Gå til innhold
Arkivverket

[#44102] Problem dobbeltsøk Stord


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Hei. Jeg har de seneste dagene søkt i databasen 'Døpte i Stord 1725-1803' og det virker som om registreringen der mangler system. F.eks. får jeg ikke opp barnets navn koblet mot farens. Jeg får opp 100 treff på barnet 'Knud eller Knudt' , men ingen kommer deretter opp når jeg søker på faren 'Niels' eller 'Nils', enda jeg vet at denne kombinasjonen finnes. Legger ved fil.Kanskje det har vært tatt opp før, men det er litt vanskelig å finne frem i gamle tråder. Beklager i så fall!

bilete1636.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Hos meg fungerer alt som det skal. Hugs at du må markera at søket skal vera for same hending i boksen bak der du skriv søkeomgrepet ditt. Elles vil systemet søka berre blant dei du alt har funne, dvs. Knutane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Men jeg vil jo kun søke blant Knutane, for å minske utvalget. Men her kommer det alltid opp 0 hit.Jeg har etterhvert holdt på svært mye i de forskjellige databasene og dette er den eneste, jeg ikke får til å fungere riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Om knuten kan ikkje heita både Knut og Niels, og vera både barn og far. Du MÅ setja at du skal søka i hending. Systemet er som følgjer: Når du søkjer etter Knut vil alle personane som heiter Knut bli plukka fram, saman med heile dåpen deira. Når du så søkjer på nytt kan du velja om du vil søkja berre på personane du tidlegare har funne, dvs. berre i Knutane. Det ville du ha gjort om du t.d. vil leita etter ein person som heitte Knut Nielsen. Men sidan du vil leita etter ein annan person i hendinga enn den du først har funne, må du fortelja systemet dette. Slik er det berre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg tror vi snakker forbi hverandre.Legger ved et eksempel fra database over døpte i Førde. Her har jeg først søkt på navn som begynner på Elen, valgt Elen og Elen Sophie, hvilket gir meg et utvalg på 11 personer. Deretter søker jeg videre i dette søkeresultatet (det er vel det du kaller å søke i hending) på at far skal hete Søren og ender opp med Elen Sophie Sørensd. som eneste treff.Dette får jeg ikke til i databasen i Stord.

bilete1639.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Poenget er at desse databasane er forskjellig organisert. I Førde-databasen står barnet og faren i same posten (på same linja). Det gjer dei ikkje i Stord-databasen. Men gjer du so eg seier vil du få det resultetet du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk for tålmodigheten din! -men jeg greier fremdeles ikke å få opp det resultatet, jeg er ute etter: nemlig dåpen til en Knudt med en far ved navn NielsKan du legge inn et bilde som viser hvordan ditt søkeresultat ser ut?Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det kan eg ikkje. Har ikkje naudsynt programvare installert. Men eg kan forklara ein gong til. Først søkjer du etter Barn Førenamn børjar på nils og får opp 104 personar. Så i Nytt Personsøk set du opp far Førenamn Børjar på Ni og Same handling. Då finn du 7 Knut-ar. Alle har far Niels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Tillegg til Jan Oldervoll:Merk at resultatet vil bare liste Knut'ene. Du må klikke på tallenken til venstre foran hver rad for å se selve dåpen med faren til barnet.Og Jan mener selvsagt at du søk søke etter 'Barn Førenamn børjar på knu' og ikke nils som han skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg skjønte det med at 'ni' skulle være 'knu'.....Jeg har prøvd litt att og fram og har fått opp samme resultat som Jan noen ganger, men ofte får jeg ikke noe opp i det hele tatt. Det står at resultatet vises nedenfor, men der er ingenting der. Går jeg så helt ut av arkivet og begynner helt forfra, kan jeg få opp et resultat igjen. Merkelig.Kan evt. ha sammenheng med MAc og browseren Safari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.