Gå til innhold
Arkivverket

[#44095] Marie Abrahamsdatter, Bøen, Høyjord i Andebu gift 1783 med Torger Sørensen.


Gjest Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Dette er et fortsatt uløst spørsmål fra tema LenkeTORGER SØRENSEN og MARIE ABRAHAMSDATTER fra Bøen, Høyjord i Andebu vies 27.12.1783 i Andebu. (A.b.b.III 319).TORGER SØRENSEN mand, 38 og hans kone MARI ABRAHAMSDTR, 47 bor 1801 på Søndre Bringager, Bothne i Vestfold.I Botne b.b.I side 344 har noen for hånd rettet TORGERS fødselsår fra ca 1762 til født 1759 og MARI fra ca 1753 til født 1757.TORGER og MARI bor fra 1810 på Ravnås, Vike i Hof i Vestfold. TORGER dør 1829 (Hof b.b.81).MARI begraves i Hof 19.03.1814, 57 år gammel. Jeg har ikke funnet MARI/MARIE døpt eller konfirmert i Andebu, og ikke døpt i Vestfold på IGI kortene.- Hvor kom MARI/MARIE ABARAHAMSDATTER fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Torger og Marie fikk følgende barn:Kirsti døpt 02.04.1784 i Andebu [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8182&idx_id=8182&uid=ny&idx_side=-130>LenkeGuri døpt 03.09.1786 i Andebu LenkeSøren og Abraham døpt 27.11.1788 i Andebu LenkeIngeri døpt 28.03.1790 i Andebu LenkeSibilla døpt 23.09.1792 i Andebu LenkeAnne døpt 09.08.1795 i Botne LenkeMaren døpt 28.07.1798 i Botne LenkeAndebu bygdebok nevner på side 319 barna: Berte, Berte Marie, Guri, Ingrid, Sibille og Karen Marie.1801 og Botne bygdebok nevner på side 344 barna: Sibilla, Anne og Berte. LenkeHof bygdebok nevner på side 81 barna: Kirsti, Guri, Ingerid, Sibille og Berte Marie. Dette tydeligvis hentet fra skifte etter Marie.Berte i Andebu b.b. skal nok være Kirsti. Det passer med Hof b.b. og Ramnes b.b. side 971 (Lunde i Vivestad)Karen Marie i Andebu b.b. og Botne b.b. side 301 (Nordre Bringaker) og Ramnes b.b. 1175 (Revå i Fon) er nok plassert i feil familie. 1801 er hun vel på Grelland LenkeSøren, Abraham og Anne må være døde små (ikke sjekket med kirkeboka så langt).De fire første barna er vel oppkallt etter sine besteforeldre.Torgers far og mor er Søren og Kirsten LenkeMaries far og mor blir da Abraham og Guri. Et passende par er nevnt i Lardal b.b. og viet 16.09.1753 Lenke og døper en Marie 19.09.1756 i Lardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Ove Gunnar!Jeg antar at du har sjekket hva som eventuelt står om Abraham Jensen og Guri Torstensdatter under Hogstvet i Lardal bygdebok og at det ikke er til videre hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Lardal bygdebok forteller ikke hvor Abraham Jensen og Guri Tor(s)tensdatter kom fra eller hvor de ble av. Jeg har ikke funnet dem i 1801, og ikke døde i Lardal.Guri er muligens den tjenestejenta på Skudem som konfirmeres 03.05.1739, og født i Jondalsgrend (om jeg har lest riktig nederst på side 1164) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Blomquist

Guri var først gift med Jens Glørsen 30/9 1750 i Lardal. Han døde på Hogstvet desember 1752, og Guri gifter seg igjen med Abraham. Jeg har ikke funnet ut hvor Guri kommer fra. Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Ove GunnarDu og jeg er jo inne på de samme linjene og denne Marie/Mari leter jeg etter også.Og her tror jeg at du kanskje er inne på riktig spor.Jeg finner i Lardal kirkebok vielsen til ei Berthe Jensdatter. Hun gifter seg 28/9 1781 med enkemannen Jens Thoresen. Bostedet hennes er Nedre Hem og han var fra Høyjord, nærmere bestemt Nes i Høyjord.Når Torger og Marie gifter seg i 1783 er Jens Næs kausjonist. Og fem av deres barn er født på Nes. Berte Nes er fadder og det samme er Jens Nes.Når man ser dette i sammenheng med at den ovennevnte Berte bodde ved vielsen i 1783 på samme gård som den Jens Glørsen i innlegg 6 kom fra. Da kan man vel anta at Berte Jensdatter gift til Nes kanskje kan være halvsøsteren til Marie? (Jeg har ikke lett i kirkebøkene for å finne ut om barna til Guri Tostensdatter og Jens Glørsen levde opp)Synes dette virker lovende jeg:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei og takk for innspill. ( Har vært på 25 dagers bussreise med orienteringsløp rundt Svartehavet. Derfor denne sene reaksjonen )Jens Glørsen og Guri Torstensdatter hadde barna Glør på 2 1/2 år og Birte på 1 år ved skiftet etter Jens i 1753,i h.h. til Lardal b.b. side 1161. Så Birte Jensdatter, født ca 1752, og Marie Abrahamsdatter er halvsøstre.Berte Jensdatter Nes døde i 1813 61 år gammel i h.h. til Andebu b.b.III side 318. D.v.s. født ca 1752.Så Laila, det ser vel ut til at du fant det fellende beviset med Berte Nes som fadder, og at hun kom fra Nedre Hem.Mvh Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.