Gå til innhold
Arkivverket

[#44100] Anne Olsdtr By (1709 - 1785) g.m. Nils Madsen Ulven


Gjest Jan Ove Askautrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ove Askautrud

'Anne Olsdatter Bÿe og Nils Matzen Ulven' troloves den 7. januar 1739 i Ringsaker [1]. Jeg har lenge lurt på hvor Anne kom fra.Kan hun være den Anne som nevnes på skiftet på Nordre By i Ringsaker [2]:By nordre i Ringsaker:13.4.1737 H.skpr.1735-39 s.239 b. Ole Baattelsen g.m.Anne Arnestr. Barn: 1.Arne, myndig 2.Ole, do. 3.Anne 27Er det noen andre som har sett noe mer detaljert etter Annes opphav? Jeg mener det er ledetråder i det andre skiftet på Nordre Bye [2]:By nordre i Ringsaker:19.5.1742 H.skpr.1739-43 s.600 b. Arne Olsen † g.m.Siri Hansdtr (frugtsommelig) Barn: 1.Ole 5 1/4 2.Arne (født under skiftet).Har dette kanskje blitt tidligere sjekket av noen?Henvisninger: [1] Kirkebok for Ringsaker 1734-1746.2] Register til skifter på Hedemarken, Hedmark slektshistorielag; href=Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

I skiftet etter Arne Olsen på By Nordre i 1742 opptrer Nils Madsen Ulven.Teksten var noe utydelig for meg, så hans rolle fremgår ikke helt tydelig for meg, men det synes som han har en rolle på barnas vegne, da trolig som verge.Det nevnes også at enken fremleggger skiftebrev etter hendes mands fader Ole Bottelsen, så slektskapet mellom Arne Olsen og den tidligere eier synes klart.Senere i skiftet nevnes også 'søsteren Anne Olsdatter og hendes mand Nils Madsen Ulven'.Jeg har ikke nå mulighet for å lese all teksten i skiftet, så jeg vil ikke være helt skråsikker, men Nils Madsen Ulvens kone Anne Olsdatter er hvertfall omtalt i dette skiftet.

bilete1642.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Steinar Vasaasen

Jeg har sett litt på saken og støtter helt klart antakelsen om at Anne Olsdatter Ulven er født på By nordre, datter av Ole Bottolfsen og Anne Arnesdatter. Dette støttes av opplysninger i skiftet på By nordre i 1742. Aldersangivelsen til Anne ved skiftet og ved begravelsen stemmer godt overens. I tillegg er Annes datter nr. 2 oppkalt etter hennes mor Anne.mvh Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg er vel rimelig sikker på at gårdsnavnet er Byen. Det passer også bra med avledningen Byenstuen. Mulig man brukte By på den tiden, men det er vel lurt å holde seg til Byen. Det skaper mindre forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else  Kari Ulven Vilhelmsen

Itte helt enig der Thor, vi har alltid sagt Sørby og Nordby,eller By garda på Ring, for ikke å blande med den på Veldre.Tellinga 1900 ser vi at folket på By nordre bare brukte By til etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Else Kari, du har nok rett. Alle folketellinger fram til 1875 bruker navnet Byen. Årsaken til at jeg var så sikker, var nok at jeg har hørt Byen sagt av lokale folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Takk for din støtte Steinar (7), det er fint at du også har tatt deg tid til å se litt på dette.Thor og Else Kari, jeg er ikke svært lokalkjent i Ringsaker. Kan dere antyde noe om hvor i terrenget Byen/By lå eller ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

For den som vil gjøre seg litt kjent på Hedmarken, vil jeg sterkt anbefale å prøve nettsiden www.hedmarkenkart.no. Her kan det søkes på stedsnavn, eiendom (gårds og bruksnummer), adresse samt kartkoordinater.By (nordre) vil du finne som gnr. 362, bnr. 1. (Den ligger der Else Kari allerede har fortalt.) Gården Byen, som ser ut til ikke å være en selvstendig gård idag, har gnr. 308, bnr. 1. Dette bruksnummeret ligger ved siden av det som idag er Byenstuen/Bynstuen/Byenstua.Kildene, både folketellinger og kirkebøker, skiller godt mellom gårdene Bye og Byen. Bye har vært delt i 2 bruk ihvertfall fra manntallet i 1664. Begge de to delene finner vi da i fullgårdsklassen. Det ene av disse kalles idag Sørby og det andre har (ihvertfall på kartet) navnet By. Denne gården ser ut til å være delt i to selvstendige bruk gjennom det meste av 1700-tallet. Ved ft. 1801 kalles disse for Bye nordre og Bye nedre. På By nedre finner vi etterkommerne etter Arne Olsen, bror av Anne Olsdatter som denne tråden startet med.Byen er en mindre gård som finnes i ødegårdsklassen i 1664. Den ligger også innenfor Rings fjerding, men ser ut til å ligge i grenseland mellom Ring og Brøttum.Håper dette kan være litt oppklarende. Jeg har ihvertfall blitt litt bedre kjent i Ringsaker selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da vet også jeg det! Årsaken til at jeg var så sikker på Byen, var at jeg hadde fått 'forklart' hvordan det hang sammen med navnet Byenstuen av en med det som familienavn. (Se innlegg 8 og 10). Det ble da av ham forklart ut fra nordre By. For Sørby har man vel gjort det naturlige og riktige. Latt den formen som bygdefolket bruker bli gardsnavnet. Vi har lignende former her i grenda. Sier Nergålås, Øvergålås, Storgålås, Veltgålås, men skriver noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Og jeg har rettet mine oppføringer i tråd med den siste informasjonen. Jeg har ikke forfedre derfra, men slekt som er gift til de gardene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.