Gå til innhold
Arkivverket

[#44081] Frille datter, Austre Håland, Mandal 1801


Gjest Harald Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Storaker

Gurine er 6 år og blir kalt 'frille datter' i FT-1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=42&filnamn=f11002&gardpostnr=364&personpostnr=1878&merk=1878#ovre>Lenke Kva kan det bety?Etter det eg kan finne blei ho født i anstendig tid etter vielsen til foreldrene:LARS CHRISTENSEN Spouse: SIRI BIØRNSDR Marriage: 10 AUG 1794 Mandal, Vest-Agder Gurine Christening: 24 Jun 1795 Place: Mandal, Vest-Agder - Father: Lars CHRISTENSEN Mother: Siri BIØRNSDRLars trur eg var fra Heddan i Vigmostad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

I kirkeboka står som LDS VRI viser Gurine døpt 24. juni 1795 med foreldre Lars Christensen og Siri Bjørnsdatter, Haaland Østre.Eg fant ingen Gurine som datter av Christen Larsen. Seiere er det Gurine Larsdatter som er på Austre Håland: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=28347601&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke - Lenke -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Siri Bjørnsdotter er tydeligvis gift med Lars i hans andre ekteskap. Selv om Gurine i LDS står med foreldre Lars og Siri, kan hun være uektefødt, men i forbindelse med dåpen ført som som barn av begge. Hun kan vel i og for seg være barn av begge to, men ikke felles.Frilledatter er vel i og for seg en betegnelse som var noe eldre?, kan det være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Min 2xtippoldefar f 1803 var 'uægte' og ble ved sin konfirmasjon i Buksnes i 1819 omtalt som 'fril barn'. Han ble oppfostret hos presten selv, så uttrykket kan vel ikke ha vært så nedsettende/uvanlig? Når det gjelder denne saka: Kan det være feil avskrift for 'felles datter'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Aha! Det må vere løsninga! Det er feil avskrift for 'fælles datter'. Det er det einaste som gir meining i forhold til det som står i kirkeboka, det er naturlig tekst i folketellinga, og det er ikkje usannsynlig at håndskrift kan bli feiltolka slik.Det er ikkje så spennande ei løsning, men kanskje norsk-amerikaneren som holder på med slektstavla syns det er greit nok. Gurine er t-oldemor hans.Takk for gode innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.