Gå til innhold
Arkivverket

[#44086] steensgaard


Gjest Roger Loen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Loen

I manntall over adelen i Danmark og Norge av 1655 og Fortegnelse på adelen i Danmark og Norge av 1651 (Adelsprosjektet/Vigerust)står en Knud Steensen, Steensgaard/Knud Steensen til Steensgaard oppført under Norge. (Steensgaard er en herregård i Danmark) Er det en forbindelse her? Vet noen noe om eventuelle etterkommere og om personene nedenfor kan være etterkommere?Mogens Olsen Steensgaard født 1710 død 1760 sønn. Steensgaard, Lars Mogensen, født 1736. Forpaktningssocietetsvisitør i Slependen og Kragerø i 10 år. Undertollbetjent i Kragerø 1777, tollbetjent i Son 15. feb. 1779. Død før 5. jan. 1781.http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/r-s.htmJeg klarer ikke å finne noen Steensgaard før Mogens Steensgaard, kan det ha vært et navneskifte? Tollere er vel å betrakte som embedsstanden og kommer som sådan ikke fra intet. Mottar gjerne tips på hvor jeg kan lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det du spør om, er vel om navnet på en dansk herregård i tiden etter ca 1660 har gått over til å bli et slektsnavn på eierfamilien ? Jeg kjenne rikke slike andre eksempler på dette og tror derfor ikke at Steensgaard er etterkommer til Knud Steensen. Det utelukker selvsagt ikke at slekten Steensgaard kunen ha navnet sitt fra en herregård Steensgard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Loen

Tusen takk for svar. Hvordan skal jeg tolke det som er skrevet om adelen i Norge, hvor Knud Steensen til Steensgaard er nevnt? Se første innlegg. Er det en Knud Steensen som har tatt navnet Steensgaard, som kanskje ikke har noe med Herregården i Danmark å gjøre. Hvorfor er Knud Steensen også benevnt som Steensgaard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Knud Steenssøn skrev seg til en setegård Steensgård (en gård jeg ikke kjenner beliggenheten til, bortsett fra at den ikke lå i Norge). Han var befalingsmann over Salten, Senja, Andenes og Tromsø len fra 1638 til 1645. Lenene hans deretter kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.