Gå til innhold
Arkivverket

[#44121] Slektene Angell, Frost, Brems og Hongslomoen (Orkdal) 1600 og 1700 tallet


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

I registeret til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift er det nevnt en Nils Mickelsen Brems. Er det noen som har mulighet til å se hva dette gjelder. Han er nevnt i NST 27:177. Er ikke sikker på hva dette betyr. Kanskje år 1927 side 177?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

I tema 44528 får jeg bekreftet (riktignok fra en sekundærkilde) at Nils Mickelsen på Orkdalsøra er en Brems. Da er det vel ikke noen særlig tvil om at dette er far til Brems-barna nevnt i innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Følgende tekst står om Brems i NST 27: (Arne I. Hoem)'En 4x tipp oldefar Niels Michelsen Brems 1631-1705 var utliggerborger på Orkdalsøra, men han bygslet også et par gårder på Geitastranda som ble fotografert. Med sine to koner hadde han 7 sønner og 6 døtre. Ved skiftet efter ham ble «velfornemme» Lars Mortensen Lerche oppnevnt som verge for enken. Hun opplyser at samtlige barn unntatt den yngste Frederich var opplært i regning av skrivning så hun ber om at det av boet må avsettes midler til skolegang for ham. Det er slike mødre en slekt trenger.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Nu har jeg funnet frem alle avskrifter/kopier jeg har om Nils Brems. Kopi av Hornemanns første utkast . Der skriver han Nils Brems Hansen, Nordlh. Ledingsberg. Så knytter han til Elisabeth død Engen, Ørkedalen 1751 ugift.Så Marthe g med Axel Tønder Capt.Så Karen gift med Jørgen,datter Helene g med Fredriksen , postbud og nevner 5 barn der. Lenger ned på samme side kommer Nils Mikkelsen Brems g Marith. Her nevnes barnene Casper,Elisabeth på Hevne,Ane Margrethe på Hellesvåg og Kirsten i Ørkdalsøren. Når han trekker navnene sammen i en original skriver han Nils Hansen Brems, Nordlhlr ,Ledingsberg og nevner barnene Elisabeth død på Engen 1751 ugift, Martha g Axel Andreassen Tønder og Karen g med Jørgen og deres Helene g med Jørgen postbud med 5 barn. Så det ser ut til at det kan være samme Nils det er snakk om hvis Nils Mikkelsen hadde noe å gjøre både i Nervigsøren og på Ledingsberg.Nå skriver jo du at Nerviksøra er nede på Orkdalsøra (25) Men hvor er Ledingsberg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Eller kanskje - hva er Ledingsberg: (Arkiv for nordisk filologi ved Johan Fritzner, Første bind, s. 22-32 Christiania 1883. 'For de tyske Sprog er den derimod bekjendt som gammel og almindelig. Navnligen bruger Lex salica Ordet i den latinske Form mallus netop i Betydning af þing, og ligesom der Udtrykket ad mallum manire betyder at indkalde, stevne til Tings, saa bruges de deraf dannede Verber mallare, admallare i samme Betydning, medens malloberg betegner Tingstedet eller det Bjerg, paa hvilket man holdt Tinget, i Lighed med, at Stedet, hvor det islandske alþingi holdtes, kaldtes lögberg, og man i Norge har 'Ledingsberg' som Benævnelse paa gamle Tingsteder og Markedspladse i Nordlandene, hvor de fik sit Navn af, at Ledingen der blev opkrævet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

I den sammenhengen Ledingsberg er nevnt i innlegg 29, virker det jo som om Hornemann snakker om ett borgerleie, ett slikt som ble brukt av nordlandshandlerne. Jeg ha litt problem med å forstå Elisabeth på Hevne og Ane Magrethe på Hellesvåg. Hvor får han disse stedsnavnene fra? Hellesvåg vil jeg tro er langt borte fra Orkdal og Hevne tror jeg heller ikke passer inn. Jeg tror det har vært en Nils Hansen og en Nils Mikkelsen. Barn til Nils Hansen kan ha vært Elisabeth på Hevne og Ane Margrethe på Hellesvåg Da vil det passe at Nils Hansen fortsatt er Nordlandshandler, mens Nils Mikkelsen er uteliggerborger på Orkdalsøra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takk til Arnt for innlegg 21 og 22. Dette får meg til og spørre meg om Fredrik Jonson på Gjølmeslien er den samme som Fredrik Jonson Moe som senere ble gift med Barbro Andreasdtr. Kalstad og som bodde på Asbøl og senere Mesøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei Anders,Det finnes skifte etter Fredrik Jonsen i 1776 og der er ikke Anne nevnt, så det skulle tilsi at den anne du leter etter ikke er den jeg fant i avskriften.Her er litt fra skiftet:Orkdal Soreskriverembete Skifteprotokoll nr 7 1767-1782Folio 400Anno 1776 Tirsdagen den 13de Augustii ......Lovlig skifte og deeling paa en huusmandsplads kaldet Giølmeslien udi orchedals tinglaug; hos denærlige og velagte Danneqvinde Anne Siversdotter efter hendes avdøde mand Friderich Jonsen; til rig-tighed i mellem hans bemelte efterladte Enke paa den Eene og den benævnte avdøde mand udi hansførste ægteskab avlede børn [: thi med ???????????? hustru, haver han ingen Børn avlet :] en sønnavnlig Jon Friderichsen, nu død; men efterladt sig en ægte søn navnlig Lars Jonsen; og en Daatter??? Ingeborg Friderichsen gift med den velagtbahre? Dannemand Thore Pedersen Wamberg? bo-ende udi Trondhiem paa den anden side. ...

bilete1742.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Her var det mye bra informasjon. Jeg merker meg at det står Helena Marie Jørgensdatter Brems gm Fredrik Jensen Tromp i Digres avskrifter, men dette må være feil. Det er nok Digre som har vært min kilde også i begynnelsen, en svært verdifull hjelp. Utifra de dataene her, er jeg bare styrket i troen på at Nils Hansen Brems ikke hører til her.En ting som gjør meg usikker, er alderen til Fredrik Fredriksen 1801. Her oppgies det at han er 72 år (født 1729), mens Fredrik Fredriksen jo er født 1734. Dette er et avvik på 5år, noe som er mer enn normalt. Hadde det vært mulig å finne Fredrik Fredriksen død (oppgitt med alder) hadde en fått en bekreftelse på hvilken alder han virkelig hadde 1801 og egentlig om han er identisk med Fredrik Fredriksen Hongslo f.1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

På DIS-treff har Terje Ofstad denne familieflokken for Fredrik Jonson Moe:Familieoversikt for Fredrik Jonsen (asbøl) Moe Far: Jon Mortensen Fandrem Moe Mortens. f.1657 Geitastrand, Sør-Trøndelag 1686-d.1726 Orkdal, Sør-TrøndelagMor: Ingeborg Andersdatter Eggen Anders. f.1665-d.1745 Orkdal, Sør-Trøndelag Fredrik Jonsen (asbøl) Moe f.1707 Orkdal, Sør-Trøndelag d.1783 Meldal, Sør-Trøndelag Gift m. Barbro Andreasdatter Kalstad Orkdal, Sør-Trøndelag ; d.1781 Meldal, Sør-Trøndelag.Barn: Anne Fredriksdatter Aspøl f.1734 Orkdal, Sør-Trøndelag. Andreas Fredriksen Aspøl f.1739 Orkdal, Sør-Trøndelag. Marit Fredriksdatter Aspøl f.1741 Orkdal, Sør-Trøndelag. Johanna Fredriksdatter Aspøl f.1743 Orkdal, Sør-Trøndelag. Johan Fredriksen Aspøl f.1746 Orkdal, Sør-Trøndelag. Morten Fredriksen Aspøl f.1748-d.1749 Orkdal, Sør-Trøndelag. Morten Fredriksen Aspøl f.1751 Orkdal, Sør-Trøndelag.Det som da får meg inn på ideen om at Anne Fredriksdatter kan være en datter av Fredrik Jonson Moe er at hun etter at mannen dør i 1801 bor hos Morten Fridricsen 48 år på gården Hof. LenkeI følge Ofstad sin oversikt skulle Ane da ha en bror? Morten Fredriksen og alderen skulle stemme perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

På min Hjemmeside har også jeg registrert familien til Fredrik Jonsson Asbøl Kvammen Mesøra f 1707 i Orkdal. Lensmann. d 1783Far: Jon Mortensen Fandrem Moe f 1657 på Meland, Geitastranda d 1726 i Orkdal.Mor: Ingeborg Andersdatter Eggan 1665- 1745Barn, registrert 3.Anders Fredriksen Mesøra f 1737 i Mesøra. Meldal, gift 3 gangerJohanna Fredriksdatter Mesøra f 1744 g m Lars Olsen VoldJohan Fredriksen Mesøra f 1745. g m Jådda Sjursdatter Tverbru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg lot meg nok forlede.Fra skifte etter Elisabeth Brems i 1751:Dertil søsteren Karen Nielsdatter som var død etterlatende seg datteren Helena Jørgensdatter soim var g m Fredrik Fredriksen Postbud som nu død med følgende barn:Fredrik Fredriksen 17 årHans Fredriksen 15 årJørgen Fredriksen 7 årMarithe Fredriksdatter 12 årMagnhild Fredriksdatter 4 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kanskje litt på sida, men dette er (så vidt jeg husker) Delgobes noteringer når det gjelder Brems, bl.a. med noen i Ibestad i Troms.

bilete1751.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Kanskje dette kan ha noe å gjøre med slekta til Nils Hansen Brems? Jeg kjenner ikke igjen noe som kan forbindes med slekta på Orkdalsøra. Når det gjelder Delgobe, er dette avskrifter som Statsarkivet i Trondheim innehar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torkild Knudsen

Angående innlegg 37: Fredrik Fredriksen Øren er oppgitt begravet 1802, 73 år gammel. Dette stemmer med alderen oppgitt i folketellingen 1801. Han skulle altså være født ca.1729.Dette passer dårlig med at Fredrik Fredriksen Øren skal være den samme Fredrik Fredriksen Capit.stuen født 1733, som sønn av Fredrik Fredriksen og Helena Jørgensdatter. Allikevel, jeg kan ikke avskrive forbindelsen helt ennå, det er for mye ellers som passer sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torkild Knudsen

Jeg har i innlegg 44 mer eller mindre avskrevet Fredrik Fredriksen Øren som sønn av Fredrik Fredriksen og Helena Marie Jørgensdatter Hongslo(moen) pga stort avvik mellom alder i 1801 (72år) i forhold til dåpsdatoen 1734.Nå har jeg lagt merke til ett nesten tilsvarende stort avvik for Hans Fredriksen Hongslomoen, som jeg tror må være bror til Fredrik Fredriksen Øren.Fredrik Fredriksen Øren 72år folketellingen 1801 (f.1729), Fredrik Fredriksen Øren død 22juli 73 år (f.1729).Hans Fredriksen Hongslomoen 69år folketellingen 1801 (f.1732), Hans Fredriksen Hongslomoen død 17 januar 1803 70år (f.1733)Fredrik Fredriksen og Helena Marie Jørgensdatters to sønner med samme navn er døpt henholdsvis:Fredrik Fredriksen Capit.Stuen døpt 22.02.1734 Hans Fredriksen Hongslo døpt 18.03.1736Det er tydelig at hvis Hans Fredriksen Hongslomoen (1801)er sønn av Fredrik Fredriksen og Helena Marie Jørgensdatter Hongslomoen (noe som er sannsynlig),så er aldersavviket mellom alder oppgitt i 1801/1803 og dåp 1736 3 til 4 år.Tilsvarende for Fredrik Fredriksen Øren vil da bli 4-5 år avvik.Kan da Fredrik Fredriksen Øren allikevel ha vært sønn av Fredrik Fredriksen og Helena Marie Jørgensdatter?Kanskje ble det gjort en feil ved 1801 tellingen og så har de dratt med seg feilen på ett vis ved aldersoppgiften ved begravelsene 1801 og 1803.Er det noen som vet noe mere om disse folka på Hongslomoen og kanskje har erfaringer med aldersavvik i dette området i den aktuelle tidsperioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Når det gjelder Karen Brems nevnt på høyre side i bildet i (42), gift med Abraham Schjelderup, så er det Karen Jonasdatter Brems, angivelig født 14 jan. 1728 i Kvikne som uekte barn av Proviantskriver ved Kvikne kobberverk Joans Olsen Brems og Ane Hansdatter Hals.Jonas Olsen Brems er kanskje født ca. 1685 i Bjarkøy, Troms, gravlagt på Kvikne den 15. nov. 1765. Ane Hansdatter Hals er trolig født ca. 1697 i Kvikne, gravlagt på Kvikne 8. april 1775.Karen Jonasdatter Brems gift på Kvikne den 4. april 1755 med Abraham Pedersen Schjelderup, sønn av Peder Pedersen Schjelderup og hustru Lucia Andersdatter Hagerup.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.