Gå til innhold
Arkivverket

[#44128] Åsnes Finnskog.


Gjest Svein Sørlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Sørlie

Min tippoldefar hette Christian Olsen - født 1810 i Peistorpet, Åsnes Finnskog. Han døde 05.08.1846 - og det fortelles at han døde ved drukning i Glomma. Kan Digitalarkivets brukere hjelpe meg med hvem han var gift med - og barn - i tillegg til min oldefar Ole Kristiansen, som ble født på Teppen i Peistorpet i 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg skal på SAH i morgen, og kan nok kanskje hjelpe deg med noen av spørsmålene. Kirkebøkene for Åsnes meget mangelfulle, så leg lover ingenting, men jeg skal forsøke å finne Christian Olsens dåp, kanskje hans ekteskap og din oldefars dåp.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Finner så langt følgende:Christian Olsen Peistorpet, ungk. 31 år gift 01.06.1741 med Marthe Eriksdatter, pige, 21 år, født østre Bakken. Fedre: Ole Andersen og Erik Danielsen.Barn: Oluf f. 07.11.1841 og Anne født 17.12.1843. Begge født på Peistorpet og døpt i Djäkneliden i Sverige.Samme? (eller søster?) Marte Eriksdatter, pige, 25 år, f. Østbakken, gift 03.04.1846 med Peder Pedersen Peistorpet, ungkar, 28 år f. Ba...? i Elverum Marte Eriksdatter Peistorpet og Per Persson får dattera Christiana 17.09.1846. Hun også døpt i Djäkneliden.Den andre? Marte kalt pige, men kan det være samme? Det ser ut som dattera Christiana er oppkalt etter eventuell første mann. Finner ikke begravelse på Christian. Hvis det er Martes 2. ekteskap stemmer det ikke med Christians død 05.08.1846. Derfor ei søster med samme navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Dette var bra - takk til Arild Kompelien - og håper at Lars Ove Wangensteen finner mer (eller bekrefter dette) i sitt søk på SAH i morgen. Det må vel være skrivefeil, Arild, men gift dato for Christian Olsen Peistorpet er 01.06.1841. Dette betyr også at min oldefar - hele tiden har vi trodd at han er døpt Ole - egentlig er døpt Oluf -og kun har benyttet navnet Ole i det daglige. Djäkneliden som sted for dåp, betyr kanskje hjemmedåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jo, det skal selvfølgelig være 1841.Dåp i Djäkneliden betyr ganske enkelt at barnet er døpt i Sverige, og har ingenting med hjemmedåp å gjøre. Peistorpet ligger på svenskegrensa, og det var ikke uvanlig at folket her (av finneslekt) døpte barna i Sverige. Ved Oles dåp har presten samtidig ført 9 barn døpt i Sverige. Presten i Hof hadde fått informasjon fra kapellpredikant Sagerberg i Djäkneliden.Ekteskapet mellom Peder Pedersen og Marte Eriksdatter hadde jeg fra kirkebokavskriftene til Solør Slektshistorielag. Jeg har nå sjekket originalen og føler meg ganske sikker på at det er samme Marte som gifter seg for andre gang. Foran navnet hennes står det 'Enken' Marte Eriksdatter. Det var ikke med i avskrifta.Skiftet etter Christian bekrefter det samme. I skiftet nevnes at enka med mann Peder Pedersen får overdratt eiendommen søndre Peistorpet. Skiftet holdes 5. august 1846 og er ikke Christians dødsdato. Han må være død på høstparten 1845 siden det nevnes at skiftet ble proklamert 4. november 1845. I skiftet kalles barna Ole og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Tusen takk, Arild. At barna kalles Ole og Anne bekrefter at dette må være de rette. Siden disse kirkebøkene ikke ligger ute på nett, er det skrevne dokumenter fra Solør Slektshistorielag du henter opplysningene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

De gamle kirkebøkene for Hof prestegjeld (dagens kommuner Våler og Åsnes) er skrevet av og selges som hefter fra Solør Slektshistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg kan bare bekrefte at Arilds opplysninger er korrekte (selvfølgelig), men jeg tok noen bilder fra kirkeboken og skifte.Her er Christians dåp i 1810:Mvh Lars Ove

bilete1649.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei SveinDet var også et skifte i 1850 på Peistorpet, men jeg leste det ikke, vet derfor ikke jeg hvem som døde. Er du interessert kan jeg finne ut av det neste ukeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei SveinSkiftet i 1850 var etter din tippoldemor. Jeg tok noen bilder, men kameraet var ikke riktig innstilt, så jeg tar nye på tirsdagMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.