Gå til innhold
Arkivverket

[#44135] Wegner/Wægner i Drammen.


Gjest Tom Erik  Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik  Grannes

I tema 43543 mener jeg å ha identifisert min mormors farfars foreldre som Jacob Larsen og Sophie Cecilie Wegner som ble trolovet i Drammen i 1816.Meget tyder på at det er den samme Sophie Wægner (13 år) en finner som logerende hos høker Rasmus Olsen i Storgaten 123 sammen med søsteren Anne-Chatrine Wægner (18 år) i Ft 1801.Foruten de to nevnte søstrene finner en fem andre med etternavnet Wegner og Wægner i Drammen i Ft 1801. Bl a Friedrich-Christian og Antonetta som begge er gift.Når jeg leter etter Sophie Cecilies opphav slår det meg at navnene til Wegnerne i Drammen har meget til felles med Wegnerne i Astafjord og på Simon Ellefsens oppsett over Wegnerslekten. Men det har ikke lykkes meg å finne en klar forbindelse mellom disse.Er det andre som har funnet svar på spørsmålet om Drammen-Wegnernes opphav og om det er sammenheng mellom Wrgnerne i Drammen og de i Astafjord?mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Når jeg i forrige innlegg sier at Sophie og Anne-Chatrine er søstre er dette en antagelse på grunnlag av det felles etternavn.Legger forøvrig merke til at vi i tillegg til Wegner og Wægner også har en skomakerdreng med navnet Lars Weiner i Drammen i 1801.Ved dåpen av Sophies sønn Lars i Røyken i oktober 1816 (scannet) synes hun å bære patronymet Johans- eller Johannesdatter. Om dette er riktig kan også Stavanger være et sted å lete etter hennes opphav.Håper at en scannet kirkebok for Strømsø for 1816 vil vise Sophies vielse med Jacob Larsen slik at vi kan få spor etter deres foreldre. Må erkjenne at jeg ikke finner dem blandt de scannede forlovererklæringene.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk Berit.. Det var ikke rart jeg ikke fant denne. Det eneste jeg oppfatter av det som står her er de forlovedes navn og en (av to?) underskrift(er); Laers Jacobsen?? Kan noen hjelpe meg med å forstå mer?Ved hjelp av det digitaliserte skifteregisteret for Drammen prøver jeg nå å få oversikt over Wegener, Wegner, Wægner , Weigner osv... i Drammen. Om min Sophie også har vært benevnt Johanne Sophie født ca 1778, kan hun være datter av Inger Ma®thea Wægener og Niels Nielsen Owe. Morbroren Ole Wægener, kjøpmann og branninspektør, hadde en datter ved navn Anne Chatrine, f ca 1783. Ole var dessuten verge for søsterens barn etter at hun døde i 1791. Inger M og Oles far var salmaker og borger Gabriel Wægener som døde i 1766.Jeg kommer tilbake når jeg får mer klarhet i dette. Tar gjerne imot innspill/korrigeringer.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei Tom Erik Jeg tror ikke Ole Wegener og hans datter er de riktige. Iflg Distreff er det en Johan Wegner og kone Gunnhild Jørgensdatter i Drammen som fikk datteren Anne Cathrine i 1782. Hun døde i 1827. Det er sannsynlig hun er den samme som nevnes i Ft 1801 sammen med Sophie Cecilie. Hun er i fødselsregistret i Røyken omtalt som Johans/Johannesdatter. Har du tilgang til Distreff ?Mvh Jan Helness

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I forlovelseserklæringen står det: Det er ingen lovlig hindring for ekteskapelig forbindelse mellom matros? Jacob Larsen og ENKEN Sophie Cicilie Wegner/Weyner? derfor innestår vi undertegnede som forlovere. Strømsø den 13. jan. 1816. Signert J.Smith? og Lars Jacobsen.Hun var altså enke, og da kan jo hun ha etternavnet etter sin første mann. Da blir det jo straks litt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk igjen Berit og Jan...Her kommer vi vel ikke videre uten vielsen mellom Sophie og Jacob i 1816.Dersom Anne Ckatrine også var en Johansdatter er dette også et indisium på at hun var søster til Sophie.Jeg har ikke tilgang til DIS-treff. Er det noe der som fører videre??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Henning Wegener

Den eldste i min familie jeg har opptegnet er Hans Jørgen Larsen Vegener (1818-). Bodsatt i Svelvik. Hans sønn Theodor Martinius Hansen (1854-1913) bodsatte seg i Knivsvik, Hurum. Ikke langt fra Holmsbu. Han giftet seg med Anne Lise Hansen og de fikk 8 barn. En av de var min farfar Jørgen Hilmar Wegener som døde i 1944. Min far, Leif Wegener, (1924-1998).Det skulle vært interesant å se Simon Ellefsens oppsett over Wegnerslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Thor Henning..Jeg har ikke lært meg å legge inn lenker ennå. Derfor dette omtrentlige svaret.Simon Ellefsens hjemmesider kan du finne via Google, f. eks ved hjelp av søkeord som Wegner, Budde, Astafjord, Simon Ellefsen osv. Det finnes nok også lenker i flere av temaene her i Bf.Hvis du går inn på databasevelgeren øverst på siden vil du finne en rekke digitaliserte kilder for Hurum. Bl.a. din Hans Jørgen i Ft 1865, barna Thale og Theodors dåp og muligens Hans Jørgens dåp 1. okt 1825??.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Henning Wegener

Tusen takk til Tom Erik og Gunn for informasjonen. Det er ikke tvil om at dette er min familie Gunn. Rart å se hvordan etternavnene bestemmes av fornavnet til faren. Det er ikke lett å følge en slekt på grunn av dette. Hansen navnet ble også skrevet i Holmsbu kirke. Men barna til Theodor brukte Wegener navnet, men ingen av de skrev det på samme måte. Mitt etternavn skrives som min farfar skrev det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei.. Hvis du går inn på den digitaliserte basen Døpte i Hurum 1847-1860 vil du se at Hans Jørgen ved Thales dåp den 24. okt 1856 benyttet navnet Vegner. Ved Theodors dåp i 1858 benyttet han det ikke. Ved begge dåpene bodde familien på Killingstad.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Henning Wegener

Takk skal du ha Tom Erik. Noen som har informasjon om Hans Jørgens foreldre og eventuelle søsken? Har han noen forbindelse med familien i Drammen på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lene Brungot

Jeg har akkurat sittet med Wegner/Wægner/vægner/Waegener osv, og funnet de frem til midten av 1630 (hører til eget slektstre). Jeg tror jeg har plassert de fleste av Wegener som var i Drammen i perioden 1700 til 1800, inkludert barn og ekteskap. jeg har lett etter Gabriel Wegner under døpte i kirkeboken fra Bragenes fra 1700/1699 (finner han ikke i Kirkeboken, men jeg har ikke lett lenge ev. prøvd Kongsberg og andre).Jeg tipper de er innvandrere til Drammen (historiebok) og sadelmakere div. håndverkere går igjen (smeder mm). En del uvanlige etternavn registrert både som faddere og i div. andre sammenhenger, så har forespurt om oversikter over innvandrere som kom til dette området, og om det finnes registreringer som kan benyttes,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.