Gå til innhold
Arkivverket

[#44007] Andreas Larsen Holtan,f.1835 Borre,til Amerika i 1863


Gjest Anita Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Johansen

Håper at noen med erfaring kan hjelpe meg litt her. Jeg ønsker å spore opp Andreas Larsen Holtan i Amerika,etter 1863. Hva skjedde med ham?Andreas var født og oppvokst på Holtan i Borre. Han giftet seg med Johanne Caroline Johannesdatter i 1855,og de fikk sønnen Ludvig Martinius,f.1856,Borre. Johanne Caroline døde i 1859. Jeg finner Ludvig Martinius på Holtan i 1865-tellingen,som fattiglem sammen med sin farmor,Marthe Madsdatter. Ludvig er konfirmert i Borre i 1871. Etter det har jeg foreløpig ikke funnet noe om han.I 1862 blir det tatt ut lysning mellom Andreas Larsen Holtan og Johanne Andersdatter,hun svensk. De står innført i kirkeboka for Borre under viede,men det står ingen vielsesdato. De får en datter,Agnes Marie Andreasdatter Holtan,f.1863,Borre. Hun står oppført som uekte,så jeg antar at de aldri giftet seg. Det er i kirkeboka for Borre at det blir opplyst at Andreas Larsen Holtan forlot skipet i Amerika og ikke kom tilbake.Agnes Marie kom til Moss som pleiebarn i 1865,og ble boende der livet ut.Men,hvor ble Andreas Larsen Holtan av? Kanskje stiftet han ny familie i Amerika? Det hadde vært så morsomt å finne ut hva som skjedde med han videre. Håper noen som har erfaring med denne delen av slektsforskningen kan hjelpe meg litt her.På forhånd takk.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anita Johansen

Hei og takk for innspill.Jeg har dessverre ikke fødselsdato på Andreas. Det blir oppgitt fødselsår 1835 på ham i kirkebøkene når han gifter seg og får barn.Jeg vet heller ikke hvor i Amerika han endte opp. I kirkebøkene blir det oppgitt at han er sjømann/skibstømmermann. Så han kan jo ha vært ute på jobb. Da han skulle gifte seg 2.gang blir det opplyst at han forlot skipet og ikke vendte tilbake.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Jeg har også leita etter hans sønn,Ludvig Martinius,15/8-1856.Fant ham nå utflyttet fra Borre til Amerika i august 1871.Håper virkelig at noen kan hjelpe meg litt her.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anita Johansen

Hei.Prøver nok en gang å ta fram denne saken.Hadde vært så morsomt å finne ut hva som skjedde med Andreas og sønnen Ludvig Martinius.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant 1. vielsen til Andreas Larsen i kirkeboka , så jeg legger inn en lenke til den har her . LenkeSkal se om jeg kan finne noe om Andreas Larsen på Holtan i mine hefter Borreminne, eller i gamle bøker om Horten/ Borre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Gunn. Her var du rask, dette var ikke lenge etter vår mail.Er sikker på at det er kjærkomment om du finner noe i lokallitteraturen.Kanskje noen andre som kjenner til Holtan gården, noen kan jo ha kjennskap til denne slekten ? Hva som skjedde med de to Amerikafarerne f.eks.Har lett og lett etter Johanna som han fikk datteren Agnes Marie med. Overalt står bare at hun var svensk, men aldri hvor i Sverige hun var fra. Noen som kan vite noe om det ?Det finnes en Johanna Andersdotter, Lille Holm. Hun var fra Lærdals sogn i Sverige, født 26/9, i året 1838 tror jeg. Den 1/10-1861 flytter hun fra Idd til Drammen. Drammen-Horten er jo ikke så stor avstand. Noen kanskje som vet om hun kom til Horten/Borre ? Det er kun et skudd i blinde, men noen ganger er det jo det som må til.Jeg har hatt kontakt med en i Usa, som har en Anders Holtan født i 1825. Det er riktignok 10 år forskjell fra den Anita søker. Denne Anders Holtans familie ble i Starbuck, Minnesota, og denne Anders døde i 1907 der. Noen som kjenner til han, muligens ikke rett mann, men kan det være nær slektining ? Noen som vet ? Jeg får ny mail til uken, som muligens kan avklare om dette er rett/gal person. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kikket raskt gjennom mine lokalhistoriebøker fra Horten Borre, uten å finne noe om familier fra Holtan. Lurer på om noen ansvarlige for Horten arkivet kan hjelpe deg med opplysninger om beboere på Holtangårdene? LenkeJeg fant ikke noe ved et søk i fotoarkivet i første omgang.Borre/ Horten historielag kan også være et sted å søke hjelp.Lykke til i alle fall. Skal lete litt mer senere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johannesdotter, Johanna Piga (ogift kvinna)f. 2/12 1838Utvandrad 1855 från Ödsmål, Mo, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Horten, Vestfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 156Emibas emigrationsakt: Mo O 1855 006Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeKan det være henne her. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til Hanne. Jeg har søkt en del på emibas i håp om å finne Johanna, men jeg har jo søkt på Andersdotter. Men, det er klart at et annet etternavn er sikkert ikke uaktuellt. Denne hadde jeg ikke funnet. Rart hva flere øyne gjør. I folketellingen 1865 fra Rhd står det at Johanna er født i 1835 LenkePå tellingen 1865 her på DA står det at hun er 31 år.Så muligens er hun født 1834-36 en gang. På emibas finnes 2 stk som reiste til Norge før datteren Agnes ble født. Hun jeg fant som reist til drammen var jo da ikke en av de to, men verdt å undersøke allikevel. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei og takk for innspill.Har leita gjennom bygdebok for Borre,ang. brukere av Holtan. Finner ikke familien nevnt der.Når det gjelder Andreas Larsen Holtan,så prøver jeg nå for å finne hvilket skip han evnt.reiste med. Han var skipstømmermann/sjømann,så det er vel grunn til åtro at han reiste ut på jobb.Ang.Johanne Johannesdatter,så skal jeg gå gjennom innflytta til Horten(nok en gang),for å se om jeg kan ha oversett henne.Tusen takk for at dere hjelper meg her. Man blir jo bitt av basillen og vol så gjerne finne ut av hva som har skjedd med familien.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jo men han giftet seg først med den som dør i 59, så får han barn med en som også heter Johanna, og det er henne som er svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hallo igjen.Jeg følger ikke med i timen. Andreas 1.kone var Johanne Caroline Johannesdatter.Hun døde i 1859. Det blir tatt ut lysning mellom Andreas Larsen Holtan og Johanne Andersdatter fra Sverige i 1862,men de gifter seg aldri. Det er her Andreas blir borte og det står i kirkeboken at han reiste til Amerika og ikke kom tilbake. Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

FT 1801-Borre. Her er familien på Holtan i 1801. Andreas Halvorsen er bestefar til Andreas Larsen Holtan. Lars Andreassen f. ca 1800 er hans far.LenkeAnita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.