Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anders J. Moen

[#44025] Jens Pederson Schjelderup - scannet maleri eller lignende?

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Er det noen som har tilgang til eller vet om det finnes malerier av Bergens-bispen Jens Pederson Schjelderup ca. 1509-1582?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ottar Solberg

På internett ser jeg at det visstnok skal være et bilde av bispen i boka 'Slekten Schjelderup 400 år i Norge 1557 - 1957' av Egil Schjelderup.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn-Erik Boye

Hei: I Domkirken i Bergen henger det et stort maleri av ham i våpenhuset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anders J. Moen

Dette er nesten pinlig jeg hadde skriftet Slekten Schjelderup 400 år i Norge 1557 - 1957' av Egil Schjelderup.Her er han:

bilete1611.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anders J. Moen

Det er nok et kobberstikk - uten at jeg kjenner kunstnerens navn.Dette er jo ikke eldstemann Schjelderup. Det er sønnesønnen Jens Schjelderup som også var biskop i Bergen fra 30.06.1649. Han var født i 1604 og døde 1665.Eldstemann var jo 'en ivrig billedstormer.. som utryddet helgenbilledene av kirkene på Vestlandet og i 1572 offentliggjorde en 'Christelig Undervisning om Affgudiske Billeder', fra Familieboken, Aschehoug, 1937.Det hadde vært morsomt og sett hans bilde som nå henger i Domkirken!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alf B. Glad

Ja, dette ser ut som et kobberstikk. På min utgave av det er det en signatur nederst: Alb. Halweg Reg Sculp (kongelig gravør?). Jeg trodde dette var det eldste bilde av en Schjelderup som man vet om. Hvis det henger et maleri av Jens Schjelderup d.e. i Domkirken i Bergen, er jeg enig at det ville være morsomt å se det! Såvidt jeg husker, er det ikke gjengitt i Egil Schjelderups bok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn-Erik Boye

Har nå idag fått oversendt en kopi av bildet i Domkirken i Bergen. Dette taler jo for seg selv.

bilete1617. jens pedersen schjeldrup biskop 1649-65.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn-Erik Boye

Vel, la inn bilder riktig (jpg) men det vises jo ikke. Prøver nå igjen. Bildet fra Domkirken i Bergen viser iallfall et fargemaleri som er meget likt kobberstikket.Tydelig basert på det samme opprinnelige bildet. Tekst: Mag. Jens Pedersen Schjeldrup Biskop 1649-65

bilete1622. jens pedersen schjeldrup biskop 1649-65.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Remi pedersen

Hei Bjørn-Erik.Kan du sende meg en kopi av bildet på mail. Jeg arbeider med denne slekten og alle bilder er av stor interesse.Du finner mailadressen min her (nestleder): http://bu.disnorge.no/styre/På forhånd takk.Hilsen Remi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.