Gå til innhold
Arkivverket

[#44131] Vigde i Jølster - Skrede


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Marete Nilsdatter Skrede (fra Førde) giftet seg 26.12.1711 i Jølster med Samuel Jonsen Søgnesand. Under Merknader står det 'Kontrakt om garden'. Er kanskje Martes barn fra første ekteskap med Sakkarias Olsen Skrede nevnt i kontrakten?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

'Contracten Hver bliver ved sin Boe, og ingen af dem haver noget hos anden at søge; Mens lever hun ham over, da beholder hun gaarden til sin død, og saa lenge hun vill være ugift.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for rask svar.I artikelen din om slekten på Førde i Breim/Jølster står det at Marte Nilsdatter hadde flere barn i første ekteskap, ingen i det andre. Jeg finner bare Nils (vied 1702) og Dordi (vied 1703). Kjenner du evtl. navn på ytterligere barn?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Heisan, Barbara Lose!Dette er jo min slekt. Samuel er min 6 G Morfar/Farfar. Jeg har bare 2 barn, Johanne og Jon som barn av Samuel og Randi Nilsdatter. Men hadde han ikke tre andre hustruer også? Med Marte har jeg registrert 1 barn.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Birger,Sakkarias Olsen og Marte Nilsdatter er mine 7. tip-oldeforeldre gjennom sønnen Nils. Jeg går ut fra at det er søsteren hans, Dordi Sakkariasdatter, som giftet seg 1703 med Tollef Olsen Paulen og 1725 med Jakob Maarsen Strand.Jeg har ingen opplysninger om Samuel Jonsen Sygnesand's ektefelle og barn. Det er skifte etter ham (prot. 6, side 209, 1752-1756), men jeg tror ikke at Marte Nilsdatters barn er nevnt der.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.