Gå til innhold
Arkivverket

[#44008] Anna Margarethe Thorkildsdtr. Birch- eller Brinck?


Gjest Anne Nilseng
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Nilseng

Anna Margarethe Thorkildsdtr. Birch var mor til Maren Christensdtr Ferck som ble født 1789 i Kristiansand.Hun ble født ca 1769-70 men hvor? Og hvor var hun i tellingen 1801? Og hvem var hennes foreldre?Kan hun være identisk med Anna Margaretha Brinck, som finnes i tellingen for Arendal; Nedenæs i 1801. Alderen stemmer bra. Jeg har imidlertid ikke funnet faren som vel het Thorkild Brinck.Det som ikke stemmer er at hun var gift med Notto Hoskuldsen Lund og hadde 3 barn med ham.Men han finner jeg ikke noe annet sted. Han kan vel ha dødd tidlig, (på havet feks, han var skipper?) og hun giftet seg igjen med Christen Sørensen Ferck.Christen Sørensen Ferck var forøvrig sønn av Søren Christensen Færch fra Gjelstrup, født 1726 i Aalborg som igjen var gift med Christiana Charlotta Arendorph. de giftet seg i København i 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Nilseng

Jeg tar opp igjen tråden med å finne Anne Margaretha Torchildsdatters opphav. Teorien om Brinck i stedet for Birch var helt feil, men....På FS fant jeg følgende ektepar; Torchild Torchildsen, f. 1739 Marthe Torstendatter, f. 1751De giftet seg i Kristiansand 1767 og fikk følgende barn: Tønnes, 1768 Gunnhild Marie, 1770 Torchild, 1772 Anne Margaretha 1774Jeg finner i telling for Walle, Mandal, Tønnes Torchildsen igjen på Fasseland gård gift med Todne Nielsdatter. Barn: Giertrue, 4 år, Inger Marie, 2år.Birch-navnet er borte og hvis det er den rette mor til Maren Christensdatter var hun bare 15 år da Maren ble født.Allikevel er det mange av navnene som stemmer og som dukker opp igjen på barna til Anne Margaretha og Christens barn; Marhe, Gunhild, Marie, Torchild.Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Og hvor kommer Birch-navnet fra?Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.