Gå til innhold
Arkivverket

[#44013] Elen Abrahamsdatter (Gimstad) f. 1794 Lenvik - far omreisende svensk parykkmaker


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Inge Nilsen

Hva som er rett og hva som er feil vet jeg ikke, men jeg har sett at flere har registrert Elen Abrahamsdatter som gift og bosatt på Angstauren i Hillesøy med Jens Peder Jensen fra stedet som ektefelle.Det må nødvendigvis være snakk om to ulike Elen Abrahamsdatter, og bare en av dem kan være den aktuelle parykkmakerdatteren. Hva finnes det av kilder som kan bekrefte hvor Elen Abrahamsdatter tok vegen? -- Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Det er vel mest sannsynlig at hun ble gift i nærmiljøet.Men hun hadde jo sin far boende i Vesterålen, så det finnes jo en forbindelse som forklarer ett ev. giftemål der. Samtidig kjenner jeg meg litt usikker på hvor vanlig det var med kontakt mellom fedre og uekte barn på den tiden?Folketellinga 1801 viser bare en Abrahamsdatter i Lenvik med passende alder, så det meste tilsier at det var samme Elen Abrahamsdatter som giftet seg med Jens Peder Jensen.Men, så langt jeg kan se, så finnes det ikke noe som kan dokumentere dette? På samme måte, hvilke kilder finnes det som viser at hun flyttet til Bø?Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads Andersen Fjærvold og Elen Abrahamsdtr ble gift i Bø i 1818. De fikk datteren Doreth Kristina Madsdatter som ble født i Bø i 1819.Doreth Kristina Madsdatter fikk et barn utenfor ekteskap - Petter Andreas Clausen - 29.1.1841 i Bø. Barnefar Claus Ferdinand Lampe.Faddere ved dåpen til Petter Andreas var: Anne Marie Petersdtr., Johanne Hansdtr. og Maren Baade alle Gjemstad + Hans Petter Pettersen Fjervold og Jens Jessen Uvaag.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Er denne Elen Abrahamsdtr. 24 år g. 1818 med Mads Andersen Fjærvold og ett barn i 1819 den samme som Elen Abrahamsdtr. 28 år og g. 1823 med Jens Peder Jensen, Katfjord, Lenvik. Som vi ser så bor Elen ved FT.1801 hos sine besteforeldre i Sultinvik i Malangen. Hennes mor Engel C. Jacobsdtr. er da gift med Ole Hansen, Midskjær i Lenvik og sammen har disse en datter på 4 år, Jacobina Margrethe Olsdtr. Som Per I. (6) skriver så har FT.1801 en Abrahamsdatter i Lenvik med passende alder! Det er heller ingen flere Elen Abrahamsdatter som er registrert født/døpt i Lenvik i 1794/95.Det jeg da lurer på er om det er noen som har en eventuell dødsdato/begravelse på Mads Andersen Fjærvold, som da eventuellt kan bekrefte eller avkrefte at det her snakkes om en eller to personer med samme navn og fødselsår, nemmelig Elen Abrahamsdatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Står det i vielsen i 1818 hvor Elen er/kommer fra. Den Elen Abrahamsdtr. jeg refererer til, får ett uekte barn 12.07.1822 med Jens P. Jensen, som hun ble g.m. i 1823. Det siste barnet som er registrert i kirkeboka med foreldre Jens P. Jensen og Elen Abrahamsdtr. som foreldre er født 15.03.1836, navn: Christiane. Det vi dermed kan slå fast, er at det her må dreie seg om to forskjellige personer ved navn Elen! Den Elen som blir nevnt i innlegg (1) døde i Bø 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

I 'Kulturbilder fra Gamle Hillesøy' står det under Kattfjord Søndre, at Jens P. Jensen g. 1823 med Elen Abrahamsdtr. fra Baltestad på Senja. (Dette er den bebygde delen i Hekkingbalsfjorden)Men, i samme bok under Baltestad, så er det lite som tyder på at den Ellen som er nevnt som barn til Abraham Baardsen, og f. 1770, er den samme som er g.m. Jens P. Jensen g.i 1823. Abraham Baardsen døde i 1784, altså 10 år før vår Elen ble født!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Elen Abrahamsdatter Baltestad ble den 8 nov 1794 gift med Jens Nilsen Kattfjord. 'Vår' Elen Abrahamsdatter var 28 år og pige når hun giftet seg i 1823. Disse to kan ikke være samme person.Undringen står ved lag. Er 'flytten' til Bø dokumentert, eller er den basert på at hun var nærmeste brukbare person i folketellinga 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de opplysningene jeg har bygget på:Doreth Kristina Madsdtr. (1819-1897) ble senere gift 1845 med Nils Petter Nilsen fra OS, HO. (1807-1860). 4 barn (Par 2214 i 'Bø Sl.hist.') Hun var f. på Gimstad som datter til Mads Andreassen, f. 1790 Fjærvoll, d.1831 og Elen Johanna Abrahamsdtr (1793-1826) (Par 1865) Paret g. 1818. 1 barn i tillegg med ukjent navn F.og. d. 1824 på Gimstad.Fra debatt 17185 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun heter Elen Johanna - kan dette være en mulig kandidat - i Bø i 1801 LenkeJeg tenker her på navnelikhet mellom mor her og eventuell datterdatter DorethOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Elen Johanna er 3-4 år gammel når 'foreldrene' gifter seg i 1795.Kan det være at Abraham Østensen har vært frempå her også? Noen med tilgang til aktuell kirkebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Kirkeboka fra 1794 sier:Dato: 1. sønd. e. Paaske Kirke/sted: LenvikBarnet: Elen Pikebarn Uekte.Foreldre: Abraham, Engel Jacobsd.Stilling: Omvankende Paruqumager,Faddere: Ole Holm, Peder Peders., Margrethe Jansd. Sultenvig, Rachel Hansd. Lenvig, Margrethe Pedersd.Heimedåp: HiemmedøbtUekte: Engel Jacobsd.Merknad: K: Barn av VangSom dere ser så heter hun kun 'Elen'Til innlegg (12) Elen Abrahamsdtr., Baltestad ble gift den 9. nov. 1794. Dette iflg. merknad i kirkeboka!IKKE den 8. nov. 1794 som er satt som dato for innføringen da de ble trolovet.Det ble lyst for Elen Abrahamsdtr., Baltestad og Jens Nilsen: 18 S.e.Trinit (19.10.) Alle Helgensdag (som i 1770 ble lagt til 1. søndag i nov., (02.11.)) 21 S.e.Trinit (09.11) altså samme dag som de ble viet i Hillesøy Kirke,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er vel ikke særlig tvil om at den riktige Elen Abrahamsdatter, er hun som er hos besteforeldrene sine i Sultinvik i 1801 (se lenken til Åse ovenfor). Jeg vil derfor tro det også er sannsynlig at hun ble gift i Lenvik/Hillesøy, og ikke i Bø, selv om faren hennes er der i 1801.Abraham Østensen kommer etter all sannsynlighet fra Bergenskanten. Han er i parykkmakerlære hos Thevis Schubart i Bergen når han konfirmeres i Korskirken i 1768. og det er sannsynligvis samme Abraham Østensen som tar borgerskap som parykkmaker 6. november 1781. Kommer han fra Bergen, er dåpen hans sannsynligvis gått tapt i lakunen for domkirken (mener jeg å huske det er) mellom ca. 1740 og 1750).Jeg har tidligere gått gjennom bygdebøkene for Bø uten å finne spor av mannen. Det virker ikke usannsynlig at han er på prestegården i Bø en kort periode for å drive som skoflikker (parykkene var jo gått helt av moten på denne tiden).Jeg tror derfor ikke han har vært lenge på Bø. Hadde han giftet seg, eller blitt boende sammen med sin datter, ville han etter all sannsynlighet ha kommet med i bokverket.Når DIS Salten er ferdig med sin digitalisering av skiftene i Lofoten og Vesterålen, kan vi jo håpe at han dukker opp der. Ellers tror jeg det blir å lete med lys og lykte i kirkebøkene for det samme området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Et annet moment som drar i retning av at Elen i lenken i innlegg 14 neppe er Elen Abrahamsdatter fra Lenvik/Hillesøy, er jo at hennes far heter Hendrik. Selv om det ikke er noe bevis for at hun er ektefødt, øker det i hvert fall sannsynligheten betraktelig for at hun ikke er den rette Elen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Og dette må vel være Elen Abrahamsdatter, når hun dør 8. februar 1854, og begraves 7. mai (usj!) Hun står riktignok oppført som 55 år, men bosted Angstør stemmer jo. Anmerkningene under dødfødte ser ikke ut til å tilhøre henne, eller hva?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

At 'vår' Elen, g. m. Jens P. Jensen, bosatt i Kattfjorden og Angstauren er henne som er uekte datter av Engel og Abraham, er det nok ingen tvil om!Hvis vi ser på navn til barna, så er bl.a. eldste sønnen Jacob Martinus Jensen, f.1822 oppkalt etter morfar til Elen.Videre er barn nr 5 Engel Kirstine Jensdtr. f.1833, oppkalt etter mor til Elen.Denne Elen er uten tvil IKKE samme person som Elen i Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Jeg tror ikke heller at Elen 'Engelsdatter' ble gift på Bø.Derimot synes jeg at vi må holde muligheten åpen for at Abraham Østensen også fikk en datter på Bø i samme tidsperiode.Det står jo ikke i FT1801 at hun er en Hendriksdatter, pluss at hun var 3-4 år når moren giftet seg med Hendrik. At denne Elen Johanna døpte sin datter Doreth kan jo gi en pekepinne i den retningen. Kirkeboka for Bø burde kunne bekrefte eller avkrefte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.