Gå til innhold
Arkivverket

[#44143] Boken 'Folk og boplasser rundt Skuterudåsen' av Leif Hellerud (Kongsberg).


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Søker noen som kjenner denne boken.I innlegg 27503 (19) fra i fjor henvises det til boken når det gjelder plassen Hugsted. Skulle gjerne vite om boken også tar for seg nabogård nr. 91 Bever Grund.I FT 1801 finnes paret Ole Larsen-Bæver 60 år og Marte Christophersdatter 56 år med noen av barna sine.I FS finner jeg en Ole Larsen og Marte Christophersdatter gift 18 okt 1766 i Kongsberg.Kjenner noen familien eller vet om de omtales i ovennevnte bok?I FT 1801 for Hugsted bor gift mann Lars Olsen-Bæver 25 år - sikkert sønn av Ole og Marte.Trenger hjelp av lokal-kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Alle norsk utgivelser finner du på Nasjonalbiblioteket, søk via Bibsys. [url="http://wgate.bibsys.no/search/gen?lang=N>http://wgate.bibsys.no/search/gen?lang=N Hvis lokalbiblioteket ikke har boken vil den vanligvis kunne lånes inn. I ditt tilfelle er det enkelt. Du går bare på Deichman og låner boken som er utgitt i 1983. Litteratursøk Deichman:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for informasjonen, Leif Kåre. Siden jeg har bevegelsesproblemer håpet jeg at noen som kjenner boken kunne fortelle meg om de menneskene jeg søker er nevnt. Hvis ikke har jeg ikke behov for å låne den. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellerud skriver under plassen Hugsted: Den første en kjenner som har bodd her er Johannes Olsen og hans kone Anne Olsdatter. Disse kom fra Kongsberg og slo seg ned her, antagelig omkring 1830, men hadde da en tid bod på en plass under Skuterud. De hadde to sønner, Peter f 1811 og Ole f 1813....'. Er dette til noen hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for svar, Jon. Jeg har ikke kjennskap til verken boken eller området, men lurer på om det bare er Hugsted som er nevnt, eller om boken også tar for seg noen av de andre gårdene i nærheten. F.eks. nabogården No 91 på Bever Grund som jeg er interessert i - og eventuelt et sted som heter Spiten.Hvis du har boken ville jeg sette veldig stor pris på tilbakemelding - det er ikke så lett for meg å komme meg til bibliotek akkurat nå. Ellers hadde jeg bestilt den. Tusen takk Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei. Jeg finner ikke Hugsted registrert i 1801 tellinga, men jeg finner den i 1865 tellinga.De navnene du nevner minner meg om Eiker - Kongsberg distriktet. (Bever Grund og Spiten)Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Alf.Forsøker å legge inn en lenke til Hugsted i FT 1801 - hvis det fungerer ser du at det ligger på Bever Grund. LenkeDette er et helt nytt område for meg - har vært inne på 'Vis veg' og funnet at Bever/Spiten/Myra ligger tett ved hverandre. Jeg vet ingenting om Skuterudåsen, men iom at boken har dette navnet i tittelen og omhandler folk som bodde i Hugsted, hadde jeg håpet at den også tok for seg nabo-gårdene. Vet du noe mer om dette?Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Boka til Leif Hellerud omhandler området Skuterudåsen hvor Modum Blaafarveverk sine gruver ligger. Dette ligger i Modum Kommune og er langt fra Kongsberg, ca.45 min. med bil i dag. Jeg vet det var en del som kom fra Kongsberg til disse gruvene og jobbet der. Det er bare navnelikheten mellom Hugget på Modum som ligger under Hoggvarden og det samme navnet på Kongsberg.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.