Gå til innhold
Arkivverket

[#44085] Tyding av innflytting til Fredrikshald i 1888/1890


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh
Lenke Jeg søker hjelp til å lese tittel på min oldefar Anders Otto Olsen. Kan noen kjenne til bostedet Damhougen. Det står notert at familien flyttet ifra sverige i 1888. I margen til høyre står notert dato 13.3.1890 med klamme. Hva betyr datoen 13.3.1890? Datteren Karoline Pettersen gift i Sverige 3.3.1890?I Folketellingen i Kristiania for 1905 står anført at han flyttet til Kristiania i 1894 ifra Ed i Sverige. Det blir litt surr for meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg fant mer info i datteren Valborgs konfirmasjon den 2.10.1892 og vedlegger en lenke. Min oldefar brukte navnet Eng og bodde på Damhaugen 799 a34. Hvor lå Damhaugen? Jeg regner med at det hadde noe med trelast å gjøre da min oldefar tidligere var sagmester i Sverige i mange år. For meg ser det ut som tittelen ligner på slibsvend? (Sagbladsfiling?) LenkeJeg håper på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Damhaugen er et gammelt arbeiderstrøk nær sentrum i Halden, nært inntil Saubrugsforeningens fabrikkområde. Du kan jo søke på husmatriklene her http://www.frhald.no/Matrikkel/Matrikkel.htm og se om det kan hjelpe deg.Mange som kom fra Dals Ed og plassen Eng i Dalsland, tok dette Engnavnet etter de hadde oppholdt seg en stund i Norge. Både med og uten H i navnet.Anders Otto arbeidet som skipstømmermann ved konfirmasjonen til Valborg. Tittelen er bare noe forkortet. 13.3.1890 er vel datoen familien kom til Halden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I husforhör og kirkebøker i Sverige er selvfølgelig Eng skrevet Äng.Det finnes i kirkesognet Håbol inntil Dals Ed, også et sted kalt Äng. Etterkommere av en Jonasson som kom derfra til Halden før 1900, tok fort navnet Engh/Eng. Min venninnes mor er en av dem, det tok en stund før vi fant ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og mange takk for svar og hjelp. Det er interessant å lese om at flere tok navnet Eng etter at de flyttet ifra Sverige til Norge. Min farfar hadde mange søsken, men det var bare han og en av hans søstre som brukte navnet Eng med tilføyelse av H. Da han giftet seg i Gamle Aker kirke i Oslo i 1911 skrev han navnet Arthur Rickard Olsen Eng. Min oldefar brukte kun Olsen i Kristiania. Jeg undrer på hvor lå plassen Eng i Dalsland? Oldefar var knyttet til sagbruksvirksomhet og bodde sikkert i tilnytting til det. Farfar Arthur Rickard, som var yngst ble nok født den 1. okt. i 1885 i Dalsland. Oldemor Karen Bolette Brynhildsdatter ble født i Idd i 1842 og hennes far var sagmester. Oldefar ble født i 1842 i Skee sn. og bodde i mange år på Norra Buer. Faren var folkskolelærer i Masslebergsfjerdingen.Jeg er spesielt interessert i mitt navneopphav Engh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Plassen Eng (Äng) ved Dals Ed ligger ved sjøen Lilla Lee. Her var det en del torp og gårder, nå inngår området i Dals Ed. Det var tidligere sag og tømmerhantering i dette området. Saubrugsforeningen kjøpte vel de opp etterhvert.Du kan søke på Äng i Dals Ed kommune i Västra Götaland her http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.htmlDet vil dukke opp to, den andre plassen er i Håbol som jeg tidligere skrev. Den plassen ligger nord for Dals Ed, på veien til Stora Lee og fergestedet over til Nössemark.Jeg har boken om Dals Ed, men jeg har ikke funnet noen av navna du har nevnt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk igjen til Liv Hansen. Jeg har også trodd og regnet med at de må ha bodd på Eng i Dals Ed eller i Håbol. Jeg må forsøke å sjekke kirkebøker og husførhørslengder. Jeg har sjekket F.t. i Kristiania i 1905 og det står notert at familien flyttet til Kristiania ifra Ed i Dalsland den 8. mars i 1894. Spørsmålet er om de flyttet til Ed ifra Halden imellom 1892 og 1894 eller om de i virkeligheten flyttet ifra Halden i 1894? Folketellinger og kirkebøker kan man ikke stole helt på. I dåpen til min tante står det at farfar ble født i Fredrikshald og det stemmer ikke.Oldefar og hans familie flyttet en god del rundt i Sverige og ifra 10.2.1876 bosatte de seg i Horns fs i Østra Gøtaland hvor han var sagmester på Åby Bruk. De ble innskrevet den 22.4.1876. Den 8. mai i 1878 flyttet de til Vernamo i Jønkøpings len i Småland hvor han var sagmester på Carlsfors Bruk. De ble ikke kirkeboksførte i Vernamo muligens fordi han manglet attester og de finnes ikke i husførhøslengdene eller i flyttingslister.Alt tyder på at de etter hvert kommer til Ed i Dalsland, men hvor datteren Alma Erika, født 26.8.1880 og de neste barna ble født gjenstår å finne ut.For meg virker det som om om min oldefar var mye på farten i Sverige og muligens søkte etter å finne ut spørsmål om sine aner på sin mormors side. Grunnen til at jeg tror det er at min farfar også var svært opptatt av samme sak og flere av hans søsken. Historien gikk på at mormoren var et uekte barn av en svensk greve. Jeg jobber med saken som kan vise seg å være uløselig. Mormoren ble født i Karlshamn i Blekinge den 28. may 1788. Hennes mors familie har jeg funnet ut av, men jeg søker etter en dom før leiermålet som ble begått. Leiermålsstedet er ennå ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har funnet at da bror Axel Frithjof Albert Olsen(Olsson) til min farfar ble konfirmert i Kristiania i 1897 ble det oppgitt at han ble født i 1883 i Dals sokn i Elfsborgs len. Hvor ligger Dals sokn i forhold til Ed, Håbol og Eng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.