Gå til innhold
Arkivverket

[#44105] Manntall 1701 Nordre Bergenhus: Gunnar Jacobsen fra Miaasetter - hvor er det?


Gjest Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Osther

I Manntallet 1701 er Gunnar Jacobsen tjener på Stafanger i Askvoll. Det oppgis at han er født i Miaasetter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=85&filnamn=1701nba&gardpostnr=493&merk=493#ovre>LenkeEr det noen som kan fortelle meg hvor Miaasetter er?Jeg har en mistanke om at dette kan være den Gunnar som gifter seg i 1711 til Øvre Standal i Kinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er en Gunnar Jakobson f.1668 på Mjåset. Faren het: Jakob Rasmuson Stang. Kilde Askvoll bygdebok IIA, side 56, nr. 30 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jakob Rasmuson som var 22 år i 1666 er sønn av Rasmus Lauritson 60 år i 1666 og Malene Nilsdtr. skifte 1680. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Tusen takk til dere begge to, det ser ut til at det kan være samme person.I følge Flora-soga skjøter Gunnar Jacobsen og kona jord på 1 pd 3 mrk i Øvre Standal til Balsar Knutson i 1738. Balzar Knudson, gift med Johanna Mikkelsdtr Ø.Standal, er en av mine forfedre og jeg strever med å finne ut av hvor han kom fra. Lurte på om det var en tilknytning til Gunnar Jacobsen som han fikk jord av. Står det noe i bygdeboka for Askvoll som kunne være til hjelp?Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Takk for rask og oversiktlig hjelp, Johan. Det er vanskelig å si om det er noen forbindelse her. Balzar Knutson hadde tre sønner: Rasmus, Michel og Bertel. Rasmus-navnet går forsåvidt igjen, men han fikk ingen døtre som ev. kunne gitt en pekepinn om f.eks. Synneve var et aktuelt navn. Dette blir jo bare spekulasjoner, det ser ut til å være et blindspor.Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.