Gå til innhold
Arkivverket

[#44149] Sogndal eller Sokndal – jernstøperi på slutten av 1700-tallet.


Gjest Marit Ådlandsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Ådlandsvik

Tipp-tippoldefaren min het Carl Frederik Weiss. Han bodde i Danmark og var jernstøper som faren sin, Thomas Weiss. Carl Frederik virket både i Horsens og København. Inntil i går tok jeg det som en selvfølge at han var født i Danmark. Ved folketellingen i 1801 bor familien i København, og Carl Frederik er oppgitt å være fem år gammel, altså født omtrent i 1796. Han har også 3 søsken, Anne Margrethe 7, Peder Christian 3 og Anners Neman 1. Moren var Senne Margrethe Bone. Men så finner jeg ham i går i Folketellingen fra 1845 i København. Og der står det at han er født i ” Sognedal i Norge ”. Hvis dette er riktig må familien ha vært en tid i Norge. I Sogn og Fjordane finner vi Sogndal kommune, i Rogaland Sokndal. Vet noen med lokalkunnskap hvilket av disse stedene det kan ha vært jernstøperivirksomhet på slutten av 1700-tallet ? Eller er det andre steder i Norge som heter noe liknende ? Har noen vært borti denne familien ?Vennlig hilsen Marit Ådlandsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Det er jo ikke helt umulig, selv om morens navn virket litt 'rart'. Er det en plass i Norderhov som kan hete Sognedal eller noe liknende ? MaritÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Sognedalens Værk ble opprettet i 1750-51. Jernverk i nærheten av Sokna i Soknedalen på nåværende Ringerike. Laget jernovner. Driften gikk ikke særlig bra, hadde ulike eiere og ble nedlagt i 1799. Min info er fra Ringerike By og Bygdeleksikon, forf. Per Otto Borgen, Drammen 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Da ser det ut til at dåpen på Family-search kan være riktig. Nedleggelse av driften i 1799 passer jo bra med at de er tilbake i Danmark i 1801. Dermed er det også mulig at den to år yngre broren kan være døpt i Norderhov. Marit Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Carl Fridrich er ifølge kjørkeboka døpt i Lunder kjørke (annekskjørke til Norderhov) 14.februar 1796. Foreldrene er Thomas Ways og Seyne Ways. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Takk til Gisle, Inger og Thorleif som har gitt meg hjelp med dette spørsmålet. Når mors navn nå er ”endret” fra Teyne Waysdr. hos Familysearch til Seyne Ways i kirkeboken og dåpen ”flyttet” fra Norderhov kirke til Lunder kirke som jeg finner på kartsøk ligger midt i Sokna, er det nesten 100 prosent sikkert at dette er ”riktig dåp”. Til Thorleif : Det ser ut som om du har tilgang til den aktuelle kirkeboken. Står det noe mer ? Hvem er oppført som faddere ? Er det mulig for deg å undersøke om dåpen til omtrent 2 år eldre Anne Margrethe eller omtrent 2 år yngre Peder Christian finnes i kirkeboken ? Vennlig hilsen Marit Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er 'Samtlige personer i husstanden' ved folketellingen 1801 i København (www.ddd.dda.dk):kbhv, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Christianshavns Kvarter, Matr. 315, 1392, FT-1801, A5035Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Thomas Weiss 29 Gift Mand GrydestøbermestSenne Margrethe Bone 39 Gift KoneKirstine [bone] 13 Ugift hendes Datter Se Th.WeissAnne Margrethe [Weiss] 7 Ugift deres DatterCarl Friderich [Weiss] 5 Ugift deres SønPeder Christian [Weiss] 3 Ugift deres SønAnners Neman [Weiss] 1 Ugift deres SønAnne Margrethe Nielsen 20 Ugift Tjenestepige--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Ja, det er opplysningene fra denne folketellingen jeg viser til i det første innlegget. Hittil har det vært min eneste kilde for navn på Carl Frederiks mor og søsken. Så langt jeg vet levde Carl Frederik resten av livet sitt i Danmark, og det var først da jeg fant ham i folketellingen i 1845 at jeg kom på sporet av at han faktisk var født i Norge. For sønnen sin del ble det omvendt. Min tippoldfar, som også hette Carl Frederik Weiss og var jernstøper, ble født i København, bodde som barn i Horsens, gikk i lære i København, flyttet til Trondheim for å arbeide på Trolla Brug, giftet seg der, fikk barn, flyttet til Laksevåg ved ( nå i ) Bergen og døde der i 1884, 62 år gammel. Etter de opplysningene jeg har fått her føler jeg meg ganske sikker på at dåpen til Carl Frederik d.e. er funnet. Men jeg spør Thorleif om ytterlige opplysninger som eventuelt kan fortelle mer om familien. Og hvis andre har flere opplysninger er jeg selvsagt takknemlig for det. Vennlig hilsen Marit Ådlandsvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er ikke utenkelig at familien Weiss/Ways kan ha flyttet mellom Norge og Danmark flere ganger - men ut fra navnene å dømme tviler jeg på at Thomas Weiss/Ways (og kona hans) er født i Norge. Han hadde åpenbart en etterspurt fagkompetanse. Jernstøperivirksomheten (som var mer moderne og 'enkel' i forhold til den omstendelige masovnsprosessen ved de gamle jernverkene) var i startfasen i Danmark rundt 1800. Et foregangsland her var England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

'Familietradisjonen' vår sier at Weiss-navnet kom fra Danmark. Men det trenger ikke bygge på noe annet enn det faktum at Carl Frederik Weiss d.y. var født i København og flyttet fra Danmark til Norge da han kom til Trondheim. Faren hans, Carl Frederik Weiss d.e. var grunnlegger av det første jernstøperi på Jylland i Horsens i 1830, og han hadde da bakgrunnen sin fra farens jernstøperivirksomhet i København. Men lengre bak i tid enn det vet jeg ingenting. Jeg har også funnet opplysninger om Carl Frederik d.e. sin søster Anne Margrethe på en svensk slektsside. Men også den har denne 1801-folketellingen i Danmark som utgangspunkt. Marit Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er ikke sikkert det er så dumt å se mot Sverige. I Arne Nygård-Nilssens NORSK JERNSKULPTUR, bind 2, kan vi bl.a. lese dette om eierforholdene ved Sognedalens Jernverk i Norderhov (s. 293):'...F. J. Kaas solgte det i 1787 til svensken Peder Floberg, som måtte forlate det i slutten av 1790-årene'.Dette passer jo ikke så dårlig med Thomas Weiss' periode ved verket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er en eldre etterlysning fra svenske Anbytarforum etter nøyaktig den samme familien:Av Lena Thelin – måndag den 06 dec 1999 kl. 12.55: [Ändra]Söker en familj Weiss boende i Köpenhamn 1801 Thomas 29 år, hh Senne Margrethe Bone 39 år, barn Peder Christian 3 år, Kirstine Bone 13 år, Anne Margrethe 7 år, Anners Neman 1 år, Carl Friderich 5 år. Troligen har de flyttat till Sverige. I alla fall Anne Margrethe som får barn 1829 i Sverige.Jeg prøver å legge en direkte lenke til debatten: LenkeDersom du klikker på navnet Lena Thelin, kommer e-postadressen hennes opp (den hunhadde i 1999, vel å merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Her er et foreløpig svar til innlegg 7. Fadderne ved dåpen 14.febr.1796 er: Per Floberg, Sr. Andreas Engstrøm, Erich Oppegaarden, Anders Lundesgaarden, Jomfrue Wulf, Gunild Olsdt Berg. Jernverket lå på gården Bergs grunn. Lundesgården og Oppegården var nærmeste naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den første fadderen er altså jernverkseieren selv, svensken Per (Peder, Peter) Floberg. Også den andre fadderen, Andreas Engstrøm, er nok svensk. Han er kalt 'Sr.' - altså en tydelig standsplassering. Han kan f. eks. ha vært forvalter ved verket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Takk for videre hjelp. Navnet på fadrene, med de tilleggsopplysningene du gir Thorleif, virker svært rimelig for en familie i utlandet - langt borte fra egen slekt. Da har de fått arbeidsgiver og naboer til å være fadre for barnet sitt. Hun som etterlyser slekt i Anbytarforum er en av opphavs'mennene' til den slektssiden jeg nevnte i innlegg 11, 'Lena och Arnes anfäder'. Den siden har mange flere opplysninger om Anne Margrethe som voksen og hennes etterkommere, men ingenting om foreldrene og de andre søsknene utenom 1801-tellingen. Men jeg skal prøve å ta kontakt med henne på den nettadressen du viser til. Marit Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.