Gå til innhold
Arkivverket

[#44070] Svend Bentsen ca. 1736-1801Hørtvedt-eie Sandsvær gm Ales Pedersd. Ulleberg


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kjenner noen opphavet til Svend Bentsen gift 1760 med Ales Pedersdatter Ulleberg?Familien er oppført under Tyskerløkka (Tomta) på side 456 i Sandsværs historie IV.Finner alle barna, bortsett fra sønnen Peder (1770) døpt i Sandsvær under Døpte i Digitalarkivet. Familien flyttet mye rundt - vet noen om de bodde utabygds en tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved barnas dåp finner vi far knyttet til forskjellige gårder.I 1760 ved datter Anne Margrethes dåp bor familien på Borgen1762 på Hofseie , Ellen Charlottes dåp1764 Bernts dåp Hof?1766 Hofseie1767 nytt sted osv: LenkeHåper noen kjenner denne familiens historie.Lykke til med leting. Jeg skal holde utkikk etter flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Gunn og takk for svar! Ifølge Sandsværs historie stemmer det at de bodde alle disse stedene. Synes det er rart at jeg ikke finner Peder blant døpte - men han er kanskje bare uteglemt i Digitalarkivet? Håper på respons fra noen som kjenner familien. Takk igjen - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var ikke så enkelt å finne en passende Svend Bentsen i passe alder. Den som vel ligger nærmest geografisk er denne kar f. på Bragernes , Drammen: LenkeDet finnes en med samme navn f. samme år i Skien, og det er jo heller ikke helt umulig avstand .Lurer på om det står noe om fedres navn ved vielsen?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Folk som var knyttet til gruvearbeid flyttet mye og det kan være at Svend kommer fra en helt annen kant av landet. Fant en kandidat som passer i alder f. i Moss. LenkeDu får kikke litt på dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Tyskerløkka (Tomta) forteller at dette har vært en arbeider ved Aas Grønne Glasshytte. Jeg er derfor enig med Gunn at Sven Bentsen kan ha kommet fra andre kanter av landet.Derimot er jeg ikke enig med Gunn og Family Search når det gjelder foreldrene til Ales. Family Search oppgir Peder Guttormsen Borge og Margrethe Joensd. Komnes som foreldre, mens Sandsværs historie bind III side 272 sier Peder Rolfsen og Eli Larsd. I kirkeboken er bare oppgitt Peder Uleberg som far, men bygdebokforfatteren har hatt skifte både etter Eli Larsd. og Peder Rolfsen Uleberg å forholde seg til, så det bør være det riktige.Angående den manglende dåp for Peder, så ser jeg ikke bort fra at det er gjort en feil i avskriften. Det er en Peder døpt 8/4 1770 der far er oppført som Knud Bentzen Glene. Sven skal ifølge bygdeboken ha bodd en tid på Glene.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått hjelp av lokalkjente Arnt. Her har du dåpen til Ales fra kirkebøkene: LenkeDet ser logisk ut at Peder Rolfsen er den samme som Peder Uleberg.Hvor Fam. s har fått navnet Peder Guttormsen fra er vel et spørsmål?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at Peder Rolfsen har fått et barn men en annen enn Eli Larsdatter tidligere: LenkeDet er forøvrig ikke flere med fornavn Ales som døpes i Sandsvær 1736, med far Peder. Da må Arnt har rett i at det må være feil i opplysningen fra Fam. s. som jeg viste til.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg takker dere begge to, hjelpsomme som vanlig! Jeg har 4 Sandsværs historie på hjemlån, dessverre ikke bind III som du henviser til, Arnt. FS må jo alltid sjekkes mot originalkildene, så jeg arbeider videre med informasjonen fra deg, Arnt. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Arnt. Kunne du ved anledning være snill å slå opp på Uleberg igjen for meg? Står det noe om hvor Eli Larsdatter var fra, fødselsår på henne og Peder eller når de giftet seg?Det mår være riktig ektepar som du sier - jeg sjekket dåp for alle barn med Peder Uleberg som far - og ved dåp av sønnen Halvor står det Peder Rolvsen Uleberg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Viet i Komnes 6/6 1724 Peder Rolvsen og Elen Larsd.Peder er sønn av Rolv Olsen Steg/Hørtvedt som var bruker av Nedre Ulleberg i Komnes i 1691 og senere kjøpte Øvre Ulleberg. Gift med Ales Arnesd.Dette er sannsynligvis Elen: Døpt i Komnes 1/4 1704 Elen (pigebarn)Far: Laurs Kommenæs.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.