Gå til innhold
Arkivverket

[#44099] Straff for leiermaal?


Gjest Kim Unstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kim Unstad

Var det noen straff for 'leiermaal' i 1821? Jeg har en nøtt som kanskje kan løses hvis 'forbrytelsen' resulterte i straff og innførsel i rettsprotokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Takker for respons, Helge. Ut fra tema nr 7462 innlegg (18) ser det ut som seksuelt samkvem mellom ugifte ble avkriminalisert i 1812, alså 9 år 'for tidlig' for meg. Tviler på at leiermålet involverte en gift kvinne. Skal prøve å sjekke opp eventuelle rettsprotokoller uansett, for å se om der ble utbetalt bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har ikke greie på dette i det hele tatt, men mener bestemt at i det lokale fengselet her, Bredebygden. satt kvinner etter sitt tredje leiemål, og det ca 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Å få 3 barn med tre ulike menn uten å gifte seg med noen av dem var straffbart i 1873. Det har jeg et veldokumentert eksempel på i egen slekt. Straffen var 10 døgn i fengsel pluss en bot til dekning av sakens omkostninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.