Gå til innhold
Arkivverket

[#44044] Konfirmasjon Alvdal 1770. Hva betyr Bru? Noen med lokalkunnskap?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg trenger hjelp til å tyde hva Bru betyr etter Christen Engebretsen (nr 6 til venstre). Jeg ser også at det er noen av jentene som har noe med Bru etter sitter navn.I følge konfirmasjonen skulle Christen være født ca 1753, men jeg finner han ikke døpt i Alvdal. Spørsmålet er da om han kom fra et annet distrikt.Er det noen med lokalkunnskap som kan hjelpe meg?Mvh Lars Ove

bilete1612.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Hei Lars Ove Bru virker veldig ukjent for meg, men det kan vel også være Bra? Det vil gi mulighet f.eks Branval. Jeg ser at blant pikene er det også et lignende tilfelle men der er det tydelig ~ over u.mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Vestate-gardene eller Baugen er i likhet med Strømmen og Steien navn på ei grend i Alvdal. 'Baugen er ei skrive-form, og er berre reint sjelda brukt i bygdatalen' skriver Einar Steimoeggen i Alvdalsbøkene. Jeg tror derfor at Bou og Boug er forkortelse for Bougen eller Baugen. Forøvrig etterlyses en alvdøl av omtrent samme alder og navn i tema 43100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Jeg er enig i at Bou og Boug er forkortelse Bougen eller Baugen. Selv har jeg slekt fra Baugen, så Beret Haldorsd Boug er spesielt aktuell her, nr 11 blant Pikene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Jeg tenkte ikke på nr 9 Kirsti Chrestophersd Bou også er aktuell her, nevnt også under Nordistulia i bygdeboka. Beret Haldorsd er derimot nevnt under Eggemoen. De to er dermed greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Det nærmeste jeg kommer Christen Engebretsen er at på Brandvoldseng bodde en som het Engebret Engebretsen fra 1730 til han døde i 1750-åra. Riktignok er barna hans som er nevnt i bygdeboka en god del eldre enn Christen, så vi kan omtrent glemme ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Gjør oppmerksom på at dette er samme person som er nevnt under tema 43100. Ut fra oversikten over faddere ved datteren Karis dåp i l793, er det vel mye som tilsier at Christen Engebrethsen ikke opprinnelig er alvdøl. I alle fall virker det ikke som om noen av barnets faddere er slektninger av Christen, noe som vel styrker en slik hypotese. Kanskje han er innflyttet tjenestedreng eller lignende på en av Brandvold-gårdene i l770?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiOg takk for mange gode innlegg, selv om vi kanskje ikke er nærmere løsningen.Men Asbjørn (innlegg 6) kan kanskje hjelpe oss videre. Han nevner Engebret Engebretsen som døde i 1750 åra på Brandvoldseng. Han kan neppe være faren, men kan han ha vært bestefaren?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Under Broen (Sørberget) i Rendalen nevner Jacob Breda Bull en Embret Olsen f. 1720. Fødselsåret gjør vel at han kan passe som far til Christen Engebretsen, men uten nærmere opplysninger er dette mer enn syltynne indisier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

I følge Jacob Breda Bull går bygselen av Broen i l740 over til Embret Olsens svoger Erik Olsen, gift med søsteren Marit Olsdatter. Dette kan vel bety at denne Embret (f. l720) døde relativt ung, og at dette sporet er et aldri så lite blindspor? Er det noen som har opplysninger om Embret Olsen og hans skjebne? Videre: Kan det tenkes at det ikke står Bru, men Bra i kirkeboka, og at dette viser til at Christen Engebretsen ved konfirmasjonen holder til på en av Brandvold-gårdene? Under alle omstendigheter er det vel påfallende at det både ved Christens vielse i l792 og datterens dåp i l793 ikke er oppført slektninger av ham i kirkaboka som h.h.v. vitner eller faddere? Dette tyder vel på at han hører hjemme relativt langt fra både Alvdal og Rendalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.