Gå til innhold
Arkivverket

[#43998] Johannes Knudsen 1774-1805, Fosse, Meland


Gjest Helge Bjørgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjørgen

Er det utgitt bygdebøker for Meland kommune?Johannes Knudsen 1774-1805 fra Høvik i Eksingedal fikk en sønn Knud Johannesen utenfor ekteskap i 1794. Johannes giftet seg i 1801 og flyttet til Meland. Er han å finne på Sundet og Fosse i en eventuell bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

I bygdebok for Meland, bind 2, under gården Fosse bruk 5 er Johannes Knutsson nevnt bruker fra 1805 til 1807. Født 1774 på Høvik i Eksingedalen, d. 1806 på Fosse. Gift 1801 med Anna Olsdatter f. kr. 1775 på Kolås i Lindås, d.1839 på Fosse.. Dei var fyrst ei tid paktarar på Sundet. Anna vart seinare gift med Jon Olsson Hjertås, sjå nedanfor. Johannes var kjend som ein umåteleg sterk mann som det gjekk mange karstykker om, og han vart difor kalla 'Sterke-Johannes'. Det fortelst m. a. at då eigaren av Langeland skulle byggja ny løe, drog Johannes ein svær tømmerstokk åleine frå Langelandshavnen og opp til byggjeplassen. Ein tilsvarande stokk hadde 11 andre problem med å få på plass. Anna gjekk for 'Hevikje-sopå', ei sopande flink kone. Born: 1. Ola f.1801, gift 1832 med Ingeborg Olsdatter Refskar, d.1851. Bst. Fosse bnr.6. 2. Knut f.1803, d.1865, seinare brukar. 3. Eilev f.1804, d.1820 på FosseMvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Johannes Knudsen Fosse er en av mine forfedre. Historiene om 'Sterke Johannes' ble samlet inn av Josef Fletcher Mjaatvedt, en av min farmors brødre. Han skrev i sin tid en slektshistorie, og hans farfar, 'Johannes i støen,' var den som hadde videreformidlet karstykkene til Johannes Knudsen. Min ingen av dem kjente tydeligvis til at Johannes Knudsen fikk sønnen Knud utenfor ekteskap i 1794.Helge, har du noe mer informasjon om Knud Johannessen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Atle.Johannes er min 3x tippoldefar, jeg har alt om hans slekt bakover, at han hadde et barn utenfor ekteskapet er nytt for meg. Min e-post er: torl-o@online.no Jeg skal overføre alt om hans slekter til deg.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjørgen

Takker for svar. I bygdeboka for Modalen, bind I, side 465 i andre utgave, nr7k, er Knut f. 1794 oppført som sønn av Johannes Jensson Nese og Marta Brynjelsdtr. Meland. Men det stemmer ikke da Johannes Jensson Nese døde i 1790, ca. 4 år før Knud Johannesen ble født. I kirkeboka står det Knud, uekte barn, foreldre soldat og ungkarl Johanes Knudsen Høivig og enken Martha Brynildsdtr Næsse. Jeg er ute etter en kilde til som kan bekrefte at det er den Johannes Knudsen Høvik som flyttet til Fosse i Meland som er faren. Det er god grunn til å anta det, han var 27 år og ugift på Høvik i folketelling 1801, og jeg har ikke funnet andre med navn Johannes Knudsen i området der som kan passe.Sønnen Knud Johannesen f. 1774, skifte 1841 på Rebnord, var g. 1817 i Modalen m. Martha Helgesdtr. Øvre Helland, Modalen. De var først forpaktere på Søre Sunde på gården Lillebergen i Meland., senere forpaktere på Rebnord i Austrheim. Jeg kjenner til barna Johannes f. 1817, b. Rebnord, Austrheim, d. 1902, g. 1834 m. Britha Halvorsdtr. Farestveit, Modalen, Martha f. 1819, d. 1859 på Mjøs, g. 1843 m. Johannes Halvorsen Mjøs, Radøy, Agatha f. 1820, d. før 1841, Helge f. 1827, b. Bergsvik, Austrheim, d. ml. 1865-94, g. 1858 m. Andrea Hansdtr. f. ca. 1813 i Lindås.Står det noe om Knud Johannesen m/familie på Søre Sunde/Lillebergen også i bygdeboka for Meland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Noe har krysset seg her Helge, meldingen som skulle gått til deg, har blitt til Atle, og den som var ment å gå til han, har forsvunnet i løse luften, vell vell. Til saken: Jeg har lånt ut bygdebøkene mine fra Meland, så jeg må forholde meg til notater.Joda det stemmer Helge, paret budde her fra 1817-1820, og følgene barn er nevnt. Johannes fødd 1817 Marta fødd 1819 Ågot fødd 1820I tillegg fantes der to andre familier fraHøvik i Eksingedalen på Sundet. Brynjel Torkellson fødd i 1814, gift med kari Olsdatter fra Nese i Engsingedalen.Simon Olson fødd 1807 på Nese, gift med Kari Torkjellsdatter f.1817 på Høvik. Og da blir mitt neste spørsmål Helge: Hvilken tilknyttning har så du til Johannes Knudsen Høvig? på folkemunne kallet Sterke Johannes.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjørgen

Min tilknytning til Johannes Knudsen Fosse er at Knud Johannesen som antas å være hans uekte sønn er min tipptippoldefar. Knuds datter Martha som ble gift til Mjøs på Radøy er min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.