Gå til innhold
Arkivverket

[#44041] niels hansen bersvendstuen f. ca 1761


Gjest Siv Storø Nesse
 Del

Recommended Posts

Gjest Siv Storø Nesse

Jeg søker etter forfedrene til Niels Hansen Bersvendstuen f ca 1761. Han var gift med Kari Bersvendsdater f 1760 på Bersvendstuen, Holungsøy i Vågå. Død 07.03.1822 på Bersvendstuen, HolungsøyFaren til Niels Hansen kan være Hans Slåen (Øie?) og muligens ble han født i Kvam. Er det noen som har bygdebøker eller tilgang til aktuelle kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiVed en rask gjennomgang av de nye bygdebøkene for Vågå, fant jeg ikke Bersvendstuen nevnt.Jeg kan se igennom kirkeboken for Fron i neste uke for om mulig å finne Niels Hansen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd M. Tolstadløkken

Hei. Bersvendstuen er i Vågå, som nevnt i første innlegg så er det i Holungsøyen, ca midt mellom Vågåmo og Lalm. Fortsatt folk med det navnet i Vågå i dag. Slåen kan også stamme fra Otta, Sel kommune.Odd Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Storø Nesse

Jeg ser jeg ikke har tatt med utfyllende informasjon.Ved folketellingen for 1801 bodde han på under øy ( Holungsøy) Han og Kari fikk barna Barna Sigri (14 år), Beret (12 år), Bersvend (10 år), Hans (8 år), Niels (6 år) og Ole (1 år)At han kan komme fra Sel ser jeg abselutt ikke bort fra!! Når jeg gikk igjennom registeret til Opplands dombøker fant jeg følgende: Hans Slåen Bustad Fåberg i året 1777 30.07. protokoll 1765-1783 side 257 B Eksekusjon, Iver Vignes Overtar Slåen. Mon tro om dette kan være en aktuell person å se nermere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Folket er utredet i Årbok for Gudbrandsdalen 1964 s.216 'Tradisjonen held seg lenge' Bersvendstuen har vært tema i både dette forum og DIS slektsforum. Best utbytte får du ved å låne Årboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.