Gå til innhold
Arkivverket

[#44049] Offentlege skriftemål i Jølster 1697-1779


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg har problem med å forstå betydningen til følgende innførsel i kirkeboken i 1703: Lenke'forseet sig i sit ægteskab med Karen Arnesdatter Gesdalen'Jeg har oppfattet det slik at Nils Nilsen Gjesdal var gift og begikk ekteskapsbrudd med Karen Arnesdatter. Er det feil? Betyr setningen bare at Nils 'kom i seng for tidlig' med sin kone Karen A.?Ifølge Familysearch fikk Nils Nilsen og Kari Arnesdatter en sønn Nils Nilsen, dåpt 7. april 1704. Jeg finner ingen ytterligere barn og jeg finner heller ingen giftermål under Vigde i Jølster.Hvem var Nils Nilsen Gjesdal (fra Myklebust) gift med?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg ville også tolke kirkebokens utsagn som at Nils Nilsen Gjesdal hadde forbrutt seg mot det 6. bud.Det ser ut til at Nils Nilsen giftet seg med Brite Danielsdatter, enken etter Ole Nilsen Gjesdal (død 13. mai 1690). Og at han fikk et barn med Karen Arnesdatter.Den seinere Nils Nilsen Gjesdal er imidlertid IKKE en sønn av denne Nils Nilsen Gjesdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for forklaringen!Det var dessverre den senere Nils Nilsen Gjesdal's opphav jeg var interessert i. Er han kanskje fra Skrede?En Nils Nilsen Skrede giftet seg 2.2.1741 i Jølster med Karen Knudsdatter Fluge.Det er skifte etter en Kari Knudsdatter Gjesdal, prot. 5a, side 78, 1746-1749. Hvem er nevnt?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.