Gå til innhold
Arkivverket

[#44147] Hvilken kirke i Oslo?


Gjest Linda Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Olsen

Er det noen som vet hvilken kirke i Oslo det er sannsynlig de som har bodd i Telthusgade i 1875 hører inn under? Er på jakt etter et dødsfall som er i 1875 og enken bor i 1875-tellingen i Telthusgade i OslomvhLinda Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen

Takk for opplysningene. Har sett på de skannede kirkebøkene over døde i 1875 for Gamle Aker, men jeg finner ikke mannen. Skjønner det ikke. De har en sønn som er døpt i Gamle Aker i 1873 og har samme adresse da som enka har i folketellingen for 1875. Er det en nærliggende menighet han kan ha blitt begravet i?Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det ble en endring av grensene for Gamle Aker mellom 1873 og folktellingen i 1875 uten at jeg har kontrollert at dette angikk dette tilfelle. Prøv derfor Paulus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen

Er du synsk? Navnet er ganske riktig Jørgen Ellefsen, han er riktignok født i 1834, det står alder 34 i kirkeboken, men som jeg tidligere har sett stemmer ikke alltid fødselsår på de døde. Enken står oppført med et nyfødt pikebarn og litt enkel regning sier meg at avdøde ikke er faren. Det mystiske hele tiden har vært at hun gifter seg for andre gang i mai 1877 og døper et pikebarn født 29.11.1875 og fører opp mann nr 2 som barnefar. Jeg har hele tiden trodd at avdøde var faren, men det ser jo ikk ut til å være tilfelle. At det finnes en til død ved navn Jørgen Ellefsen som bor i Telthusgade er like trolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen

Ja ja, nå må deler av anetavlen revideres. Mann nr 2 trenger jo heller ikke være barnefaren. Synes han tok seg lang tid å gifte seg med henne hvis han er faren. Nesten 3 år etter første mannens død. Det får bli et åpent spørsmål ang. farskapet.Takk for all hjelpLinda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aastorp

Har du sjekket om barnefaren har vært en tur til amerika, vært på sjøen (ting tar tid) eller barnet ble så likt at han ikke kunne undra seg farskapet. Bruk det navnet du har. Han har vært hennes pappa. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen

Jeg mener at et anetre skal følge den biologiske linjen. Jeg har sjekket dåpen en gang til og oppdaget da jeg så på klokkerboken at det står uægte. Hun giftet seg med oppført barnefar 18.mai 1877 og døper jenta 1.juli 1877. Hvis han virkelig er hennes biologiske pappa skulle det vel stått ekte, selv om hun er født før moren giftet seg? Har noen noen synspunkter på dette? Hva var vanlig praksis før i tiden?Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hvis barnet ble født av en ugift mor var barnet 'uægte' selv om moren giftet seg med barnefaren før barnet ble døpt.Men ofte står det da et notat om når foreldrene ble viet etc. ved dåpsinnførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.