før 1815) jeg er interessert i. Min e-post-adresse er gkb@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Stemmer det at Sophie Dorothea à Møinichen (1687-1775) først skal ha vært g.m. Niels Justssøn Arctander, kjøpmann i Viborg, med hvem hun 22 Nov 1717 fikk datteren Sophie Charlotte Arctander (død 1784), som ble g.m. sogneprest i Vågå og Hedrum, Fredrik Grüner, og deretter med 'eftermanden' i Hedrum, Henrik Wissing Ørsted ?Eller var Charlotte istedet kone nr. 2 til Fredrik's far Friederich Grüner (1665-1741), g.m. Anne Hedwig Hausmann f.1676 ? (Faren hans igjen het vistnok også Fredrik Grüner, og var myntmester i Christiania fra 1651).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Mønnike

Stemmer det at Sophie Dorothea à Møinichen (1687-1775) først skal ha vært g.m. Niels Justssøn Arctander, kjøpmann i Viborg, med hvem hun 22 Nov 1717 fikk datteren Sophie Charlotte Arctander (død 1784), som ble g.m. sogneprest i Vågå og Hedrum, Fredrik Grüner, og deretter med 'eftermanden' i Hedrum, Henrik Wissing Ørsted ?Det passer med mine optegnelser.Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Kanskje ein kraftig digresjon; men er Eggert 'von Munchen' av Møinichen-ætta? Dette er ein som kom til Hjeltar i Skjåk, gift med ei Sofie Akeleye 'Hjeltar-prinsessa'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Til innlegg 8:Brostrup Müller, eier av Sandberg (nordre) var ute på lånemarkedet da han kjøpte Sandberg, bl.a. lånte han den 4/3 1782 uten pant 101 rdlr av Abel Henriksen Alnes. Straks etter døde han og vart gravlagt den 15. juli 1782. Det kan sjå ut som om festekontrakten på Abelsborg kan henge sammen med dette uinnfridde lånet. Abel Henriksen var etter alt å dømme den som bygde opp heimen Abelsborg, som seinere vart kalt Abelsve.Abel Henriksen var født 1751 i Skogn og døde på Reppen i Fosnes 7/11 1833. Kona, Sigrid Olsdtr, var f 1756 og døde på Reppen 30/3 1842. Tradisjonen sier at hun var fra Alvdal. I 1807 var de to bosatt på Namdalseid og to år seinere var de drivere av Fosnes prestegård.I 1811 eller 12 kom de som bygselfolk til Reppen på Salsnes en gård de seinere kjøpte. De hadde i alt 8 barn som har mange etterkommere. Mange av dem merka seg ut med uvanlig stor kroppsmakt og alle var dugelige arbeidsfolk.Abel Henriksen døpt 3. s.e. påske 1754 på Nord-Alnes, sønn av første sjøleier på Alnes, Henrik Ludvigsen og kone Anne Knutsdtr, gift 8/12 1792 med Sigrid Olsdtr Nord-Sandberg f 1771. Ingen av barna er viet i Alstadhaug.Barn:1. Anna Abelsdtr 5/2 17922. Henrik Abelsen 11/11 1793 f på N-Sandberg3. Ole Abelsen 5/1 1796 f på Nossumhyllan4. Anna Abelsdtr 15/1 17995. Bristrup Abelsen 21/1 18016. Andreas 28/9 1806Kilde: Skogn Historie X - Midt-Skogn 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.