Gå til innhold
Arkivverket

[#44066] Schjelderup Tausan Rytter Røg


Gjest Johannes Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Haltbakk

Jeg er interessert i dokumentasjon på enkelte etterkommere etter presten Hans Nilsen Tausan i Tingvoll og konen Birgitte Pedersdatter Schjelderup. De levde på 1600-tallet. De hadde en datter Dorothea gift med Henrik Henriksen Rytter i Stangvik. Dorothea og Henrik fikk datteren Gisken født rundt 1700. Dette har jeg fra Hans Hyldbakks bygdebok for Tingvoll. Det er disse forbindelsene jeg skisserer her og Giskens etterkommere jeg er interessert i å vite mer om dokumentasjonen rundt. Kjenner noen til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jens Tausan var sogneprest på Røros og sønn av ham du nevner. Ble 1689 ordinert til kapellan hos sognepresten på Røros Peder Ditlefsen. Noen måneder senere overtok Jens T som sogneprest og ble i stillingen inntil han døde 16 aug 1697. Hans enke og sønn bodde på Røros i 1701 LenkeJeg tror enken fortsatte å bo der i flere år, mener å ha sett Madame Tausan som fadder i kirkebok for Røros på 1720-tallet.Kilde: Jubileumsskrift for Røros kirke 1934.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Johannes.Anbefaler at du leser Kjeld Bugge sin artikkel 'Slekten Røg i Hemne'. Den er trykt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XX (1966) på sidene 221-231.Står kanskje ikke så mye om Gidsken og Christopher Røg sine etterkommere, men masse god informasjon likevel, også litt om dem.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Bugges artikkel er grei nok, den, men den gir i alle fall ikke noe dokumentasjon på Gidsken. På dette punktet henviser han til 'Slægten Bernhoft', hvor 'Rytters datter Gisken [sies] å være gift med Christopher Røg'.Jeg skulle også gjerne ha sett dokumentasjon på denne forbindelsen. Da vil det også bli lettere å bidra med etterkommere etter Gidsken. For Christopher Røg kan gjenfinnes på gården Åkvik i Halsa, og gjennom skiftet etter en sønn Johan finnes seks søsken av Johan. Se nærmere om dette i Halsaboka bind II s. 14 og 233.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Du kjenner sikkert til ei bok av Ragna Rytter; Rytterslekta 1600-1950. Kor mykje dokumentasjon du finn der kan nok drøftast, men sambandet til Røgh-ætta er i det minste skildra. Dessutan var Rytterætta også inngift i Teilgård-ætta på Nordmøre. Om denne finst det ein ganske solid artikkel i NHÅ, men eg har ikkje nærare kjeldetilvisning på denne heller. Kan nok finna den med tid og stunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Tema: 29371: ”Major Hans Christian Harboe Grøn(n), f. ca 1761 Trondh./Tr.lag. Opphav?” [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=29371&sok=gr%F8n+leif+k%E5re&startnr=&antall=&spraak=&nr=2&antinnlegg=52#anker>Lenke behandler i hovedsak Grøn-familien hvor Giskens søster, Dorothea Catharina Tausan, ble inngiftet. Derfor har jeg dessverre ikke noe med om etterslekten hennes. Jeg har silt ut følgende som vedkommer ditt spørsmål:1. Hans Nielsen TAUSAN (1631-97), prest. Gift 2. gang 25.09.1659 i Domkirken i Trondheim med Giske Hermansdatter Lange.1.1. Dorothea Catharina Tausan (1670 - 1751) Gift 1. g. 1690 m. Henrik Henriksen Rytter, sønn av Henrik Mogensen Rytter og Elen Michelsdatter. Gift 2.. g. etter 1717 med Johan Christophersen Røgh, sønn av Christopher Olsen Røgh og Marit Søffrensdatter. Siste ekteskap var barnløst, mens det var flere barn i det første.1.1.1. Jens Henrikson Tausan (1699-1748). Fogd i Fosen, gift 1.g. m. Bente Christine Steensdatter, død i 1737/8. Gift 2. etter 1738 g.m. Elisabeth Tode (1709-80), datter av skipper Hans Jacobsen Thode og Helchie Hansdatter Middeltorp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Tror det siste innlegget må være feil. Det var ikke Hans Nilsen Tausan som ble gift annen gange med Giske Hermannsdatter Lange. Det var Hans' svigerfar biskop Peder Schjelderup som ble gift med henne gor annen gang.MEN: Det jeg egentlig spør om i mitt spørsmål er om det er noen som kjenner til DOKUMENTASJONEN til de forbindelsene som er skissert i diverse litteratur innleggene her har nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Johannes har selvsagt helt rett. Mitt punkt 1. skal lyde:Hans Nielsen TAUSAN (1631-97), sogneprest. Gift 1. gang med Birgitte Pedersdatter Schjelderup, datter av Peder Jenssøn Schjelderup og Giske Hermansdatter Lange, den 25 sep 1659 i Domkirken i Trondheim. Gift 2. gang med Aarsille Pedersdatter Krabbe, datter av Peder Lauritssøn Krabbe og Susanne Olsdatter Schriver, den 19 jan 1679 den 19 jan 1679. Siste ekteskap var barnløst, mens det var flere barn i det første.Det genealogisk problematiske ligger imidlertid i punkt: 1.1.1. Jens Henrikson Tausans (1699-1748) første ekteskap med Bente Christine Steensdatter er av mange blitt oversett. Derfor har Dorothea Catharina Tausan, (1736-82) og Gisken Henriksdatter Rytter f. ca. 1700, blitt oppfattet som døtre av Elisabeth Tode (1709-80). Denne misforståelsen er det nå blitt klaret opp i de refererte lenker. Se særlig Lenke. Elisabeth Tode er utelukket som deres mor, men forbindelsen til Bente Christine Steensdatter er ikke verifisert.Når det gjelder spørsmålet om dokumentasjon til de forbindelsene som er skissert i diverse litteratur og referanser, er jeg usikker på hvilke krav du egentlig stiller. Alle gitte referanser er selvsagt sekundærkilder som i varierende grad bygger på primærkilder. Derved er det ikke sagt at godheten i de enkelte opplysninger ligger på samme nivå. I noen tilfelle er avstanden kort til til en dokumentert primærkilde, mens den i andre tilfelle ligger langt unna. Ofte vil du finne at den en sekundærkilden bygger på den andre uten at det er mulig å finne opphavet til påstanden. At enhver avskrift innimellom fører til feil og misforståelser er min egen feilgjengivelse i punkt 1 et eksempel på.Hvis du selv skal ha sikker kildedokumentasjon er det bare en vei å gå, du må selv sjekke primærkilden, men du skal være oppmerksom på at ikke alle forbindelser lar seg bekrefte gjennom en direkte metode; lenge var det vanlig at mors navn ikke ble kirkebokført. Ellers er det oftest mest fornuftig å være kritisk og bruke vanlige kildekritiske metoder, dvs. å vurdere kilder og sette dem opp mot hverandre. Dette prinsippet er for øvrig anvendt i varierende grad av de fleste seriøse bidragsytere, enten det dreier seg om litteraturreferansene eller debattene her på forumet.F.eks. Elisabeth Tode kunne utelukkes som rytterdøtrenes mor, men forbindelsen til Bente Christine Steensdatter kan man bare slutte seg til gjennom en indirekte metode; den lar seg ikke endelig verifisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Til 12: Det er vel også en smule 'genealogisk problematisk' å føre opp Gisken Henriksdatter Rytter f. ca. 1700 som søster av Dorothea Catharina (Jensdatter) Tausan f. 1736????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.