Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Inger Lyngstad

[#44156] Christence Sophie Paust

Recommended Posts

Gjest Inger Lyngstad

Det har nettopp vært en annen Paust diskusjon her, se tema 3457. Jeg er interessert i Christence Sophie Paust. Jeg har fra personbiografien Norske leger at hun levde fra 1749 til 1835 og hadde datteren Sophie Amalie Heiberg døpt i Finnaas 30.mars i 1772 sammen med Student og klokker Wilhelm Hansen Heiberg ( død i Molde 1793). Som hennes foreldre har jeg udokumenterte opplysninger om Sophies Hellesdatter Hillmann (1720 - 1802) og Hans Jakob Paust (1722-1794). Dette paret er såvidt nevnt i tema 7323. Er det noen som har opplysninger om denne slekten, både aner og evt søsken ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har en del opplysninger om denne slekten. Hans Jakob Paust ble født på Stord i 1722 og døde på Stord i 1794. Sofie Hellesdtr. Hillmann ble født i Møre og Romsdal i 1727 og døde på Stord i 1802. Har en god del etterkommere etter disse to som jeg kan sende til deg. Send en mail til jo.art@online.no Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Lyngstad

Takk for svar, jeg sender e-post. Mvh Inger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Lyngstad

Takk til Johan Arthur Hansen for mailer. Jeg skal ta for meg Stord bygdebok av forfatter Ola Høyland som du nevner. Mvh Inger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Siw Sværholdt

Inger Lyngstad:Hvilken utgave av Norges Læger fant du henne i? De tidligste utgavene jeg har er et bind fra 1800-1871 utgitt i 1873 og 1. og 2. bind 1800-1886 utgitt i 1888Finner henne ikke nevnt i disse. Var det hun eller mannen som var lege?Mvh Siw

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Lyngstad

Artig med nytt liv i tråden! For det første må jeg beklage sen respons fra meg, det skyldes ferie fra nettet.For det andre forstår jeg at jeg har uttrykt meg uten mulighet for andre å sjekke hva jeg skriver, det var jo også beklagelig klønete, men huff så raskt å gjøre.Det er datteren Sophie Amalie Heiberg som er nøkkelen her. Hun var gift med legen Christian Bonning Uchermann som er omskrevet i personbiografien Norske leger; min utgave er fra 1996. Dette er i bind V. Det jeg har sitert har jeg funnet under Christian Bonning Uchermann. Mvh Inger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.