Gå til innhold
Arkivverket

[#44010] Røssland, Kvinnherad HO - anmerkning i Kirkebok


Gjest Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

Jeg samler opplysninger om Helga Monsdatter Røssland (ca 1678-1759), g.m. en Berge Nilsson. Ref. Kvinnherad Bd. 4, s. 170.I DA ''Døde og Beretta i Kvinnherad 1710-1753'' har jeg funnet følgende innførsel om Helga:Dom. 20. Trin. Helga Røsseland ''oc hændis børn beretted'' 1736.Jeg er veldig takknemlig om en av DA's eksperter kunne fortelle meg hva nevnte anmerkning i kirkeboken egentlig betyr? Hvilken begivenhet er det presten har beskrevet? Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Takk for denne forklaringen.Den person som evt lå på dødsleiet her i 1736, var iallefall ikke Helga, hun døde i 1759 - ref Døde i Kvinnherad 1754-1835. Det gjaldt kanskje et av hennes barn, men en annen interessant mulighet er at det var hennes mann Berge Nilsson som lå for døden dette året. Han finnes det ikke spor av i Digitalarkivets kilder for Kvinnherad eller i Kvinnherad Bd. 4.Men det er vel ikke mulig å komme lenger ut i fra det lille vi vet om sammenhengen.Takk for hjelpen likevel. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Ja, enig i det. Det kan finnes flere forklaringer på at Helga og barn er å finne som ''beretta'' i kirkeboken. Men jeg kjenner ikke til andre kilder som kan hjelpe meg nærmere en forklaring på denne registreringen av Helga i kirkeboken. Men det at hennes mann Berge Nilsson ikke er nevnt i det hele tatt i denne ''familiekrisen'', fikk meg til å tenke at det muligens var hans dødsleie som gjorde at Helga og barn gikk til presten. Det er litt rart at de ellers så utførlige kirkebøkene fra Kvinnherad på denne tiden, ikke har en eneste registrering av Berge Nilsson. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.