Gå til innhold
Arkivverket

[#44142] Anders Hansen f.1774 på Løve i Tjølling


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Her er nok enda et av barna etter Hans Mathisen og Karen (Kari) Larsdtr.[url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0725Dopte1&view_detail=1&ID=3331>Lenke. Heller ikke han kan jeg finne reg. som død i Tjølling. Så langt jeg kan finne ut av, så er det ikke noen oversikt for konfirmanter i aktuelt tidsrom i Tjølling.På FT-1801 for Stokke finner jeg en som kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en dåp til sønnen Peder Andersen fra 1801-telling under Stavnum i Stokke: LenkeHåper noen har tilgang til kirkebøker 1799 for Stokke, der vil det muligens fremgå hvor faren Anders Hansen kommer fra.Fant ingen holdepunkter i den digitale bygdeboka for Stokke. Under Stavnum, kunne jeg ikke finne denne familien som er nevnt på gården som husmansfamilie 1801.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være den Maren Pedersdatter som er gift med Anders Hansen i Stokke? LenkeHun passer i alder med damen fra folketellingen. Skal se om det er mulig å finne flere opplysninger om henne i digitale kilder.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Jeg velger et forsøk på å blåse liv i denne debatten. De første spor er jo så klare. Noe av det som mangler for å komme videre, det er muligens noen som har tilgang til de aktuelle bygdebøker og eller kirkebøker.Flere av Gunn`s innlegg bærer i seg klare utfordringer.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at denne Anders Hansen er f.u.ekts. Hans mor er ikke Karen Larsdtr. men Mari Kristensd. Hovland. Som det framgår av lenke i innl. 1 så er Anders døpt i Tjølling den 01.01.1769.Dette vil si at alder i en eventuell FT.1801 må være ca. 31 år. Om alder er riktig på den Anders Hansen det vises til i innlegg 2, så må det da være feil Anders.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden kilden ' Vestfoldslekt' ikke er i funksjon for tiden , må vi hjelpe oss med andre kilder.Her er dåpen til Anders Hansen som du nevner , riktignok i i 1774 som overskriften her sier, men det er nok den rette mannen: LenkeJeg ville holdt en knapp på han som dukker opp i Brunlanes i 1865.( Kort avstand, passe alder) Dessverre har jeg ikke bygdebøkene for Brunlanes tilgjengelig, men håper noen kan slå opp dette for deg.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg beklager den forvirringen jeg har skapt med innl. 9. Det må her ha skjedd en kommunikasjonssvikt under 'topplokket'.Den Anders som blir behandlet i innl. 9 er også riktig, men i et øyeblikks forvirring har jeg blandet sammen opplysninger om to halvbrødre. At også Anders, døpt i Tjølling 01.01.1769 er riktig framkommer av at i kirkeb. der står Hans Mathisen Førstad Sandar oppgitt som far. Hans Mathisen var sønn av Mattis Jensen Førstad.Så snart 'Vestfoldslekt' igjen kommer i funksjon, så skal jeg legge inn korrekte lenker.Så nå er det faktisk to stk. Anders det er snakk om.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Innlegg 11.Den Anders som er døpt 31. des. 1768 er riktig og som er uekte barn av Hans Mathisen, Førstad i Sandeherred og mor Mari Kristensd. Hovland i Hedrum. i kirkeboken er Karen rettet til Mari.Se Tjølling Mini 3. 1735 – 1778. kort 6/6 nest siste bilde,Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Kjell. Det kan da se ut til at Anders f.1774 på Løve er oppkalt etter sin døde halvbror.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Det er konfirmert en Anders Hansen Kleppåker 18. søndag etter Trinitatis (3. okt.) uten alder og fars navn. Kanskje den Anders Hansen f. 1774. ??Han er også den eneste aktuelle i tidsrommet.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk igjen til deg Kjell. Du har riktignok glemt å angi hvilket år denne konfirmasjonen var, men du har vel regnet deg fram til din antagelse. Denne fam. hadde nær tilknytning til Kleppåker (fam. bodde der ved fødsel av hans bror Lars i 1786), og ved dåpen av Lars var to av fadderne fra samme sted. Forloveren til Mathis, en annen bror, han kom også herfra. Det er også en mulighet for at Anders er oppkalt etter gårdeier Anders Hansen, s.792 i b.b.Det er nok av indisier som sier at du har truffet rett konfirmant.På FT-1801 for Vestfold er det flere Anders som kan passe på alder, men hvem som eventuelt er den rette er vel uklart.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Med all mulig reservasjon for unøyaktigheter ved den oppgitte alder ved FT, så er det kun en Anders Hansen 27 år ved FT-1801. Se lenke i innlegg nr. 2.Så langt jeg kan se, så er det på nettet ikke tilgjengelige kirkebøker for Stocke som kan vise til vielsen av denne Anders Hansen, g.m. Maren Pedersdtr. Heller ikke hva gjelder deres sønn Peder.For å komme videre er vi etter det jeg kan se avhengig av nettopp kirkebok-oppslag for disse begivenheter. Er det noen som har tilgang til disse k.b. og som vil være behjelpelig med oppslag ?Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vielser i Stokke er lagt ut ut helt fram til 1815 på vestfold-slekt, men jeg kan ikke se at denne Anders Hansen er gift der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Kristian. Det hadde jeg oversett. Nå har jeg saumfart alt det som ligger inne på Vestfoldslekt samt Hedrum.Om Maren Pedersdtr. (MP) i innl. 7 er den samme MP. som i innl. 2 er kona til Anders Hansen, så kan jo disse være kjent fra Tjølling, da nevnte Maren er fra Tjølling.Om noen skulle sitte med bygdebok for Stocke, så er det foreløpig to gårdsnavn som kan være aktuelle. På FT-1801 bor denne 'mulige' familien på Stavnum Nordre. Gunn har i innl. 5 muligens funnet deres sønn Peder som konfirmert på gården Bakken under Soelberg.Er det mulig å få sjekket dette ?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Solveig.Jeg finner Bakken som underbruk til Solberg. Der finner jeg en Anders Hansen Stavnum. Han er her reg. som enkemann ved inngåelse av et nytt ekteskap. At det kan være den Anders Hansen som som vi finner på FT-1801, det er godt mulig, da fam da var bosatt nettopp på Stavnum.Utover dette finner ikke jeg flere og mulige ledetråder i Stokkeboka. Hvor det er blitt av kona Maren Pedersdtr. samt sønnen Peder, det finner jeg ikke ut av.Så her står vi like fast i vår leiting etter Anders Hansen Løve.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Anders Hansen Stavnum, 67 år, død i Stokke 28.aug. 1844, LenkeAlderen på 67 år tyder på fødsel i år 1777. Dette stemmer ikke med FT-1801 hvor han var 27 år. Anders Hansen Løve er jo født i år 1774.Er det noen som har forslag til hvordan denne etterforskningen bør angripes ?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Som en tommelfingerregel bruker jeg å stole på den aldersangivelsen som ligger fødselen nærmest i tid. I tilfellet Anders Hansen Stavnum ville jeg nok stolt mer på 27 år i 1801 enn 67 år i 1844.Uansett bør du vel ta høyde for litt unøyaktighet i FT1801. Ved å utvide søket til å inkludere dem som er oppgitt å være 26 og 28 år, kan også denne karen tas med i betraktningen: LenkeVidere er det ingen grunn til å anta at begravelseslistene i kirkebøkene er uten mangler, så Anders Hansen kan for så vidt være død i Tjølling før 1801 uten at kirkeboka viser det. Men nå ser det jo ut til at han i det minste nådde konfirmasjonsalder. Ellers kan han jo også være død i et annet prestegjeld før 1801, og således ført som begravet der.Saken ville utvilsomt ta et langt steg framover dersom det viser seg å være et skifte etter en av (eller begge) foreldrene. Er det undersøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.