Gå til innhold
Arkivverket

[#44103] Barn til Marte Nilsdatter Førde og Sakkarias Olsen Skrede - Jølster


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Marte Nilsdatter Førde (ca 1655-1730) hadde flere barn i sitt første ekteskap med Sakkarias Olsen Skrede (1664-1710). Noen som har oversikt over denne familien og kann fortelle meg navn på barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Under Skre i Soga um Jølst er det jeg kan finne ut: De har ihvertfall sønnen Nils. 1701 var Sakris Olavson 40 år, Nils Sakrisson 21. Flere sønner er ikke nevnt der. (i 1666 er nevnt Olav Jakobson 66 med sonen Sakris på 2 år, Olav død i 1690 88 år, min gode gammel venne i følge lensmannsboka) 1702 viet Nils Sakrisson og Synnyve Eljasdtr Ørbø. Hann lova vitnefast festarkona 24 lodd sylv ( el 6 kuverde) Nils død 1739 57 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Skoskatten 1711 på Skre nevnes Marte Nilsdotter med drenger Jens Jonson Skre, Torleiv Torleivson Sandalen og terna Anne Larsdotter Bolset. Nils Sakrison med dreng Anders Larsson Klakeggje og terne Malene Bendiksdotter Lunde.1712 tvilagd kor-kontrakt myllom Marete Skride og broren Knut i Fyrde. Av 30 dalar i bu skulle Knut have 20 um han fødde mor deira AAgaate til døyand dag og daa skulde Marte hjelpe til med 5 daler. Men vilde Knut gjeve Nils 5 dl -- Sidan handtokst alle tri i retten.Ikke helt lett å forstå men det viser vel at Nils var sønnen til Marte og at mor til Marte og Knut var Aagathe på Fyrde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Randi, hjertelig takk for alle disse opplysningene.Jeg var ute etter Nils Sakkariassens opphav. Jeg har opplevd at det kan være farlig å stole bare på informasjoner fra manntallene. Jeg lurer på om han var den eneste sønn. kanskje hadde han bare søstre.Om Marte Nilsdatters slekt finnes det mange opplysninger her: LenkeNils Sakkariassens kone Synneve Eliasdatter Øvrebø er barnebarn av lensmann Jens Nielsen Nedrebø (skifte hos Synneve i tema 28802, skifte hos hennes besteforeldre fra morssiden i tema 44084) -- dette til info for alle som også er interessert i denne slekten.Zacharias Olsen er 2 år gammel i 1666, Olluff Jacobsen 66 år. Det finnes en opsidder Olluff Michelsen på Skrede i 1666. Det ser ut som om Joleik er sikker at Sakris er sønn av Ole Jacobsen?Tusen takk igjen. Ha fremdeles en fin sønndag! Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

I Manntall 1663-66 for Sunnfjord prosti ser det ut som om Zacharias (Olsen) og Crispinus (1 år) kan være sønner av Ole Jacobsen mens Simen Olsen (1 år) er sønn av Ole Michelsen.I lensmannsboka finner jeg st Ole Jacopsen var gift med Dorede:(16)90 den 13 Martius døde min gode gammel venne Olle Jacopsen skrede gud glåde hans siælle i Himmelrige 8 0c 80 Aar gammele, ringer 10 vuge(16)95 Den 31 Janua Døde sallig Dorede skrede Oc Liger begraffuit Hos Hindis sallig Mande Olle Jacopsøn skrede gud glæd deres siælog på side 153: 1654 den 16 Augusti bleff sallige Jackop skrede begraffuen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.