Gå til innhold
Arkivverket

[#44025] Jens Pederson Schjelderup - scannet maleri eller lignende?


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Solberg

På internett ser jeg at det visstnok skal være et bilde av bispen i boka 'Slekten Schjelderup 400 år i Norge 1557 - 1957' av Egil Schjelderup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det er nok et kobberstikk - uten at jeg kjenner kunstnerens navn.Dette er jo ikke eldstemann Schjelderup. Det er sønnesønnen Jens Schjelderup som også var biskop i Bergen fra 30.06.1649. Han var født i 1604 og døde 1665.Eldstemann var jo 'en ivrig billedstormer.. som utryddet helgenbilledene av kirkene på Vestlandet og i 1572 offentliggjorde en 'Christelig Undervisning om Affgudiske Billeder', fra Familieboken, Aschehoug, 1937.Det hadde vært morsomt og sett hans bilde som nå henger i Domkirken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Ja, dette ser ut som et kobberstikk. På min utgave av det er det en signatur nederst: Alb. Halweg Reg Sculp (kongelig gravør?). Jeg trodde dette var det eldste bilde av en Schjelderup som man vet om. Hvis det henger et maleri av Jens Schjelderup d.e. i Domkirken i Bergen, er jeg enig at det ville være morsomt å se det! Såvidt jeg husker, er det ikke gjengitt i Egil Schjelderups bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Vel, la inn bilder riktig (jpg) men det vises jo ikke. Prøver nå igjen. Bildet fra Domkirken i Bergen viser iallfall et fargemaleri som er meget likt kobberstikket.Tydelig basert på det samme opprinnelige bildet. Tekst: Mag. Jens Pedersen Schjeldrup Biskop 1649-65

bilete1622. jens pedersen schjeldrup biskop 1649-65.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.