Gå til innhold
Arkivverket

[#44031] Noen lyst til å hjelpe tyde kirkebok? Skjeberg 1850/59


Gjest Carola Kleven
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Foreldre til Bolette Olsdatter?Faren skal vel helst leses Ole Pedersen og moren Grete Vi(?)ntsdatter Hesje(?). Dette bør kunne sjekkes mot ft 1865.Neste; hennes far Ole Pedersen.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

1. lenke: Foreldre husm. Ole Pedersen og Grete Vincentsdt. Huset.2. lenke hmd? Ole Syversen, 32 år, f. Brevig, far Syver Olsen. Pike Bolette Olsdt. Huset?, 23 år, far Ole Pedersen.FS: Ole Pedersen 31 år gift 19/1 1823 Borge ØS med Grethe Vincentsdt. 31 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Tusen tusen takk, dere er så flinke!!Men hvordan tolker jeg dem i 1801 tellingen? Bodde de på Thosøe Herregaard og drev jord der? Dette må jo være dem, jeg har aldri hørt om Vincentsdatter før en gang, så de kan det jo ikke være mange av!Tusen takk igjen! Skal sette meg ned å titte mer om disse når jeg kommer hjem fra jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven
LenkeHar jo en mulig Ole Pedersen her i Borge, i FT1801...Eller så er det også en Ole Pedersen i Ullerøy som tjener på samme telling.. så der må det letes mer! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Hei. Slå opp i 'Gårder og slekter i Borge og Torsnes', bind 2, s. 290 og 291 der finner du detaljert omtale av familien til Vincents Gundersen, inkl. datteren Grethe og hennes mann Ole Pedersen. mvh Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carola Kleven

Hei!Het han Gundersen? Og ikke Hundersen som det sto i tellingen?Tusen takk for tips! Jeg skal komme meg på biblioteket så fort det går! :)MVH Carola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Ja, om alle da tar en titt ned på sitt eget tatstatur, vil man da oppdage at bokstavsen H er rett høyre for bokstavsen G.Dermed må det være slik at den godeste Vincents Gundersen i den originale 1801-telling har fått beholde sin G, helt noen ved registreringen av 1801-tellingen ved Historisk Institutt i Bergen (en gang på 1970-tallet) har kommet bort i feil tast (H).Dette er dataaldersens inntog, hvilket tydeliggjør forskjellen på originalkilder og avskrifter i moderne tid.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.