Gå til innhold
Arkivverket

[#44074] Familien Larson fr5a Jämtland til Overhalla i 1742


Gjest Michael Foslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Foslie

En familiekrønike forteller at Påhl og Christin Larson fra Hammerdal ved Østersund solgte sin gård Håxås, dro over grensen og slo seg ned i Overhalla-området i året 1742. De hadde med seg 7 eller 8 barn, og svensk kirkebok angir disse navnene: Gölu,f.1726; Britha f.1728; Märetha, f.1730; Anna,f.1732; Lars, f.1735; Pär,f.1737; Elias, f.1739; muligens også Kirsten, f.1741? Pär, som tilhører min egen slekt, slo seg ned på Andsjøen i Bangdalen. Hans familie har vi noenlunde god greie på, dels gjennom Mørkveds bok Namdalsslekter, dels gjennom diverse familieopptegnelser. Men hvor er foreldrene og de øvrige barna havnet? Kanskje kan noen hjelpe meg med tips, selv om det nå ligger temmelig langt tilbake i tid. Ifølge vår familiekrønike skal det tilsammen ha vært 12. søsken. I så fall må det være født ytterligere 4 etter ankomsten til Norge. i tillegg til de som er med i min ovennevnte liste. Med hilsen Michael.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Några anmärkningar: Hammerdals socken är inte belägen 'ved Østersund', utan flera mil nordost därom mot gränsen till Ångermanland. [url="http://www.genealogi.se/jamtland/karta.html>http://www.genealogi.se/jamtland/karta.html Den gård Pål Larsson sålde var hustruns odelsjord Fyrås - alltså inte Håxås. Enligt myndigheternas undersökningar på 1740-talet beträffande utflyttade jämtar och härjedalingar, ska bl.a. Pål Larsson och hans svåger Erik Olofsson Sved med sina familjer ha flyttat till Stods prästgäll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Foslie

Hei, Karl Göran, Takk for hjelp med å finne Pål Larson. Jeg hadde egentlig ikke regnet med at jeg skulle komme noen veg med min forespørsel, men nå får jeg undersøke nærmere i Stod prestegjeld. Mine opplysninger tydet nemlg på at familien var havnet i Overhalla.Jeg var nok litt rask da jeg skrev innlegget. Pål fra Håxås ble jo gift på Fyrås, og det var Fyrås som ble solgt. Jeg var selv innom Landsarkivet i Østersund i fjor sommer, og var da også i Hammerdal for å se de angjeldende gårder. Det forundret meg at de var blitt forlatt. Hilsen Michael.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.