Gå til innhold
Arkivverket

[#44019] Tyven Andreas Hansen


Gjest Eva Lillian Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Lillian Vedahl

Er litt flau over å ha en slik slektning, men det er jo veldig langt ute. Den yngste av brødrene til min oldefar , het Andreas Hansen f. 1863 i Christiania, satt som fange på Akershus Festing i 1900. Andreas hadde vært dømt 7 ganger før og fikk en rekke senere dommer. Er det noen her som vet litt mer om dette utskuddet langt ute i familien hadde det vært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Fengselsarkivene, domsakter og fangeprotokoller er klausulert for 80 år, og skulle derfor være tilgjengelig gjennom Statsarkivet.Domsavsigelsene pleier å inneholde opplysninger også om fangens famlieforhold og -bakgrunn, og fengslenes fotoalbum (portrett forfra og fra siden, med fangenummer) kan du bestille kopi av. Men først må du få rede på fangenummeret, som er gjennomgående for en og samme person.Mange protokoller går nesten fram til vår tid, så derfor er det restriksjoner på hva du kan sitte med på fanget, men kopier skulle ikke være noe problem når det er gått så lang tid. Husk bare å gi så fullstendige opplysninger som du kan, slektsgransking er ikke arkivenes hovedbeskjeftigelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Vedahl

Takk for svar. Heldigvis var oldefaren min av en annen støpning. Han konverterte og ble katolikk og sendte sine barn på katolsk skole og lot sønnene bli korgutter i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du synes det var mye bedre? Nei fra spøk til alvor: jeg har selv en i slektsregistret, riktignok langt ute, og det eneste bildet jeg har av ham er med fangedrakt og nummer! Så det får nå være som det er. Men bildet er godt, fengselsfotografene var dyktige! Du skal heller ikke være så sikker på at din olderfars bror har vært en så fryktelig fyr, i de tider risikerte småfolk lange straffer for bagateller. Les domsutskriftene før du trekker noen konklusjoner. Om han satt inne i årevis kan forbrytelsen selv være en bagatell, sett med dagens øyne. I dag får du en bot for nasking, for hundre år siden risikerte du lang tids fengsel. Og nøden kunne være stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Som Per Håkon sier det,så var det strenge straffer. Vi har vel alle ett utskudd/sorte får i slekten Jeg ser det på denne litt morsomme måten: Det er jo greit og ha en 'knagg' og henge forfallet på. Da ser etterslekten at det kom ikke fra meg:-) Mvh Jan Egil Melhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg har med stor glede bladd en del i ekstrarett-protokollene på SAH, og jeg kan bekrefte at straffene var harde på 1800-tallet. Så et eksempel på en kar som hadde stjålet et plagg på en tørkesnor,og han fikk et halvt år på vann og brød.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

En avsporing fra temaet, men likevel.....Et halvt år på vann og brød for å stjele et plagg fra en klessnor var vel passe straff etter mitt syn :).Hva hadde straffen vært idag ?Mvh Svein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Som sagt, en inngiftet i slekta mi gikk i følge rettsprotokollen 'rundt og slang' i tilfeldige strøjobber (Viserguttkontoret i Kristiania) inntil han ble tatt for tyveri, tydeligvis ikke noe alvorlig, men ble fordi det ikke var en førstegangsforbrytelse satt i Akershus Landsfengsel i 2 1/2 år. Ved løslatelse, for 100 år siden om tre uker! - ble han for at myndigheteneskulle få skikk på ham tvangsinnrullert som sjømann på en båt til Antwerpen, med 30 kr og 6 øre i startkapital, dagpenger han hadde opptjent ved snekring i de to årene han satt fengslet. Det gjøres spesielt oppmerksom på at han ikke hadde brukt et øre i fengslet, da han tydeligvis ikke røykte. Alt dette står i protokollene, samt en detaljert beskrivelse av forholdene i hjemmet, så dette er en ganske rik kilde på mange måter, også sosialpolitisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Vedahl

Jeg fikk et foto av mannen idag, og han ser jo ut som en flott fyr. Ved senere anledning skal jeg undersøke mer om denne bror av oldefar. Lurer på om en kan få tak i skoleprotokoller fra St.Sunniva fra forrige århundre også, morfaren min gikk der. Jeg hadde gammel morfar, så jeg må så langt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Koleprotokoller er kommunenes ansvar, jeg antar at det også gjelder St. Sunniva også, men det finner du jo ut; kommunene har ikke alltid vært flinke til å ta vare på ting, så jeg ønsker deg lykke til! (Jeg var for mange år siden på jakt etter et institusjonsarkiv som skulle finnes - -da jeg kom fram så sa de at de hadde hatt loftsrydding, og hadde vært så flinke: for å skaffe hylleplass var alt gitt til papirinnsamlingen! Lokalhistorikere jeg snakket med etterpå gråt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Håkon Christiansen

Tenkte bare å illustrere straffenivået med et eksempel. I Hamar i 1851 ble en tidligere ustraffet tjenestepike funnet skyldig i 'ved vanvare' å ta 'feil' par brukte støvletter (bedre en hennes egne). For det fikk hun 10 dager på vann og brød pluss en bot. Senere stjal hun et kjøkkenhåndkle, for det fikk hun (i 1852) 6 måneders straffearbeid. Itt'no knussel fra dommeren her, hadde jeg nær sagt... Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om hun hadde stjålet en hest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.